nosema

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: nosema

Bericht door kole.amj » za 20 dec 2003, 21:55

Albert,
Je schreef recentelijk dat NOSEMA bij jullie geen problemen geeft.
Zijn jullie op Walcheren niet begiftigd met een bijzonder mild klimaat.
Vliegen jouw bijen niet tot diep in de herfst en beginnen ze niet erg vroeg in het voorjaar.Het lijkt mij dat er tussendoor ook nog heel wat dagen zijn dat ze kunnen ontlasten.
Dus de bijen zitten relatief kort echt binnen en zal erg van trosvorming slechts korte periodes sprake zijn.
Klopt dat?

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door wilde » vr 26 dec 2003, 13:12

Dus de bijen zitten relatief kort echt binnen en zal erg van trosvorming slechts korte periodes sprake zijn. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Dat maakt weinig verschil met jouw standplaats. In Zeeland is het klimaat wel wat zachter dan bijv. in Groningen, maar ook hier zitten ze soms wekenlang binnen omdat het beneden 9° C blijft.

Ik heb overigens graag een winter met wat langere koude-periodes. Gezonde bijen kunnen er goed tegen en ik denk dat het zelfs veel beter is dan een kwakkelwinter, met om de paar weken een aantal vliegdagen. Mijn ervaring met wat strengere winters is positief. De voorjaarsontwikkeling kan daarna explosief zijn. Van belang is een goede inwintering met veel stuifmeeldracht in september en oktober.

Nosema is ook geen probleem van de ontlasting te lang moeten ophouden, maar een stuifmeel(=voedings)gebrek. Dat uit zich door het niet langer de ontlasting kunnen ophouden. Het lijkt alsof jij oorzaak en gevolg omkeert.
Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » vr 26 dec 2003, 17:22

Albert,

Donker,somber,vochtig weer gaat vaak gepaard met relatief hogere
temp rond de 10 graden.Somber weer nodigt niet uit tot vliegen.
Helder weer echter geeft wellicht koude nachten maar overdag is er een zonnetje met temp. ruim boven de 10 graden dus uitvlieg mogelijk-
heden.
Maar ik concludeer uit jouw reactie dat dat geen invloed heeft op nosema.En dat is tegenstrijdig aan wat Ria meldt.Zij heeft veel stuifmeel in de herfst in de kast,als het in de temp.in de winter
de mogelijkheid biedt om te ontlasten merkt zij dat de Nosema-druk
lager ligt.

Groet,
A-3

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » za 03 jan 2004, 02:55

Leuk al die reakties, maar ik had gehoopt op iets origineels. Wij namen ook aan, dat met de hoeveelheid stuifmeel die bij ons binnen komt,nosema geen probleem zou zijn. Stress is zeker een faktor als bijen een half jaar binnen zitten en dat is geen kwestie van oorzaak en gevolg door elkaar halen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door wilde » za 03 jan 2004, 12:43

Ria, de situatie van hier en bij jou zijn niet erg vergelijkbaar. Jij woont in een landklimaat met veel langere winters. Jouw idee over stress kan ik me in die situatie wel voortsellen. Waar ik over sprak was de winter in Nederland. Meestal zitten ze hier niet langer dan 2 maanden aaneensluitend opgesloten. Dat mag voor een redelijk volk geen enkel probleem zijn.

Het is natuurlijk heel wat anders dan 6 maanden. Je zou denk ik meer aan ervaringen van plaatselijke imkers hebben dan aan die van ons. Mogelijk selecteert die strenge lange winter ook de betere overlevers er uit. Daar heb je weliswaar in het voorjaar niet veel aan als je (zwakke) volk volk dood is en je er wel op rekende voor de voorjaarsdracht.

Groetend, Albert

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » za 03 jan 2004, 21:05

De meeste van onze collega's willen terug naar "packages" (bijen+een of twee moeren zonder raat) uit de V.S. Wij zijn tegen en horen daardoor eigenlijk niet in Alberta thuis. De meerderheid in de vereniging in onze buurprovincie Saskatchewan is fel tegen de invoer. Daar hebben ze zich toegelegd op het produceren van hun eigen koninginnen en hebben in de meeste gevallen succes. Momenteel wordt er gewerkt aan de invoer van alleen koninginnen. Daar is wel iets voor te zeggen, want hier kan je alleen koninginnen telen voor het volgend seizoen. Dat brengt extra kosten mee. Als je vroege koninginnen hebt, wij krijgen de eerste begin mei, kan je een produktievolk opzetten vanuit twee-drie ramen broed en een raam bijen. Eigenlijk hebben we alleen een hoofddracht, canola - klaver - luzerne. We hebben uitgerekend dat de gemiddelde produktie voor ons bedrijf boven de 100 kg per volk ligt, alle volken inbegrepen.
Er wordt aangeraden standaard met fumagiline in de herfst en eventueel in het voorjaar te behandelen. Wij willen het eens proberen met ontsmetten van de raten en vandaar de vraag.
Iedereen de beste wensen voor 2004

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » zo 04 jan 2004, 11:43

Ria,

Hoe winterenjullie de volken in?
Wanneer wordt in voorjaar een broednestje aangelegd?
Immers er is stuifmeel genoeg,dus een goed ontwikkeld vetlichaam bij
de winterbijen.
Dan komt de winter,lange zit met de verbranding van voer om volk oa warm te houden.
De conditie bij ingaan winter is goed maar de ingewanden raken wel vol.Mogelijk dat licht verteerbaar voedsel met weinig reststoffen
een oplossing is om de darmen te ontlasten en besmetting te voorkomen.
Immers bij volle ingewanden kan er wel eens een "ongelukje" gebeuren.
Ook begreep ik dat er tijdens de winterzit veel bijen doodgaan.Kunnen
die een bron van besmetting zijn?
Als dat zo is kunnen wellicht mbv een uitschuifbare bodemplaat veel
kadavers regelmatig verwijderd worden,met een verminderde besmettings-
druk als gevolg.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 jan 2004, 16:40

Ik heb een foto geplaatst op pagina 1.
Als je goed kijkt zien bovenin de zwarte "heuvels" kleine rechthoeken zitten dat zijn de vlieggaten, deze zitten hoog. De volken staan ingepakt op een pallet vier aan vier met de openingen naar buiten.

Hoe zou je grondplaten willen uitschuiven?

Het vriest daar 40 c Celsius. Als het goed wintert, zie je waterdamp pluimen uit de hoge vlieggaten komen. Als deze beneden zouden zitten vriezen ze dicht door condensatie en stikt het volk.
Dit alles hebben we een paar jaar geleden gezien op een video die Leen en Ria van de Berg ons liet zien.

Als je wilt weten hoe het een en ander er uit ziet; http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=isolatie
De kasten in Canada hebben 11 ramen.
Hans

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » zo 04 jan 2004, 18:06

Zelf heb ik eigenlijk nooit wolken uit de kasten zien komen. Wel staan ze in het voorjaar soms helemaal ingesneeuwd en hebben de bijen "schoorstenen" vanuit die invliegopeningen waar ze vrolijk door in en uit vliegen.
-40 is het gelukkig niet de hele winter, soms zelfs niet een dag, vorig jaar haalden we ons record van 6 winters met -45.3 op 8 maart. Maar het is vooral de sneeuw die maakt dat we in de winter geen bodems schoon kunnen maken. Er liggen aan het eind van de winter altijd veel dode bijen voor de kasten, nauwelijks een bron van besmetting, denk ik.
Wij doen trouwens 9 ramen in de kasten, zoals "iedereen" hier in west Canada.
Vandaag -18.6, met "windchill" -27, (nog) geen zon en diesel gegeld (vermoedelijk toegevoegd spul maar tot -15)in de truck waar Leen mee naar Edmonton zou. Gelukkig hebben we nog een "pick-up" op benzine.
P.S. Zullen we "nosema" maar afsluiten, tenzij iemand nog iets zinnigs daarover heeft ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » zo 04 jan 2004, 19:26

RIA,

Ik neem aan dat deze vraag ook niet zinnig is maar een niet gestelde vraag is nog dommer.Je sprak over dode bijen voor de kasten in her voorjaar heb je die getest op NOSEMA of is dat van generlei waarde.
In onze sector proberen wij de ziekte-druk te verlagen doorbesmettings-bronnen te verwijderen of te voorkomen.Veel nuttige
informatie,maar ook hulpmiddelen,kwamen van buiten de sector en werden in eerste instantie ook niet als nuttig of haalbaar erkend.
Maar ik begrijp dat jullie al eerder dit aangekaart hebben en dat je er een beetje vermoeid van raakt.Voor mij is veel nog nieuw,dus
excuus voor mijn inbreng van de domme en niet ter zake doende opmerkingen.

GROET,
A-3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten