Zwermen vangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Zwermen vangen

Bericht door kole.amj » zo 21 dec 2003, 17:47

Dames/heren,

Ja,ja ik ben wat vroeg maar....
Afgelopen jaar had ik mijn lege complete bijenkasten alvast verspreid
over de boomgaarden buiten gezet.Doel:zodra ik een zwermpje zou scheppen ik al een gelegenheid zou hebben om het op te bergen.
Meestal komen zwermpjes als het in de boomgaard ook druk is.
Het systeem werkt zo goed zelfs dat ik op die manier 3x een volkje aantrof in een leeg gewaande kast.Ook heb ik de ervaring van zoekbijen rond de lege kast en 24 uur later een zwerm in de kast.
Mijn vraag is nu "is hier sprake van toeval" of is het mogelijk op deze manier bijv 50% van je zwermen uit je bijenstand in te vangen?
Of kun je met lokstoffen nog gerichter vangen en kun je de lege kasten
naast de volle plaatsen met zelfde vangst-resultaten.
Ik plaats mijn lege kasten (incl. ramen) zowel ten Noorden,Zuiden,
Oosten en Westen van de bijenstand(en)

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zwermen vangen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 21 dec 2003, 18:17

Dag Adri,
Je schreef:
Afgelopen jaar had ik mijn lege complete bijenkasten alvast verspreid over de boomgaarden buiten gezet.
Die spreiding is belangrijk; als je een lege kast naast je volle kasten zet, zien ze dat gewoon niet zitten.
Als jij wil verhuizen..., kruip je ook niet in het huis van je buren!

sh916577
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 jan 2004, 22:49
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door sh916577 » di 06 jan 2004, 20:27

Beste Frans van Tongeren,
Elk jaar plaats ik ook zg.vangkasten. In 2003 had ik de vangkasten uitgezet om 12 uur en om 18.30 uur kwam er al een grote zwerm in. Ik weet dat er een aantal imkers is, dat geen vreemde zwermen wil, maar ik ben er blij mee. Deze zwerm leverde in september minstens 10 kg honing op.Deze kast stond ook nog in de rij! Maar ik heb niet het idee dat je daar 50% van je eigen zwermen mee kunt vangen. Ik zal ze dit jaar eens wat meer verspreiden. Dat is een goed idee. Mijn meeste kasten staan in Frankrijk. Daarom ben ik daar alleen in het voor en najaar en heb dus maar twee keer drie weken om voor de bijen te zorgen. Tijd voor darrenraadmethode is er niet. Is er een middel waarmee je een gevangen zwerm snel kunt behandelen. In Frankrijk gebruiken ze Apivar op basis van Amitraz. In het najaar worden daarmee behandeld. Het werkt op het ogenblik nog wel goed. Eerder werd er Clartan gebruikt. Dat was bij de coperatie te koop. Dat werkt nu niet meer.Als je mierenzuur gebruikt moet er broed aanwezig zijn, heb ik gelezen.Dat kan dus niet.Misschien is er aander middel dat snel werkt. Dat zou ik graag willen weten.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zwermen vangen

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 jan 2004, 21:54

Dag Jan (sh916577),
Als je een zwerm hebt afgeslagen in een kast, zou je die zwerm op dag vijf t/m acht een keertje kunnen behandelen met mierenzuur.
Dan heb je nog geen gesloten broed en zitten de mijten op de bijen;
de mijten die al in de open broedcellen zitten, zullen wellicht ook van hun tracheeen last krijgen.
Zelf doe ik het ook zo !

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door heidecap » wo 07 jan 2004, 00:28

sh916577, je bedoelt waarschijnlijk dat er broed aanwezig mag zijn. bij gesloten broed moet je dan wel weer 10 dagen behandelen zodat je de mijten in het broed ook te pakken krijgt.
Als er nog geen gesloten broed is, zoals Frans schrijf ben je sneller klaar. Direkt (rechtstreeks) succes op de mijten. Ook kun je dan volgens mij oxaalzuur gebruiken. Ik heb nergens de bezwaren van een oxaalzuurbestrijding kunnen lezen.

Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zwermen vangen

Bericht door Frans vanTongeren » wo 07 jan 2004, 08:18

Dag Thomas,
Ergens staat dat oxaalzuur het inwendige van de bijen 'verzuurt' bij de druppelmethode; Elke bij mag dat maar een keer meemaken!
*
gevonden..!
Volgens Professor van Praag kun je een volk maar één keer op deze wijze behandelen. De bijen nemen het oxaalzuur op waardoor inwendige verzuring van het volk optreedt

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Harmen vd Ende » do 08 jan 2004, 10:05

Hallo Frans,

Het begint een beetje doorelkaar te lopen, maar ik had die vraag bij het onderwerp oxaalzuur ook gesteld, jij hebt het gevonden, waar!!!!
En als deze prof het zegt is het dan zo...?
Ik persoonlijk moet zeggen dat ik soms verzuurde individuen tegen kom...Niet te pruimen, dus laat staan een heel volk...[8D]

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door wilde » do 08 jan 2004, 10:36

Dag allemaal,
Het is een interessante vraag hoe de oxaalzuurdruppelmethode nu eigenlijk werkt. Ik ken er geen wetenschappelijk onderzoek van, maar het is er mogelijk wel. De dosering is wellicht proefondervindelijk vastgesteld, zie de link die Thomas eerder gaf.
Ik ging er steeds vanuit dat het een contactmethode was. Dat is kennelijk onjuist. Vooralsnog blijft het dus onduidelijk hoe het dan wel werkt. Dat zou ik wel graag weten.

Een bij zou deze behandeling dus slechts 1 x kunnen verdragen. Bij de verdampingsmethode is dat niet het geval, maar de vraag is of een herhaling op kortere termijn nuttig is.

Mijn eigen zwermen behandel ik niet. Vreemde zwermen heb ik steeds eenmaal met verdamping behandeld. Dat bleek erg nuttig te zijn. Ik deed het steeds op ongeveer de 4e dag, dus als er voldoende raat gebouwd is om de tros wat losser te hebben en er nog geen gesloten broed is.

Ik kan mij voorstellen dat ik als alternatief de druppelmethode zou toepassen. Het zou technisch goed uitvoerbaar zijn nog voordat de zwerm in een kast is gezet. Ik heb een houten zwermkistje met gaasbodem, waar de meeste zwermen mee geschept worden en waarin ik zou kunnen druppelen totdat de zwerm voldoende nat is. Daarna nog een dag over laten staan en dan op kunstraat zetten.

Daaraan zit misschien wel een bezwaar dat de bijen ook inwendig veel oxaalzuur bij zich hebben en daarmee de honing ook wordt voorzien van een relatief (te) hoog gehalte. Ik gebruik zwermen nl. nogal eens na een week of 3 à 4 als honingkamer boven een ander volk.
Het zou interessant zijn als ook daarover nadere informatie beschikbaar was.

Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zwermen vangen

Bericht door Frans vanTongeren » do 08 jan 2004, 11:31

Dag Harmen,
Surf naar :
mijn proef met oxaalzuur
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2957
(Het zesde stukje,geschreven door At)
Wat Albert hierboven schrijft, lijkt me heel zinvol !

sh916577
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 jan 2004, 22:49
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door sh916577 » di 20 jan 2004, 21:45

Beste mensen,
Mag ik nog even reageren op de gekregen antwoorden over het behandelen van een zwerm.
In juni 2000 in "Bijen"is de behandelmethode met mierenzuur beschreven. Daar staat dat een volk moergoed moet zijn, minstens 5 kg voer moet hebben en broed moet hebben. Vandaar mijn gedachte dat je een zwerm dus niet kunt behandelen. Ik ben blij dat dat toch wat anders ligt. Bedankt, ik ga het proberen.
Ik heb nog een vraag.
Als ik een zwerm schep en in de korf laat zitten tot de avond, dan gaat het in de kast doen wel goed. Ik kan niet altijd tot de avond wachten, bijv. als er nog meer zwermen afkomen. Dan probeer ik de zwerm direct in een kast te doen. Soms lukt dat, maar vorig jaar had ik een zwerm die ik wel drie keer heb moeten scheppen. Dat ding vloog telkens weer terug naar de tak in een struik waar ik hem geschept had.
Ik neem aan dat de koningin wel in de schepkorf is meegekomen, toch bleef hij eerst niet in de kast. Moet er een uitgebouwde raat in de kast aanwezig zijn.( Dat had ik wel) of is het beter alleen kunstraat in de kast te hangen. Of moet ik me beperken tot bijvoorbeeld 4 raten om het idee van een holle ruimte te geven zoals in een boom?
Graag advies.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten