reizen naar het fruit....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
reizen naar het fruit....

Bericht door piml » zo 18 jan 2004, 10:47

Beste collega-imkers,

Dit jaar zijn er binnen de imkervereniging Haarlem en Omstreken plannen om met zo'n 30 volken naar het fruit af te reizen.
Echter, waar gaan we gezamenlijk naar toe en zijn er binnen Noord-Holland (nog) voldoende mogelijkheden om je bijenvolken neer te zetten?

Alvast bedankt voor jullie reacties....

Groeten,

Pim Lemmers

Reinder
Berichten:5
Lid geworden op:di 16 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door Reinder » vr 23 jan 2004, 19:51

Hoi Pim,

't Is geen Noord-Holland, maar in Flevoland (rond Zeewolde, bij de zendmasten van de Wereldomroep) zijn diverse fruittelers. Een aantal is al "voorzien", maar niet iedereen. Misschien dat een rondje bellen of rijden wel zin heeft.

Groet,

Reinder

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door piml » zo 25 jan 2004, 08:52

Reinder,

Bedankt voor je tips! We zullen eens gaan bellen en/of rondrijden...

Groeten

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door Oude Essink » zo 25 jan 2004, 15:31

Hallo Pim,
Je zou ook contact kunnen opnemen met Floor van Os In IJsselstein; hij regelt de fruitplaatsing in de Betuwe (o30-6883306).
hennie oes


Inmiddels vraagt Floor mij (op 10-3) te melden, dat hij niet meer kan voldoen aan een eventuele vraag tot plaatsing; bellen heeft derhalve geen zin meer!
hennie oes

Afbeelding

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door piml » di 27 jan 2004, 15:36

Dag Hennie,

Bedankt voor je reactie. Mochten er meer imkers plaatsen in en rondom de Betuwe weten! Gaarne even een reactie.....

Hartelijke imkergroeten,



Pim Lemmers

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door piml » di 03 feb 2004, 09:22

Beste imker-collega's

Iedereen bedankt voor zijn en haar reactie, hetzij via het forum en/of e-mail.

Zijn er onder de lezers ook imkers die met hun bijen wel eens in de buurt van Oosterblokker (bij Hoorn-Enkhuizen) hebben gestaan? Hoe waren hun bevindingen?

Groeten,

Pim Lemmers

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door jpronk » do 05 feb 2004, 14:28

Beste Pim,

Een aantal jaren geleden toen ik net begonnen was met imkeren heb ik met twee volken in Oosterblokker gestaan. Met goede resultaten, want bij het weghalen van de volken kon er gelijk geslingerd worden. Het aantal fruitbomen in die buurt neemt echter wel drastisch af de laatste jaren door oprukkende bebouwing van Hoorn.
Ben je van plan dit jaar in die buurt te gaan staan?

De laatste jaren heb ik bij een fruitteler in Wijdenes gestaan. Daarvoor ook wel in Hauwert, Zwaagdijk en Hoogkarspel (Binnenwijzend).
De plaats waar ik moet staan, krijg ik ieder jaar toegewezen door de subvereniging West-Friesland.

Mocht je meer details willen weten, dan mag je me mailen.

Groet,

Joris Pronk

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door piml » za 07 feb 2004, 16:22

Dag Joris,

Bedankt voor je reactie! Heeft jullie imkervereniging inmiddels voldoende bijenvolken voor de bestuiving?
Het gesprek wat wij onlangs in de buurt van Oosterblokker voerde leverde niets op. Er zijn namelijk nog steeds tuinders die denken dat je je bijen helemaal voor niets plaatst!

Groeten,

Pim Lemmers

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door jpronk » za 07 feb 2004, 22:02

Pim,

Onze vereniging heeft ieder jaar genoeg volken omdat ieder jaar dezelfde leden met hetzelfde aantal volken reizen. De vraag naar bijenvolken betreft de laatste jaren namelijk een constant aantal. Er is totnogtoe dus geen sprake van een toe- of afnemende vraag en ook het aanbod is dus constant, mede omdat het reizen zeer aantrekkelijk is, omdat het binnen de eigen regio plaatsvindt. De afstand van thuisstand tot fruittuin bedraagt vaak niet meer dan 15 kilometer.
Zelf reis ik al een aantal jaren met vijf volken. Al zou ik met zes willen reizen, dan kan dit niet. Tenzij ik de zesde voor niets neerzet natuurlijk.
Ook ik heb gehoord van de mensen die voor een dubbeltje eerste rang willen zitten. Dit betreffen naar mijn ervaring vooral de telers die het plaatsen van bijenvolken maar onzin vinden. Zij denken: "waarom zou ik zelf voor volken betalen als mijn buurman al volken plaatst? Die bijen vliegen ook wel naar mij toe. "

Groet,

Joris Pronk

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: reizen naar het fruit....

Bericht door kole.amj » za 07 feb 2004, 22:36

JORIS,

Ik vermoed dat de klanten liever niet de verantwoordelijkheid hebben en willen spuiten als zij dat nodig vinden.Omdat wij een papieren
verantwoordelijkheid hebben kan dat(en niet alleen in ons land en onze sector).
Ik ervaar ook dat collega's ervan uitgaan dat een ander de volken en verantwoordelijkheid wel neemt en evt. betaalt.Maar ook dat is menseigen.Verantwoordelijkheid nemen buiten eigen terrein wordt in het algemeen niet op prijs gesteld en zelfs achter je rug afgestraft.
Dit najaar hadden we de discussie over een TEKORT aan bijen,ik ben
blij dat jullie aangeven dat aan de vraag naar bestuivingsvolken zeer wel is te voldoen.
Ook is er vooral bij de telers van peren nog steeds angst voor verspreiding van BACTERIEKANKER,dus ook een reden om geen bijen te plaatsen.

Groet,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten