Venster veren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:
Venster veren

Bericht door croy » zo 18 jan 2004, 17:15

Wie weet waar ik venster veren kan bekomen voor voor EWK kastjes die ik zelf aan het vervaardigen ben??? Ik heb er geen idee van waar ze deze hebben.[:(]

M.V.G

Croy

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Venster veren

Bericht door lamheuv » di 20 jan 2004, 19:49

Hallo, Croy.
In het najaar heeft Laus, mijn man, voor onze koninginneteelt een 20-tal EWKtjes gemaakt.
De veer om het glas tegen te houden, die hij gemaakt heeft, is als volgt vervaardigd.
'¦Hij heeft een stukje zacht koper (GEEN messing) genomen.
( Een stukje bij de loodgieter vandaan.) Wanneer het koper hard is, kun je het op de volgende manier zacht maken : kersrood gloeien met een brander of bij de vlam van het gasfornuis. Daarna langzaam af laten koelen).
'¦Het stukje zacht koper klop je uit met een hamer op een bankschroef of een plaat ijzer. Het wordt groter en veerkrachtig.
'¦Je tekent de grootte van de a.s. veertjes af. Dan boor je er gatjes in (voor de bevestiging in het hout van het EWKtje) en daarna knip je de stukjes op maat. Nog even vijlen en met een tangetje in de vorm buigen en klaar zijn je veertjes.

Een andere manier is: neem een stukje 8/10 rvs lasdraad. Met een tangetje een oogje maken en het draadje op lengte knippen en in de gewenste vorm buigen.
Onder en boven het oogje een ringetje leggen en met een schroefje in het hout van het EWKtje schroeven op de gewenste plaats.

Succes met dit werkje en met de aanstaande koninginneteelt.

Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Venster veren

Bericht door ROEL » wo 21 jan 2004, 10:03

Wat dacht je van "het bijenhus" de redders in nood. !!

croy schreef:
Wie weet waar ik venster veren kan bekomen voor voor EWK kastjes die ik zelf aan het vervaardigen ben??? Ik heb er geen idee van waar ze deze hebben.[:(]

M.V.G

Croy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 80 gasten