stuifmeel voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bas
Berichten:1
Lid geworden op:zo 17 aug 2003, 09:05
Locatie:Netherlands
Contacteer:
stuifmeel voeren

Bericht door bas » zo 29 feb 2004, 12:05

Beste Mensen,

Kan iemand iets zinnigs vertellen over het voeren van stuifmeel in het voorjaar? Ik zou mijn volkje graag willen helpen om snel op sterkte te komen na de winter en ze tevens wat tegen nosema te wapenen. Ik beschik als beginnend imker niet over ramen met stuifmeel van vorig jaar of zo. Zelf eet ik stuifmeelkorrels door de muesli (stuifmeelpollen van De Rit, herkomst Spanje) en ik vroeg me af of dit geschikt is (te maken) om aan de bijen te geven.

Ik hoor het graag!

Groeten,

Bas.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Hans van der Post. » zo 29 feb 2004, 12:47

Nou Bas moet je teleurstellen dat stuifmeel wat jij eet is ongeschikt voor een bijenvolk.
Raar maar waar.
1. Er kunnen voor bijen ziektekiemen inzitten.
2. Het stuifmeel is oud er zitten voor bijen geen voldoende voedingstoffen meer in.
Als je, je bijenvolk in een woonwijk hebt staan halen ze over 14 dagen voldoende stuifmeel.
Neem een stek van een wilg die nu al vol katjes zit en plant hem in de buurt van je bijenkast. Dan heb je de komende jaren vroeg stuifmeel.
Hans.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Bart Maes » zo 29 feb 2004, 12:48


Dit wordt een boeiende discussie. Je bijen moeten in het najaar (de start van het nieuwe bijenjaar dus) beschikken over vele stuifmeelleveranciers in de nabijheid van je bijenhal: struikheide, witte klaver, kool-, mosterd-, Raapzaad, ... Borago is er nog eentje die lange tijd bloeit in de nazomer. Plant ook struiken aan die in die periode rijkelijk stuifmeel geven, welke dat zij is afhankelijk van de (bodem)streek waar je woont. Waar ik woon in West-Vlaanderen is o.a. Guldenroede zo'n goede plant.
In het voorjaar zijn veel mannelijke wilgen, hazelaar, els, de pruimachtigen, appels, ... belangrijk.
In februari zijn de eerste voorjaarsbloeiers (Krokus, Sneeuwklokje, Wintyerheide, Klein hoefblad en Druifhyacint) goede starters maar we moeten er geen wonderen van verwachten.
Een goede stuifmeelvoorraad aan voorverteerd stuifmeel bij het ingaan van de winter zal de doorslag geven bij het al dan niet voorkomen van Nosema in het voorjaar.
Je zou kunnen eiwitrijke voederdeeg geven aan je bijen, of later in het jaar wat ramen met voorverteerd stuifmeel uit je kasten halen en bewaren in de diepvries om die in het voorjaar terug te geven.
Ik betwist zeker niet de kwaliteit van je stuifmeelmuesli, maar uitheems stuifmeel zou ik niet aan mijn bijen geven.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Æbe » zo 29 feb 2004, 16:04

bas,
stuifmeel voeren kan als volgt:knip een bos wilg,zet hem thuis op water ,in de warmte dat hij volop bloeit,en als je het stuifmeel ziet,zet ze dan voor de bijenkasten,de bijen zullen het wel vinden,zelf wacht ik wel op de natuur,want die is ook wel optijd.
groeten, Æbe

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door kole.amj » zo 29 feb 2004, 16:34

Aebe,

Ik was altijd van mening dat dergelijk stuifmeel niet meer goed was.
Dus als ik jou begrijp dan is het ook mogelijk de Wilg in het voorjaar
"uit te schudden" en het stuifmeel dat dan verzameld is in de kasten
te storten of via voerbakken aan te bieden.
Wat ik eigenlijk wil is de bijen het stuifmeel geven dat los aan de
wilgekatjes zit maar dat door te lage temp niet gehaald wordt.Juist
vanaf nu tot april is er bij ons veel aanbod van diverse soorten
wilg maar ook Els en de hoeveelheden stuifmeel lijken enorm.
Nu was volgens het forum de Els niet zo aantrekkelijk maar betreft dat alle Elze-soorten of is bijv. Zwarte Els wel goed maar Cordata
niet?

Groet,
A-3

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Æbe » vr 12 mar 2004, 17:43

A-drie
Ik heb het niet over uitschudden,maar het stuifmeel door de bijen er zelf laten afhalen,door de warmte in huis is het stuifmeel eerder beschikbaar dan aan de bomen maar ze moeten het zelf halen denk ik want alles heeft zijn tijd,en bij bijen speelt zeker ook de temperatuur mee. ik weet niet of bijen aan het werk gaan als wij dat willen, omdat veel natuurlijke processen zijn afhankelijk van zon,dus warmte,en ik denk daarbij aan inwinteren,als je dit te laat doet krijg je ook niet de benodigde kilo's suiker in de kast.
groeten,Æ=alt 146, Æbe
nb wat de elzensoorten betreft,daar heb ik geen kaas van gegeten,maar heb voorkuur voor de zwarte els vanwege de habitus.

Æ.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door kole.amj » vr 12 mar 2004, 21:07

Æbe,

Zo had je het gehad willen hebben?
A-3 is eigenlijk Adri ivm het mannelijk geslacht is de laatste "e"
weggelaten,details......
De Zwarte Els was bij ons ook het meest gebruikt in de windsingels.
Maar dat kon in de zomer nogal veel druk van bladluizen geven.De
Alnus Cordata bleek vrij te zijn van luizen maar ook de voor ons
belangrijke natuurlijke vijanden bleken niet in de Cordata voor te komen.Dus vermoed ik dat Cordata iets produceert/uitstraalt wat niet
aantrekkelijk/aangenaam is voor vele insecten.Wel bloeien ze normaal en geven volop stuifmeel.

Groet,
A-3

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Henk Klok » vr 12 mar 2004, 23:34

Heb het maar even op internet opgezocht, anders gaan we via dit stuifmeel onderwerp zo dadelijk in jargon verder:
Alnus Cordata = Hartbladige els
Henk

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeel voeren

Bericht door kole.amj » za 13 mar 2004, 10:09

Henk,

Dit ging wel degelijk over bestuiving,maar ook over een bijwerking.
Vergelijk het maar met de mais,gemanipuleerde of standaard,of de zonnebloem,ook meerdere mogelijkheden.
Dus om te voorkomen dat Els=Els deze extra informatie aan een kenner
die mij misschien wat extra info kon geven.
Dus afdwalen doen we niet zo snel.
Toch bedankt voor de aanvulling en misschien kun je ons ook nog informeren over het mechanisme van afstoting insecten van de Alnus Cordata.?

Groet,
A-3
m

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: stuifmeel voeren

Bericht door Henk Klok » za 13 mar 2004, 10:32

Adrie,

ik heb natuurlijk meteen gezocht :-), maar de relatie Alnus Cordata en bijen leverde niet veel op.
Wel andere Alni (?) werden genoemd, waaronder de Alnus Acuminata, die een goede leverancier van stuifmeel zou zijn voor bijen.
Over eventuele afstoting kon ik niets vinden.
Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten