Kwaliteit stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Kwaliteit stuifmeel

Bericht door kole.amj » zo 29 feb 2004, 16:47

Forumleden,

Wie van de dames en of heren kan ons,indien nodig,uitleggen welke processen er in de bijenkast plaats vinden zodat stuifmeel zolang de voedingswaarde behoudt?
In de natuur is de kiemkracht van stuifmeel van relatief korte duur,maar dat heeft niets met voedingswaarde voor bijen te maken denk ik.Misschien slechts zijdelings omdat kiemkracht en vitaliteit wel met elkaar te maken hebben.
Ook verbaasd het mij steeds weer dat er geen goed stuifmeel in welke vorm dan ook voor noodgevallen beshikbaar is.Mogelijk is het verzamelen te duur of het conserveren(invriezen)onmogelijk.Maar als Koninginnegelei of propolis wel verzameld worden dan zou het veel grotere aanbod van stuifmeel en de winbaarheid toch ook mogelijk
moeten zijn.
Afhankelijk van het antwoord van AEBE op een andere vraag wil ik deze
maand toch eens proberen stuifmeel van oa Wilg en Els te verzamelen
en aan te bieden aan de volken.Misschien bouwen ze ramen vol en kan ik in de diepvries het geconserveerde stuifmeel bewaren.
Of is bevroren en later ontdooide stuifmeel ook en optie?

Groet,
A-3

PS ik verwacht geen emmers vol te oogsten.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Kwaliteit stuifmeel

Bericht door Ria van den Berg » zo 29 feb 2004, 20:21

Ook verbaasd het mij steeds weer dat er geen goed stuifmeel in welke vorm dan ook voor noodgevallen beshikbaar is.Mogelijk is het verzamelen te duur of het conserveren(invriezen)onmogelijk
Ik weet niet hoe de situatie in Nederland op het ogenblik is, maar er zijn hier wel degelijk imkers die stuifmeelvallen op hun volken hebben staan.Ze staan te koop in de catalogi.
Als je stuifmeel koopt, is het DE manier om bv. vuilbroed binnen te halen, het moet eigenlijk altijd bestraald worden voordat je het verwerkt voor je bijen in een "pattie". Van een collega, die het doet, hoorde ik, dat hij daardoor wel problemen had met de bevruchting van zijn nieuwe moeren. Hier komt stille moerwisseling veel vaker voor dan zwermen. Ik denk dat er op de website van Jan Tempelman een tekening van een pollenval is. Dus wat let je om er een te maken en het komende zomer te proberen !


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kwaliteit stuifmeel

Bericht door kole.amj » zo 29 feb 2004, 23:31

Ria,

Ik had een andere insteek voor ogen.Mijn doel is stuifmeel verzamelen/aanleveren op het moment dat bijen niet vliegen maar er wel
stuifmeel aangeboden wordt in de natuur.Ik denk dan aan gemakkelijk winbaar stuifmeel.Ik heb geen behoefte aan een val omdat de literatuur daar niet unaniem positief over is.Bovendien als de bijen het ophalen en verzorgen krijg ik beter bewaarbare raten met stuifmeel eventueel beschikbaar.

Groet,
a-3

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kwaliteit stuifmeel

Bericht door Imkerij Westland » di 02 mar 2004, 08:29

A-3
De duur van de kiemkracht van stuifmeel is onder "normale" omstandigheden inderdaad vrij beperkt. Toch is het mogelijk door het invriezen van kunstmatig verzameld stuimeel en direct invriezen, deze kiemkracht vrij goed te behouden.
Met kunstmatig bedoel ik met de hand geplukte bloemen en niet via insekten verzameld stuifmeel.
De firma van Gaal Advies B.V. http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=2607
levert dit stuifmeel, hetgeen vervolgens via de Beebooster en de bijen gebruikt wordt om benodigde kruisbestuiving tussen verschillende fruitbomen te bewerkstelligen.

Kortom indien op deze manier de kiemkracht vrij goed behouden kan blijven, waarom zou dit dan niet gelden voor de voedingswaarde voor onze bijen. Door het winnen zonder tussenkomst van bijen (+stuifmeel val), wordt het bezwaar van Ria (AVB) ook weggenomen.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kwaliteit stuifmeel

Bericht door kole.amj » di 02 mar 2004, 09:16

Maarten,

De zg BEE=BOOSTERS met kunstmatigd verzameld stuifmeel voor kruisbestuiving in onze bomgaarden zijn erg kwetsbaar vwb vitaliteit
van het aangeboden stuifmeel.Het is net als met bijenvolken in de boomgaard "je moet er positief regenover staan".
De prijs van een BEE-BOOSTER met stuifmeel is ook nog eens hoog dus
voor ons in dit geval geen optie.Ik wil stuifmeel afschudden van rijk
gevende planten(Els of Wilg) in een periode dat het te koud is voor de bijen om te vliegen.Dit afgeschudde stuifmeel zou ik aan kunnen bieden aan de bijen.
Uit de reacties merk ik op dat het wederom een buitensporige/
vreemde gedachte is met weinig realiteitszin?
Dus gaan we over tot de orde van de dag.

Groet,
A-3

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kwaliteit stuifmeel

Bericht door LWPisa » di 02 mar 2004, 17:34

A-3,

lijkt me geen onzinnig experiment...stuifmeel schudden en opvangen en dan vriezen al dan niet gemengd met honing, om op een later tijdstip (gemengd met honing) aan de bijen aan te bieden...
Alleen, krijg je genoeg van de boom af om het de moeite waard te maken?

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten