Verzegeld honingraam voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Verzegeld honingraam voeren

Bericht door Erik » zo 28 mar 2004, 08:51

Ik heb nog 1 verzegeld honingraam van vorig jaar. Kan ik die zonder problemen op een afstandje van de stal hangen zodat de bijen deze leeghalen ? Of moet ik oppassen voor roverij ? De honing is in de buurt van de bijenstal gehaald.

Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzegeld honingraam voeren

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 mar 2004, 11:09

Erik, met dat probleem zit ik ook elk jaar. Je krijgt roverij als je de ramen binnen een cirkel van 10 meter van de kasten neerzet. Bij 25 meter is dit duidelijk minder.
Ik laat van een volk vanaf de vliegplank bijen op een gedeeltelijk ontzegeld raam lopen.
Dit kon ik uit proberen in Poelgeest een buitenplaats waar ik een aantal volken heb staan. Wat je nu niet moet doen laat ze met rust ze kunnen nu beter hun energie gebruiken om stuifmeel te halen.
Nog een andere mogelijkheid; op het volk een dekplank met een gat daarop twee lege bakken in de bovenste bak de ramen met voer/suiker deze moet je wel ontzegelen.
Waarom een dekplank met gat en twee bakken? Hierdoor voorkom je dat het volk zich de ruimte toe eigent en de raten opnieuw gaan verzegelen en/of een broednest gaan vormen.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten