oud stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

liamdewolf
Berichten:3
Lid geworden op:zo 05 okt 2003, 15:21
Locatie:Belgium
Contacteer:
oud stuifmeel

Bericht door liamdewolf » ma 29 mar 2004, 06:09

een van mijn volken heeft de winter niet overleeft nu zit mijn kas nog vol met honing en stuifmeel en voedersiroop wat doe ik hier het beste mee.
groetjes willy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: oud stuifmeel

Bericht door wilde » ma 29 mar 2004, 18:58

Willy, ik had hetzelfde probleem. Ik heb voerramen over van 3 kastvolken. De mooie ramen heb ik in de schuur opgeborgen. Die ga ik gebruiken bij zwermen en koninginnenteelt. Ik heb er nu wel erg veel, maar ik heb ook al diverse keren meegemaakt dat juni koud en slecht was. Toen moest ik bijvoeren. Dat zou nu kunnen met voerramen bijhangen als het nodig mocht zijn.

Enkele ramen met beschimmelde stuifmeelplekken heb ik opengekbabt en laten leeghalen door de bijen. Het was regenachtig weer en niet veel meer dan 10 graden.
Elders zegt Hans, dat je dat beter op wat grotere afstand kan doen, maar dat was door het natte weer niet mogelijk. Ik deed het daarom in de bijenstal zelf en had geen problemen met roverij daarna. Doe je dat later in het seizoen en met volken die erg verschillend in grootte zijn, dan kan het geheel verkeerd gaan. Ik heb er wel op gelet of het niet fout zou gaan, maar hoefde niet in te grijpen.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten