Stekerige bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Stekerige bijen

Bericht door leendert » di 27 apr 2004, 23:39

Leendert van den Bosch op de Floriade 2002 tegenover jeugdige bezoekers:
"Bijenhouden is niet voor watjes"
En vervolgens liet hij zien hoe hij imkerde. (Waar is Leendert op dit forum? Hoe is het in Asten?)
Hallo Huib e.a.
Ik ben er nog steeds.... maar woon in Someren! Ik imker nog steeds op dezelfde manier. Dus zonder bescherming, met korte mouwen en alleen wat rook. Waarom? Ik ben van mening dat als je je inpakt als een astronaut je niet leert om te gaan met bijen, Niet het goede gevoel krijgt, letterlijk en figuurlijk. Verder vind ik het een anti-reclame voor het bijenhouden. De vooroordelen die er bestaan over stekerige bijen etc. worden hierdoor alleen maar extra bevestigd. "Zie je niet, ze zijn zo gevaarlijk die beesten, de imker zelf durft er ook niet zo naar toe te gaan". Ga in je bijen zonder kap en handschoenen. Je zult zien en voelen dat het wel meevalt met dat steken. Je straalt uit dat jij er mee om kunt gaan.

En Huib, de reden dat je hier op dit forum niet zo veel meer van me hoort is dat ik me vaak stoor aan de discussies waarin men van alles probeert te verklaren en niet gewoon accepteert dat bijen doen wat ze doen, dat ze nog steeds hun eigen geheimen hebben en dat sommige zaken niet te verklaren of te begrijpen zijn.

Overigens, vandaag de eerste zwerm opgehaald, het is weer begonnen!
Leendert van den Bosch

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door tory » do 29 apr 2004, 11:31

Hallo Thomas,
Ik ben nog meer beginnend dan jij; goed dat je op deze site vragen stelt lijkt me (vraagbaak voor beginnende bijenhouders en ouwe rotten!. Kan het ook aan je (imker)kleding liggen ? Gewassen, bezweet,statisch, nieuw o.i.d. ? Misschien toch wat rook/water gebruiken, kleding begrassen ? Ik herken je gedrevenheid, die vlgs. mij bij beginners past, heb ik zelf ook, ik moet me beheren (beheersen)om niet van alles tegelijk te willen doen en bij werken in en om de kast + er naar toe probeer ik slow motion; als ik even onverwachts (je hebt het niet door) te snel beweeg heb ik soms een steek te pakken; een leerproces. Probeer eens eerst 5 minuten met de handen op de kast te wachten en te ontspannen voor je begint te werken. Overigens ben ik onlangs begonnen met Buckfast met zuivere
koningin.
Bert.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Hans van der Post. » do 29 apr 2004, 18:09

leendert schreef:

Leendert van den Bosch op de Floriade 2002 tegenover jeugdige bezoekers:
"Bijenhouden is niet voor watjes"
Ik ben er nog steeds.... maar woon in Someren! Ik imker nog steeds op dezelfde manier. Dus zonder bescherming, met korte mouwen en alleen wat rook. Waarom? Ik ben van mening dat als je je inpakt als een astronaut je niet leert om te gaan met bijen, Niet het goede gevoel krijgt, letterlijk en figuurlijk. Verder vind ik het een anti-reclame voor het bijenhouden.
Leendert van den Bosch
Afbeelding
Maar Leendert ik heb je betrapt je maakte reclame in de states voor '˜n astronauten pak Die imkers daar zijn watjes. :D
Hans

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Harmen vd Ende » vr 30 apr 2004, 22:40

Hallo Allemaal,

Ik ben een iets minder beginner, en je zult zien dat het in het begin nog wel eens uit de hand loopt, dan was ik blij dat ik handschoenen[:I] aan had. Ik denk dat het gewoon onervarenheid is, want dit voorjaar was het alsof ze uitgestoken waren, maar ik moet zeggen ik werk ook rustiger, ik weet wat ik zie etc.
Ik wil hiermee maar zeggen je leert met vallen en opstaan, en je krijgt het heus wel onder de knie. Zijn ze vervelend kijk je toch gewoon een dag later als je geen belangrijke werkzaamheden moet doen.:D

Groeten Harmen

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door hkeijzer » za 01 mei 2004, 22:56

Thomas,

Ik was van daag op de bijenmarkt in Middenbeemster. Mooi weer en erg gezellig. Ook het Bijenhuis heeft flink zaken gedaan. Wachttijden als je wat nodig had. Zowat alle imkers van subvereniging Zijpe E.O ben ik tegengekomen. 10.00 uur koffie en bij een praatje over het steken van bijen werd het volgende verteld "In een imkerpak waar een bij in steekt komt bijengif, kom je een paar dagen later met dat zelfde pak dan gaan ze daar weer in steken"!

Ik probeer het ook zonder rook maar met alleen water gaan ze niet naar beneden. Na een tip gebruik ik water met wat menthol en nu lukte het wel.

-Typefout-
Vriendelijke groet,
Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten