Stekerige bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Stekerige bijen

Bericht door heidecap » zo 25 apr 2004, 22:37

Ik gebruik eigenlijk nooit rook als ik in de bijen werk. Ik heb een hekel aan rook. Zelf imker ik met 2 F1 Buckfastvolkjes. Mijn collega-imker in dezelfde stal heeft 3 volkjes van het mengelmoes-ras.
Ik realiseer me dat er af en toe een steekte valt, maar het valt me dit jaar op dat ik binnen een afstand van een meter of 30 niet meer veilig ben voor de bijen. Als ik kom aanlopen ben ik al de klos : De bijen vligen zich te pletter op mijn imkerpak. Ik vermoed dat de goede drachtomstandigheden meespelen : de bijen willen beslist niet gestoord worden.
Zijn er ook andere imkers met dit probleem, of juist het tegenovergestelde ? Ik ben met name erg geinteresseerd naar ervaringen zonder het gebruik van rook.

Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Stekerige bijen

Bericht door Henk Klok » zo 25 apr 2004, 23:49

Ik gebruik ook nooit rook, alleen een plantenspuit met water. Dat houdt de bijen ook rustig en ze hebben er nog wat aan ook. Vorig jaar had ik een volk dat opeens stekerig werd en massaal uit de kast kwam als ik het wilde behandelen. Toen hielp water niet, gewoon rustig de kast sluiten en weggaan was het enigste dat hielp. Later was dit gedrag weer over.
Water sproeien is ook voor mijzelf prettig, als het warm is sproei ik wat in mijn gezicht. Mocht een bij mij steken dan sproei ik water op de plek en was met een blaadje verder de geur weg.
Op de plantenspuit heb ik groot WATER geschreven, zodat eventuele toeschouwers niet denken dat ik de bijen met gif spuit.
Groet,
Henk

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Erik » ma 26 apr 2004, 10:07

Hoi Thomas,

ik ben gisteren nog wezen kijken. Ik vind het wel erg extreem dat je op 30 meter afstand al wordt aangevallen. Zelf heb ik dat probleem gelukkig niet. Kan mij nog gewoon achter de kasten omkleden. Normaal behandel ik ze met water uit de plantenspuit. Gisteren met rook geprobeert maar dat beviel niet echt. De beroker ging iedere keer weer uit. Volgende keer maar gewoon weer de plantenspuit. Ik imker met 2 F1 buckfast en 1 F2 buckfast.

Erik

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Piet Jager » ma 26 apr 2004, 13:39

Thomas,

Heb je soms een nieuwe auto gekocht waarin nogal wat kunststof materialen zitten verwerkt, die - vooral met dit droge weer - statische elektriciteit kunnen opwekken? Of zijn in jouw kantoorruimte/woning veel kunststoffen aanwezig waardoor je dagelijks opgeladen wordt (vloerbedekking/stoel/bureau-blad/telefoon/etc.)?
Als je gevoelig bent voor statische elektriciteit moet je voordat je richting bijen gaat je eerst ontladen door je handen een poosje onder een stromende kraan te houden of de kraan (indien geaard) zelf een tijdje vast pakken.

Zelf heb ik dat 8 jaar geleden ook meegemaakt (ook in de 2e helft april/nieuwe auto/ca 20 meter voor de kast/Buckfast/etc.)!
Neem de proef op de som!
Het werkt!

Succes, !Piet

holleman
Berichten: 10
Lid geworden op: za 03 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door holleman » ma 26 apr 2004, 18:18

Beste Heidecap,
zou het niet eens tijd worden dat je eens een keer een cursus bijenhouden gaat volgen?
Ik erger me namelijk groen en geel aan het soort vragen waarop je in elke beginnerscursus het antwoord al krijgt.
Toen ik beginnend imker was heb ik ook aardig wat keren (te veel)
in mijn kasten gerotsooid, maar wat jij ervan bakt slaat helemaal nergens op, al die kreten van vliegers maken enz.
LAAT DIE BIJEN NU EENS MET RUST!!!!!!!!!!! Het zal ze vast goed doen.
Met vriendelijke groet,
Gerard Holleman

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 apr 2004, 19:31

Gerard ben je ook statische geladen?[:0][;)]
Beginners cursussen zijn niet meer wat ze horen te zijn.
Het idee van Piet spreekt me wel aan had dit nog niet eerder bedacht. Wat ook mogelijk kan zijn, is dat jij vorig jaar met Buckfast in de stal bent komen te staan en jonge moeren van je collega imker met jou darren opstap zijn geweest. Dat kan wel eens heftige dames geven.
Verder moet je zoveel mogelijk rotzooien met een bijenvolk, daar leer je van, maar laat je andere volken met rust!
Hans.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Huib Koel » ma 26 apr 2004, 19:44

Leendert van den Bosch op de Floriade 2002 tegenover jeugdige bezoekers:

"Bijenhouden is niet voor watjes"
En vervolgens liet hij zien hoe hij imkerde. (Waar is Leendert op dit forum? Hoe is het in Asten?)

Ik gebruik zoals mij dat geleerd is op de imkercursus rook en soms ook een doek en af en toe word ik gestoken. Maar dat is voor mij geen reden om met een gekunsteld ras te gaan imkeren, ook niet voor de eventuele meerwaarde aan honingopbrengst.

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Erik » ma 26 apr 2004, 20:26

Beste Holleman,

dan lees je het toch lekker niet ? We leven in een vrij land.

Gegroet

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Stekerige bijen

Bericht door Henk Klok » ma 26 apr 2004, 22:36

[Ik gebruik zoals mij dat geleerd is op de imkercursus rook en soms ook een doek en af en toe word ik gestoken.
Doeken gebruik ik ook, zoals mij geleerd is. Aan beide zijden van een doek een ronde stok, om hem mee op te kunnen rollen. Met twee van die doeken kun je alleen de ruimte van uit te nemen ramen openhouden, dat scheelt gevlieg en warmteverlies. En geeft weer minder overlast voor de bijen.

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Stekerige bijen

Bericht door Leo van der Heijden » di 27 apr 2004, 00:32

Thomas,
Agressiviteit komt vooral voor bij volken die het niet naar de zin hebben. Je moet dan denken aan darrenbroedige volken of volken met te weinig voer. Ook volken waarbij de moer niet goed meer is worden vervelend.
In je vraag over het maken van een vlieger (andere vraag) vertel je dat het volk slechts 4 ramen broed heeft. Is dat geen aanwijzing dat er iets niet in orde is met dit volk waardoor het niet wil groeien? Normaal moet een volk rond deze tijd 10 ramen broed kunnen hebben.
Dat niet kunnen groeien kan een reden zijn tot extra agressiviteit van de bijen.
Als het volk voedsel voldoende heeft en ruimte voor de moer om eieren te leggen dan zou ik dat volk drie weken met rust laten om te groeien. Mogelijk dat dan de rust ook wederkeert.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten