Bijen verhuizen?????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Bijen verhuizen?????

Bericht door Maatschap Hankel » vr 07 mei 2004, 09:30

Wij kunnen bij een fruitteler een aantal kasten zetten. Het probleem is alleen dat we binnen een straal van 750 meter tot een 1 km onze kasten hebben staan waar ook de fruitteler woont. Weet iemand hoeveel dagen je minimaal de kasten weg moet brengen en ze dan weer terug kunt plaatsen bij de fruitteler. Het moet nl. op korte termnijn worden gerealiseerd. We wonen midden in een dorp dus de kans dat ze naar hem toe vliegen is klein want dichter bij bloeit er ook van alles.

mvg Maatschap Hankel

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 07 mei 2004, 09:50

Je moet je volken 3 weken minimaal 6 km van jouw stand én de nieuwe plaats bij de fruitteler onderbrengen. Als je bijen het gehele jaar bij deze fruitteler mogen/kunnen blijven staan kan je veel eenvoudiger eerdaags je vegers en/of zwermen daar plaatsen. Maak in dat geval wel goede afspraken met de teler i.v.m. spuiten.

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Maatschap Hankel » vr 07 mei 2004, 10:19

Bedankt voor de snelle reactie. Het idee van de vegers is een goede en die gaan we dan ook uitvoeren. Het is een biologisch dynamische fruitteler die geen gebruik maakt van gif.

hartelijk dank en tot ziens

mvg Maatschap Hankel

Hankel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 mei 2004, 11:27

Voor dat je je bijen 6 km gaat verplaatsen wil ik het volgende in overweging geven.
Ik heb jaren in een langgerekte(800 meter) boomgaard - Zoetermeer '“ gestaan. Maakte daar vegers en zette deze niet naast hoofdvolk maar 600 meter terug of verderop. Ik had geen gelegenheid om te voeren (Oegstgeest 30 km op de fiets).
Na een halfuur van het maken van de vegers kwam er al stuifmeel binnen. Hoeveel bijen terug vlogen wist ik niet maar er waren er weinig dit heb ik jaren later ontdekt.

Nu heb ik bijen staan op drie plaatsen in Oegstgeest die tussen de twee uitersten 700 meter bedraagt. Hier tussen verplaatst ik in het voorjaar - nu '“ en najaar bijenvolken. Er komt bij een temperatuur rond de 18 graden Celsius tien/dertig bijen terug per volk. Is de temp.de eerste twee op volgende dagen 15 C of lager komt er niets terug nadat de temp. weer is gestegen.
Hans.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Harmen vd Ende » vr 07 mei 2004, 19:39

Beste Hans,

Ik heb vanaf gisteren een nieuwe bijenstand gekregen via staatsbosbeheer, ik zit met het zelfde probleem, het is ongeveer hemelbreed 700 meter. Ik wil namelijk ook vegers maken en op mijn nieuwe stand zetten. Ik zat nu met het probleem dat ik misschien enkele volken wil verenigen (oude en nieuwe moer) voordat ik weer naar de bosplaat ga. Ik laat wel een kast staan, dus de vliegbijen kunnen zich eventueel elders inbedelen, maar ik wil liever wel veel vliegbijen behouden. Kan dit ?

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 mei 2004, 22:14

Natuurlijk kan dit. Ik verplaats soms noodzakelijk binnen die 700 meter bijenvolken als het maar geen hoogzomer is. Indertijd zijn er proeven gedaan hoever bijen naar een voedselbron kunnen vliegen - "De Honingbij" door Karlvon Frisch - Er is een voedselbron aangeboden in een gebied waar verder niets te halen viel. Ja, en dan wil je wel als bij.
Je zult verbaasd staan hoe weinig bijen terug keren naar de oude plaats. Zeker als het niet al te warm is. Hoe warmer hoe verder bijen er op uitvliegen.
Hans.

dobrodosli
Berichten:3
Lid geworden op:ma 19 apr 2004, 22:32
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door dobrodosli » zo 23 mei 2004, 23:03

hallo ik ben misschien een beetje laat met een reactie.
maar ik doe soms als ik de bijen dichtbij moet verplaatsen op een kruiwagen en dan rond hobbelen over een aantal balken en kuilen zodat ze een beetje door elkaar geschud worden en dan na 10 min hobbelen en watlinks en rechts ronddraaien (360 graden ) en dan op de nieuwe plaats zetten ( dit wel s'avonds )en de bijen zijn dan hun orientatie kwijt en komen de volgende ochtend buiten kijken en vliegen niet meer naar de oude plaats.
met vriendelijke groet dobrodosli

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Maatschap Hankel » zo 23 mei 2004, 23:29

Een goed idee ik neem het mee toch bedankt voor de late reactie

mvg

Hankel

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door wilde » ma 24 mei 2004, 01:53

Dat hobbelen en draaien met de kruiwagen lijkt mij niet zo'n goed idee. De bijen zullen er niet vriendelijker van worden en ik kan me niet voorstellen dat het op de oriëntatie enig effect zal hebben. Er is daardoor immers niets veranderd in de ingeprente gegevens. Die zijn echt niet gewist door een ruwe behandeling en wat ronddraaien.

Een betere methode is beroken met hennep. Het is hier al eens eerder genoemd. Het werkt echt fantastisch. Je kunt ze verplaatsen op zeer geringe afstand. Ik pas het alleen toe bij het verenigen van volken die niet naast elkaar staan. Ze krijgen dan kortdurend de volle laag en worden even dichtgezet. De (vele) op de bodem liggende versufte bijen worden bij het nieuwe volk gevoegd. Ook het volk op de nieuwe gezamenlijke standplaats geef ik wat rook, maar wat minder.

Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijen verhuizen?????

Bericht door Frans vanTongeren » ma 24 mei 2004, 09:07

Lachgas (wat korrels op smeulende tabak) kan ook !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten