Is dit normaal; doppen afknagen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Is dit normaal; doppen afknagen ?

Bericht door Both » di 01 jun 2004, 22:50

Ik heb een paar vragen aan de ervaren imkers onder ons:

Ik ben geen koninginnen teler, want daar heb ik gewoon de tijd niet voor, maar als ik een 'veger'

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Is dit normaal; doppen afknagen ?

Bericht door heidecap » di 01 jun 2004, 23:23

Hallo T.

Ik vraag me af of er hier wel iets verkeerd gaat.
Hoe kun je nou op dag 13 tuters en kwakers hebben als je op dag 10 doppen hebt gebroken ???

Verder is het toch heel normaal dat de bijen in de veger doppen gaan afbijten als er een moer is uitgelopen. Ik zou maar eens goed gaan zoeken. Het zal me niet verbazen dat er een prachtige moer in jouw vegers loopt. Het is algemeen bekend dat bij het uitlopen van de 1e moer in een VEGER de resterende doppen OF worden afgebeten of dat de 1e moer de overige moeren afsteekt. Een veger is immers vaak te klein opgezet om weer te gaan zwermen.

Groeten, T.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is dit normaal; doppen afknagen ?

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 jun 2004, 22:11

Both schreef:
Ik heb een paar vragen aan de ervaren imkers onder ons:
Mijn vraag is, is dit normaal dat ze die doppen afknagen en maar een paar (red cellen) doppen aanhouden of wat gaat hier mis.
T. Both Ouddorp
Ok daar gaan we dan. Als je - nadat je doppen hebt gebroken - een raam broed inhangt in een volk wat uitlopend broed heeft zullen er over het algemeen niet zulke mooie doppen verschijnen. Als de eerste jonge moer rijp is loopt ze uit en mag - omdat er geen bescherming is - de overige moerdoppen slopen.
Toch zal je aan een kleine teelt moeten om mooie koninginnen te krijgen! Het hoeft niet ingewikkeld. De beste moeren komen uit volken met een leggende koningin onder het rooster en boven de moerdoppen.

Er op het forum heel veel geschreven over koninginneteelt zet dat woord maar eens in de zoek actie.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten