Wanneer knippen en merken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Wanneer knippen en merken?

Bericht door Both » za 05 jun 2004, 16:05

Wanneer veilig knippen en merken?

Ik had van de week twee mooie F1 moeren in een 3 ramer die net een paar dagen aan de leg waren. Ik zag eitjes dus ik dacht gelijk maar merken en knippen. Nu vanmorgen (na 2 dagen) had ik de moer nodig om in te voeren in een moerloos volk.
Maar hoe ik ook zocht er was geen moer meer te vinden in één kasje, in de ander wel[:(!][:(!]
Ik knip de moer zo uit de hand dus misschien te veel menselijke geuren?
Maar misschien heb ik te vroeg gemerkt en geknipt dus wie kan mij adviseren in deze? Misschien had ik moeten wachten tot er gesloten broed was?
Als de moer wordt ingebald vindt je ze dan nog terug in de kast? Ik heb dit namelijk nog niet eerder mee gemaakt, maar ik denk toch aan zo iets. Je zit natuurlijk als imker met de vraag waarom ging het fout.
[?]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer knippen en merken?

Bericht door Oude Essink » za 05 jun 2004, 22:28

Misschien had ik moeten wachten tot er gesloten broed was?
Dat had je in ieder geval moeten doen! Er is bovendien nog een andere reden: het is niet uitgesloten, dat een jonge moer vaker op bruidsvlucht gaat, zelfs als zij al eigen eitjes heeft; Als dat bij jou gebeurd is, moet je eens onder de kast kijken.
Het is niet gebruikelijk een jonge moer te knippen; merken alleen kan handig zijn, dan vind je ze snel; knippen kan altijd het volgende seizoen nog, als je wilt voorkomen dat zij uitzwermt.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Wanneer knippen en merken?

Bericht door wilde » za 05 jun 2004, 22:42

Teun, het knippen uit de hand is prima. Dat gaat het beste. Het probleem is het teruggeven. Je kan dat in een kluisje doen met heel weinig suikerdeeg, maar gemakkelijker en bij mij altijd succesvol: Wat honing op de moer smeren en tussen de broedraten teruggeven. Ze wordt dan direct schoongelikt en de geuren zijn weer in orde. Alleen bij zwermen gaat het merken zonder problemen. Bij het laten inlopen van een voorzwerm merk en knip ik de moer dikwijls. Dan moet je uiteraard wel zeker weten dat het een voorzwerm is. Ik pluk ze uit de massa en geef ze boven op de bijen weer terug zonder extra voorzorgen. Dan gaat het wel goed. Ze zijn in zwermtrance en hebben geen tijd voor andere dingen.

Groetend, Albert

Aanvulling 9 juni 2004:
Teun, als je een moer wilt knippen doe het dan niet te vroeg. Je schreef dat je eitjes zag en dat het dus kon. Dat is niet juist, afgezien van wat Hennie schreef over enkele moeren die nadien nog wel eens een keer vliegen. Wacht tot de moer een flinke plek gesloten broed heeft (handgroot). Als je het eerder doet is het inbalgevaar veel groter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten