Bevruchte jonge moer invoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bevruchte jonge moer invoeren

Bericht door kristeln » vr 18 jun 2004, 21:57

Ik ga a.s. zondag 2 jonge bevruchte moeren halen op Kreverhill, Carnica F0.
Hoe kan ik deze het best invoeren. Ik bezit nu 9 Carnica volken
( grote en kleine volken ) en enkele zwermen inlandse bijen.
Door niet goed alle doppen te hebben verwijderd dit voorjaar, en daardoor zwermen van de hoofdvolken, bezitten allen Carnica volken nu F3 of F4 moeren.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bevruchte jonge moer invoeren

Bericht door Wim Joosten » za 19 jun 2004, 12:41

Hallo Joop,
allereerst: je mag eigenlijk niet over een F0 spreken. Het hoe en waarom vind je hier: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3263

Moeren invoeren vind je hier: http://www.bijenhouden.nl/forum/forum.asp?FORUM_ID=6

Anders kun je de zoekfunctie gebruiken: boven vind je het tabblad "zoeken"; klik dit aan en voer een trefwoord in. Dan wordt er gezocht in de huidige jaargang. Wil je in voorgaande jaren zoeken, dan moet je het hokje "archief" aanvinken.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bevruchte jonge moer invoeren

Bericht door Hans van der Post. » za 19 jun 2004, 21:22

Joop als je zulke goede moeren zomaar in een F3 volk invoert is het parels voor de zwijnen gooien.
Wat je beter kunt doen is volgende: Je klopt uit het rustigste moergoede volk de tweede bak in een af in een lege broedbak met gaasboden open -vlieggat dicht- afslaan.
Wel even die moer opzoeken!

In de broedbak zet je vijf ramen (broedk.formaat) (afsluiten met een sluitplank) die volledig zijn bespannen waarin maar een halve kunstraat is ingesmolten. Hierdoor is er een totaal contact tussen alle bijen en moer mogelijk zoals het in een zwerm ook gebeurd. Dat is er niet als er van die muren van raten of kunstraat in de kast hangen. De kans op mislukking wordt groter als je er uitgebouwde ramen inhangt.
Op de bak een dekplank met daarop een voerbak waarin je een beetje suikerwater ¼ jampot 1 op 1 . De bijen moeten zes uur hopeloos moerloos zijn!!! Koel maar wel een plek met goede ventilatie. Er komt veel warmte vrij van die redde '“ rede - loze dames

In de avond, een uur voor zonsondergang, geef je de moer aan de bijen en laat haar verlossen uit een moerkooitje door een prop suikerdeeg. Zorg voor een dekplank met (voer) gat zodat je op die wijze het kooitje met daarin de '“'gouden'

kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bevruchte jonge moer invoeren

Bericht door kristeln » di 22 jun 2004, 19:08

Hans,,

Bedankt voor jouw uitleg.
Ook bij het ophalen van de raszuivere moeren in Krevelhille hebben ze mij een manier gegeven die veel op die van jouw lijkt en welke ik ook heb toegepast.
N.l. Min. 6 ramen bijen afslaan in een bak, even laten staan en dan in een zesramer storten. Daarbij geef je in de zesramer 2 ramen voer, 2 ramen gesloten broed en 2 uitgebouwde ramen. Dit doe je s'morgens vroeg. Dan geef je de moer in het transporthuisje, na het verwijderen van het lipje, s'avonds aan dit volkje tussen de ramen met gesloten broed. Daarbij leg je ook eeb plak suikerdeel op de raten.
Het is nu al gebleken dat hierook een nadeel aan zit n.l. 1 zesramer kreeg last van roverij, dat ik gelukkig optijd ontdekte en toen ook het vlieggat zo klein heb gemaakt dat er maar 1 bij tegelijkertijd door kan. De roverij vond plaats nog voor ik de raszuivere moer hab ingevoerd.
Dit volkje kan dan rustig uitgroeien tot een groter volk, welke in het najaar verenigd kan worden met een volk dat je wil verbeteren.
Met deze raszuivere moeren ga ik verder jonge moeren kweken die ik op Kreverhille laat bevruchten zodat ik raszuivere moeren hou. Ik zal jouw methode de volgende keer ook uitproberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten