stuifmeelwinning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
stuifmeelwinning

Bericht door tory » vr 09 jul 2004, 00:01

Ik heb onder de kasten een schuiflade waarop dagelijks wel wat stuifmeel valt en dit consumeer ik dan.
Ook als er eens wat propolis aan een raampje zit snoep ik daar wat van. En nu en dan wordt ik eens gestoken. Dan nog de honing en ik moet wel super gezond zijn/worden/blijven.
Graag zou ik echter ook wat stuifmeel winnen voor de winterperiode voor eigen gebruik. Ik heb al eens geexperimenteerd met zo'n plastic strookje met gaatjes waar de bijen zich dan door wurmen en dan wat korrels stuifmeel verliezen. Vnl. de grotere korrels vielen er af zodat er nog wel stuifmeel voor eigen gebruik (de bijen dan) was.
Echter werden de bijen agressiever omdat ze en paar dagen niet met z'n allen tegelijk door de gaatjes konden en er veel wachtenden waren (opstoppingen); misschien beter om het vlieggat nog groter te maken door het gehele latje er uit te halen, waardoor meer gaatjes beschikbaar zijn ?
Het lijkt me toch wat bij-onvriendelijk. Weet iemand een andere manier om wat stuifmeel te winnen ?
Bert.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stuifmeelwinning

Bericht door Frans vanTongeren » vr 09 jul 2004, 09:41

Er bestaat een 'stuifmeelval' die je op de vliegplank kunt zetten.
De bijen kruipen door de gaatjes, verliezen hun stuifmeel en dat wordt in in bakje opgevangen.
Het stuifmeel moet je ietsjes indrogen in je keukenoven en dan kun je 's winters genieten van dit eiwitrijke/energiegevende spul.
-
Je mag slechts eenmaal per week stuifmeel winnen.

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: stuifmeelwinning

Bericht door garrit » vr 09 jul 2004, 19:44

In het bijenhuis te Wageningen kun je een stuifmeelval kopen die je op of onder de kast plaatst.Het stuifmeel valt in een lade die je op tijd moet leegmaken i.v.m.schimmels.Ik heb net mijn val onderuit de kast gehaald,want ik had al 10 potten stuifmeel van 1 volk dit jaar en dat is genoeg voor ons tweetjes.Wanneer je bedenkt dat een volk minimaal dertig kilo stuifmeel per jaar verbruikt,kan het dus wel een paar kilo missen(waarschijnlijk halen ze gewoon wat extra).Wat ik wel heb gedaan,is een paar grotere gaten gemaakt in het rooster waar ze doorkruipen om de darren te laten ontsnappen ,een betere doorstroming van de bijen en om ze ook een deel van de gehaalde stuifmeel te laten behouden.Stuifmeel droog je op 30 graden en voor je het in potten doet moet de stuifmeel eerst afkoelen tot kamertemperatuur

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: stuifmeelwinning

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 jul 2004, 22:12

Waarom vries het stuifmeel niet in? Of nog beter stuifmeel onder honing bewaren zoals de bijen dit doen.
Hans.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeelwinning

Bericht door tory » zo 01 aug 2004, 20:35

Bedankt voor jullie adviezen en informatie.
Een flink aantal grotere gaten gemaakt in het rooster, de kieren opzij en boven de val dicht gemaakt (was geen perfecte aansluiting en de bijen zochten naar openingen aldaar en waren onrustig) met paraffine. Gaat nu perfect. Om de paar dagen legen v.h. bakje.
Hoe stuifmeel te houden in winter geeft dus veel mogelijkheden las ik. Persoonlijk denk ik aan diepvries en door de honing mengen vanwege. Het lekkerst vind ik het puur en vers (b.v. vanaf de schuiflade).
Bert.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: stuifmeelwinning

Bericht door tory » za 07 aug 2004, 14:15

Garrit,
Hoe groot zijn de extra gaten die je maakt ?
Ik heb net 2 dgn veel stuifmeel gewonnen, ging goed of misschien wel te goed; ik had het idee dat er nu te weinig stuifmeel binnen kwam
a. er lag geen gemorst stuifmeel meer op de schuiflade, hetgeen er anders wel lag (ik snoepte daar van) en
b. in de kast was er m.i. veel minder in de raten.
Ik heb de val er nu af; aan de zijkant v.d. stuifmeelval zitten ook 2 gaten die de bijen niet gebruiken vanwege een stukje plastic slang dat er in zit (waar dient dit voor ?). Ik ga nu dat stukje slang er uit halen en kijken of de bijen ook door deze gaten a.d. zijkant gaan, deze gaten zijn groot genoeg (soort klein vlieggat) om stuifmeel te hehouden.
De grootste hoop stuifmeel lag aan de kant van de zon
Bert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten