bewaren van geslingerde honingramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door hkeijzer » do 22 jul 2004, 21:40

Voor imkers met veel volken geen optie, maar na het slingeren kunnen de honingramen toch de diepvries in? Ik heb al mijn raamwerk, met honing en voer, in de diepvrieskist op -20°C.

Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Hans van der Post. » do 22 jul 2004, 23:21

StefaanDeputter schreef:
Hans, wat is een uitlaatbord (met of zonder uitlaat)?
Groeten, Stefaan
Is een dekplank met rondom aan weerzijde een latje en een rond gat waarin een bijenuitlaat geplaatst kan worden. Dit gebruik je om de honingkamers bijenvrij te maken.
Hans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door wilde » do 22 jul 2004, 23:33

Mijn bijdrage:
Al jarenlang sla ik de geslingerde ramen nat op. Het lekt iets maar niet noemenswaardig. Tegen roverij doe ik niets anders dan de stapels honingkamers afdekken met gaas. Van wasmotten heb ik daarin nooit last gehad, want de ramen zijn nooit bebroed geweest. Dan hebben wasmotten er niets te zoeken. Dat blijkt in de praktijk juist te zijn.
Mijn advies: niet moeilijk en ingewikkeld doen als makkelijk ook kan.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Oude Essink » vr 23 jul 2004, 15:37

Hallo Stefaan,

ik laat je een bijenuitlaat zien:Afbeelding

Links zie je een dekplank met bijenuitlaat van bovenaf; als je een honingkamer bijenvrij wilt maken om de ramen met honing zonder veel verstoringen af te nemen, leg je deze plank op het volk onder de betreffende honingkamer; door de gele doorlaat kruipen de bijen naar beneden (geur van het volk komt door de uitlaat naar boven); zij kunnen echter niet naar boven de honingkamer in. Als je dit een nacht laat staan, kun je de volgende dag de honingkamer zonder bijen afnemen.
Rechts zie je de dekplank (gedeelte) van onder af; door de rand komt hij voldoende boven de ramen van de onderbak uit om geen schade te veroorzaken; de uitlaat is nu verwijderd en levert een behoorlijke opening op. Als je daar nu de uitgeslingerde honingbak op zet (je neemt dus na het slingeren de gele uitlaat weg en zet de bak terug), zullen de bijen de ramen schoonlikken en alles naar beneden brengen de kans, dat de moer naar boven loopt is uitermate gering:
methode Hans.
Ikzelf gebruik zo'n plank met uitlaat niet en zet de uitgeslingerde bak weer even op het volk om schoon te maken; de kans dat de moer daarbij wel naar boven gaat is veel groter; vandaar dat ik er even een moerrooster tussen zet. Duidelijk?
hennie oes
Afbeelding

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door StefaanDeputter » vr 23 jul 2004, 15:59

Hello,

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.
Ik denk dat ik het zo ga doen:
rooster op broedbak, dekplank met opening op rooster, de honingbak met geslingerde ramen erop.
Na 1 dag 's avonds een bijenuitlaat in de opening van de dekplank plaatsen en de dag nadien de bak met uitgelikte ramen afnemen.

Bedankt
Stefaan

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bewaren van geslingerde honingramen

Bericht door Oude Essink » vr 23 jul 2004, 21:58

Ik denk dat ik het zo ga doen:
Als mijn uitleg inderdaad duidelijk was,[:I] , is in jouw voorstel het rooster overbodig.[:)]
hennie oes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten