Rand darrenbroed.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Rand darrenbroed.

Bericht door LWPisa » vr 13 aug 2004, 18:23

Beste forummers,

bij controle van jonge moer (drieramer verenigd met moerloze overblijfsel van koninginneaflegger) blijkt deze goed aan de leg. Alleen, ze legt ook een rand darrenbroed aan de onderkant een paar ramen. Als het nu begin mei geweest ok, maar we zitten in mid aug en de darren zijn hier al uit de volken gegooid door de werksters.
Is het typisch voor een heel jonge moer om zo laat zo'n rand aan te leggen of zou ze iets mankeren, of willen de bijen van haar af?
Dit volk is vrij lang moerloos geweest (maand) maar ik heb eileggende werksters bij mijn weten onderdrukt door ze zoveel mogelijk broed van de KA te laten verzorgen.

Wie weet hier meer van?

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rand darrenbroed.

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 aug 2004, 23:12

Als de moer in haar eigen bijen loopt en dan nog darren, in een klein volk, aanzet zou ik deze moer in de gaten houden of beter gezegd op ruimen. Er is wat mis met de moer dat uit zich in het onderhouden en verzorgen van darren en darrenbroed.
Als het nu juni was zou je het experiment nog vol kunnen houden, maar ja de voerbakken moet op de volken...........
Hans

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rand darrenbroed.

Bericht door Kroese » vr 13 aug 2004, 23:54

(drieramer verenigd met moerloze overblijfsel van koninginneaflegger)
De vraag is, hoe lang is dat moertje aan de leg? Heeft ze inderdaad al voldoende eigen bijen om zicht heen?. Met andere woorden is er harmonie na de vereniging. Is het moertje wel productief t.o.v. het aantal bijen. Een beetje voeren wil wel eens helpen. Hoe zit de rest van het broed eruit. is dit regelmatig, of zitten er veel gaten in. Maken ze ook wisselcellen? Veel vragen, omdat het moeilijk is een oordeel te geven aan de hand van een paar regels. Ik weet dat Hans er scherp op let als een net bevruchte moer wat darrenbroed inlegt.
Ik geef ze toch nog even de kans, daarbij de omstandigheden goed in de gaten te houden.
Hennie Kroese...

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Rand darrenbroed.

Bericht door LWPisa » za 14 aug 2004, 22:18

heren,

1) in haar eigen bijen loopt ze nog niet, het merendeel van de werksters is niet met haar verwant.

2) haar eigen broed is mooi, grote vlakken zonder fouten.

3) wisselcellen heb ik een paar dagen na het verenigen aangetroffen, gebroken en daarna niet meer gezien.

...voorlopig houd ik haar erin, ze legt goed en ik heb geen alternatief...
mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rand darrenbroed.

Bericht door Hans van der Post. » za 14 aug 2004, 22:28

LWPisa schreef:
heren,
3) wisselcellen heb ik een paar dagen na het verenigen aangetroffen, gebroken en daarna niet meer gezien....voorlopig houd ik haar erin, ze legt goed en ik heb geen alternatief... mvg, Lennard
Dit wilde ik lezen "wisselcellen" ik zou de moer maar houden!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten