Beginners vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
paul
Berichten:5
Lid geworden op:zo 27 jan 2002, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Beginners vraag

Bericht door paul » ma 30 aug 2004, 08:33

Hello,

Please excuse these simple questions, but I am a beginner and keen to learn more. I have just got my first volk this year and I have a couple of questions for the more experienced imkers on the forum.

1) The volk is very active and I have 7 full frames of bees. But I got the impression that they did not have a lot of honey, so I decided to feed them this weekend. I gave them sugar water (a kilo of sugar) which disappeared overnight. My question: how many times do I need to feed them?

2) When should I start my varroa treatment? I have 2 bakjes of apiguard ready.

Sorry about the Engels. Ik begrijp Nederlands maar het schrijven gaat minder goed...

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Beginners vraag

Bericht door Henk Klok » ma 30 aug 2004, 09:15

Voor degene die bovenstaande vraag liever in 't nederlands leest:

Hallo, excuses voor de eenvoudige vragen, maar ik ben een beginner en wil graag meer leren. Dit jaar heb ik mijn eerste volk gekregen en ik heb een paar vragen voor de meer ervaren imkers op het forum.
1) Het volk is erg actief en ik heb 7 ramen met bijen. Maar ik heb de indruk dat ze niet veel honing hebben opgeslagen, dus besloot ik ze dit weekeinde bij te voeren. Ik heb ze suikerwater gegeven (een kilo), welke 's nachts geheel door het volk is opgenomen. Mijn vraag: hoe vaak moet ik ze bijvoeren?

2) Wanneer moet ik beginnen met de varroa behandeling? Ik heb twee bakjes apiguard klaarstaan.

Sorry about the Engels. Ik begrijp Nederlands maar het schrijven gaat minder goed...

..........................................................................................................................................

Schrijf gerust in (eventueel gebroken) nederlands, landrover79(?), foutjes geven niet.

Henk

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Beginners vraag

Bericht door Frans vanTongeren » ma 30 aug 2004, 09:19

Hallo benzinevreter,
1) 12 kilo sugar gebruiken
2)1 bakje apiguard plaatsen gedurende twee weken.
Next..: the second apiguard on top of the frames during two weeks.
greetings
[:)]

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door Hennie Peters » ma 30 aug 2004, 09:27

Frans,

Gebruik jij echt 12 kilo suiker voor 7 ramen bijen ? Dit lijkt me erg veel, vergeef me dat ik twijfel aan de kennis van een "oude rot".

best regards,
Hennie

PS. hoe vreet je een vloeistof (benzinevreter), met mes en vork ?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door LWPisa » ma 30 aug 2004, 09:29

Dear LR79,

some anwers,

1) Give them a total of 8-10 kilo's sugar diluted one on one with water. How many times is a bit dependent, when there is lots of brood I would give them large amounts at a time, when there isn't much brood I would give them say half a liter every 3 days followed by large amounts mid september when the weather is still good. In this way you will keep them fed but they can also use comb space to produce bees instead of using too much space for storing sugar.

2) Use the search option for Apiguard. Time to treat as indicated on the label is about now I think. I don't know how it combines with feeding though. There are recent posts on apiguard on the forum.

regards,
L.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Beginners vraag

Bericht door Frans vanTongeren » ma 30 aug 2004, 10:03

Hoi Hennie,
You are right; Lennard gives a better advicee.
Ik zag het meer als een stimulans voor het volk om door te gaan met hun opbouw; het voordeel van suiker in kilopakken is dat de bijen aangeven wanneer ze de hoeveelheid genoeg vinden. Dan kan je stoppen met voeren.
Can You follow me Landrover?
(Enough Petrol?)
-
[:)]

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door heidecap » ma 30 aug 2004, 10:15

Lennard,

10 kilo suiker, 1 op 1 voor 7 ramen bijen ?
lijkt het je niet beter relatief iets meer suiker te geven in procenten ? Dus de gebruikelijke wintervoer verhouding van 2 op 3.
Het gaat niet om de hoeveelheid, het is niet snel te veel, maar ik ben bang dat de bijen nogal wat moeite krijgen met indikken en verzegelen. Ik merk dit momenteel zelf ook bij het voeren.
Er is bij mij nog helemaal niets verzegeld...

Groeten, Thomas

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door LWPisa » ma 30 aug 2004, 11:51

heidecap,

2:3 water:suiker lijkt me ook goed. Ik meet het nooit precies, ik roer zolang in mijn pan tot alle suiker is opgelost (ik geeft op een kg bietsuiker ook 2 ons glucose en fructose met een peut voorjaarshoning).

Ik geef op het moment (fris en nat) alleen grote volken op 2 bakken heel veel voer (1 kg per 1\2 dagen). De kleine leggen nog veel nieuw broed aan en (volgens mij) stouwen die alle beschikbare ruimte vol met suikerwater als ik ze teveel aanbied. Als alle eieren die ze nu leggen gesloten broed zijn 10\15 sep. en het is droog en 20-23 graden dan geef ik de kleine volken veel in korte tijd.

het zou best wel eens kunnen dat het met bijen net zo is als met babies en honden. Zolang ze maar genoeg krijgen en warm liggen zijn ze flexibel genoeg en werken alle voerregimes.

vrgr,
Lennard

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door garrit » ma 30 aug 2004, 16:11

12 kilo is echt niet te veel.Een zevenramer heeft net zo veel wintervoer nodig als een volwaardig volk.Heeft je zevenramer weinig honing ,dan is twaalf kilo een minimum.groeten uit Kinderdijk.

paul
Berichten:5
Lid geworden op:zo 27 jan 2002, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beginners vraag

Bericht door paul » ma 30 aug 2004, 20:24

Hartelijk bedankt voor al de goede raad. Het werd veel gewaardeerd. Ik zal nu uitgaan en zal wat meer suiker kopen!

Frans,
Mbt bezinevreters, is suiker gelukkig goedkoper dan benzine. Zoals Lennard al zei, Landrover Defenders zijn net als babies en honden. Zolang ze maar genoeg krijgen en warm liggen zijn ze flexibel genoeg [:)]

Paul

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten