Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door heidecap » do 02 sep 2004, 22:04

"Nu verenigen of in het voorjaar verenigen !"

Met dit luxeprobleem zit ik momenteel. Ik heb momenteel 5 volken en wil ze tijdelijk terugbrengen tot 4.
Ergens las ik dat "grote volken inwinteren" betekend dat je ook weer met grote volken de winter uit komt.
Dit betekend dat je NU moet inwinteren. Bovendien scheelt het wellicht een aantal kilo's met wintervoer extra voeren.

Een andere optie zou kunnen zijn om pas in het voorjaar te verenigen.
Dit heeft volgens mij als voordeel dat je vooralsnog doorgaat met twee leggende moeren en ook weer met twee leggende moeren de winter uitkomt.
Zouden dit bij vereniging in het voorjaar per saldo niet veel meer bijen moeten zijn ???
Wie kan mij op deze vraag een antwoord geven ?

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door Hans van der Post. » do 02 sep 2004, 22:20

Het lijkt een voordeel te hebben een groot volk in te winteren. Als je in het voorjaar kijkt zie je geen verschil waar is dat grote verenigde volk gebleven? Geen idee ik worstel al jaren kan het niet beredeneren.
Het voordeel van een extra volk(je)in winteren is de moer! Je hebt dan de keus welke houd ik aan en welke niet. Als ik de keus had; winter die reserve moer/volk maar in.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door Frans vanTongeren » do 02 sep 2004, 22:21

Je zou je een oplossing kunnen bedenken dat met je huidige omstandigheden heeft te maken.
Je hebt volken op de hei staan en tevens volken thuis.
Die van 'thuis 'kun je vast inwinteren en voorzien van 12 kilo opgeloste suiker.
Als je heidevolken terugkeren, zal er wellicht een volk bij zitten dat veel honing heeft gemaakt en nog maar weinig bijen in de kast heeft zitten. De eitjes zijn overspoeld door de heidenectar.
-
Je zou nu dit heidevolk thuis kunnen verenigen met het reeds ingewinterde 'thuisvolk'. Het thuisvolk moet dan boven worden geplaatst. De heidebijen hoeven niet meer aan het werk en de wintervoorraad wordt ze kant en klaar opgediend door jou.. als ober !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door Hans van der Post. » do 02 sep 2004, 22:24

Leuk he zulke antwoorden voor elk antwoord is wat voor te zeggen. [:)]
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door heidecap » do 02 sep 2004, 22:57

Gezien de bovenstaande antwoorden neig ik toch een beetje naar het inwinteren in het voorjaar. Ik heb momenteel slechts 5 volken dus ik hoef me niet al te druk te maken om de kosten van het inwinteren van een extra volkje.
Het antwoord van Frans spreekt mij ook wel aan, maar ik vergat te vermelden dat het 5e volkje in een 6-ramer zit. Het is een mooi volk met een F1 moer uit Apeldoorn.

Om voor mezelf een beetje een vergelijking te kunnen maken tussen verenigen in het najaar en verenigen in het voorjaar zal ik de in te winteren 6 ramer tesamen met een in te winteren 10-ramer eens gaan vergelijken met de overige 3 volken die ik ga inwinteren op 2 broedkamers.
Ach, dit experimentje is me wel wat extra suiker waard ...

Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door Kroese » vr 03 sep 2004, 00:04

heidecap schreef: Het is een mooi volk met een F1 moer.
Thomas
Niet verenigen, maar inwinteren, en goed isoleren. Het is waarschijnlijk een 6 ramer met 9 mm multiplex. Tempex plaatjes erom heen, en erop. Je zult zien, dat dit volkje zich in het voorjaar net zo snel kan ontwikkelen als een 10 ramer. Die 10 Euro suiker ben je dan al vergeten. Altijd handig wat reserve volken te hebben. Hennie......

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door garrit » vr 03 sep 2004, 07:23

Beste Thomas,nu ik een paar jaar in het westen van Nederland woon(niet zo ver van jou vandaan),neig ik ook naar het verenigen in het voorjaar.Toen ik nog in de Achterhoek(Gelderland)woonde was vanzelfsprekend dat je in het najaar verenigde.Echter hier in het westenligt de nadruk van dracht veel meer in het voorjaar.Ik denk dat voor mij dit het laatste jaar van najaarsvereniging. groeten Garrit.

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door Germain Van Deursen » vr 03 sep 2004, 20:59

- de winterbijen worden vanaf augustus geboren,
- zij worden door de zeer vele zomerbijen in hun larvestadium overvloedig en dan ook rijkelijk gevoed,
- ze hebben als jonge bij nog ruim de tijd om zich vet te eten met stuifmeel , alleen jonge bijen kunnen dat , het stuifmeel stroomt nu binnen !
- nu, begin september , zijn de grote massa zomerbijen in aantal al fel vermindert
- nieuw broed zal nu minder overvloedig gevoed worden,
- indien je nu 2 volken verenigt gaat dit gepaard met een gedwongen extra broed- of kweekronde om terug een eenheid te vormen,
- daarvoor zullen een groot aantal bestemde winterbijen ingezet worden om deze larven te voeden en dan geen winterbij meer zijn,de zomerbijen zijn immers reeds versneld in aantal afgenomen,
- de nieuw gekweekte bijen zullen nooit nog volwaardige winterbijen kunnen worden !
- het vooradige stuifmeel zal in het larvestadium grotendeels opgebruikt zijn,
- zal er voor de jonge bijen nog over zijn ? en volgend voorjaar ?
- zullen deze jonge bijen nog een voldoende vetlichaam kunnen opbouwen , weet dat de dagen korter en heel wat koeler kunnen zijn !
- met dit (magere ? ) vetlichaam zullen deze winterbijen volgend voorjaar het nieuwe broednest moeten opbouwen !
- hoeveel extra varoamijten worden hierdoor gekweekt ?
- dan is de keuze vlug gemaakt :
1 enkele kilo's wintervoer meer om het 2de volk goed in te winteren ,
2 2 volken met goede winterbijen die het aankunnen om een nieuw broednest op te bouwen in het voorjaar en het ook lang genoeg kunnen uithouden om die taak te volbrengen,
3 die dan 1 groot sterk volk worden op het moment dat dat nodig is,
of :
1 een groot volk voor de winter waar na de winter verbazend veel van verdwenen is,
2 dat niet bekwaam is een voldoende groot goed verzorgd broednest te starten,
3 dit niet lang kan volhouden,
4 versneld uitsterft,
5 de geboren voorjaarsbijen zijn ook zwak !
6 stort nu of straks het volk helemaal in ?
7 vergeet de extra gekweekte varoamijten niet + de schade die voor de winter en nu in het nieuwe broednest aangericht is !

veel overwegingen om eens goed over na te denken !


groeten
Germain

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Nu verenigen of in het voorjaar verenigen ?

Bericht door maartenkleijne » za 04 sep 2004, 11:27

Dit is weer zeer leerzaam!! Dank allen.
Ik vat het even op mijn manier samen:

Verenigen in het najaar gaat over: 'ik heb teveel volken, dat kost me teveel suiker, dus verenigen maar'.

De voorjaarsdracht binnenhalen wordt gedaan door bijen die hoofdzakelijk in het voorjaar/nawinter geboren zijn, dus meer moeren=meer voorjaaarsbijen. Verenigen in het najaar draagt daar weinig aan bij.

Het volk is zo groot als de moer 'nuttig vindt'.
Als je tijdelijk extra grote haalvolken wilt hebben voor een grote dracht, ga je broed overhangen, laten afvliegen of verenigen.

Een belangrijke criterium voor selectie op stand is de vraag:
Wie komt goed de winter door?
Dus met veel moeren de winter ingaan is gunstig. Dat pleit tegen najaarsvereniging.

Imkers vinden het leuk grote volken te hebben met veel bijen erin. Verenigen kan dat -zij het heel tijdelijk- helpen veroorzaken.

Als je gaat verenigen heb je uiterlijk 6 weken later wat je anders ook gehad zou hebben, behalve 1 volk minder. De vier wintermaanden tellen daarbij voor drie weken. Dus in oktober verenigen geeft in maart wat extra leven in de brouwerij maar in april is dat alweer achtergehaald.

Als je altijd heel grote volken wilt hebben moet je voortdurend afleggers maken en veel verenigen. Of anders overgaan op Buckfast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten