Roverij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

paul
Berichten:5
Lid geworden op:zo 27 jan 2002, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Roverij

Bericht door paul » vr 03 sep 2004, 09:42

Nog een beginner´s vraag.
Hoe weet ik of ik een probleem heb met roverij? Ik heb vorige berichten "gechecked" maar konden niet vinden wat ik zocht...

Paul

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Roverij

Bericht door jellehulzinga » vr 03 sep 2004, 10:41

Paul schreef:Hoe weet ik of ik een probleem heb met roverij? Ik heb vorige berichten "gechecked" maar konden niet vinden wat ik zocht.
Soms moeilijk te ontdekken Paul!
Zorg er in ieder geval voor dat je 2 dingen goed voor elkaar hebt.
1. Maak de vliegopening klein. Dan kan een volk zich beter verdedigen.
2. Mors nooit tijdens het voeren. Geen druppel! Vooral dit laatste is vaak de oorzaak van roverij.

Verder kun je eventueel wat wit meel over de uitvliegende bijen strooien. Dan zie je snel genoeg of deze bijen naar een andere kast vliegen. Ook blijven de bijen dan vaak heel laat doorvliegen 's avonds. Tot het bijna donker is.

Als je roverij hebt geconstateerd, kun je het best dat volk (wat beroofd wordt) ergens anders neerzetten. Ongeveer 5 kilometer of meer bij je vandaan. Verder kan ik je alleen maar dringend adviseren een boek te kopen over imkeren (bijenhouden). Een boek waar dit soort dingen instaan. Dat heb je echt nodig in het begin.
En probeer lid te worden van de plaatselijke vereniging. Daar zijn altijd wel mensen die je graag helpen en die op de hoogte zijn van de plaatselijke omstandigheden.
Hartelijke groeten,
Jelle

paul
Berichten:5
Lid geworden op:zo 27 jan 2002, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Roverij

Bericht door paul » vr 03 sep 2004, 11:46

Jelle,
Bedankt voor de feedback. Ik ben begonnen de boeken te lezen en ben net lid geworden van de vereniging in Leiden.
De bijen zijn zeer actief met heel wat bijen die binnen en uit vliegen.
Ik heb waarschijnlijk geen probleem, zo ik zal ze met rust laten.

Ik heb slechts 1 kast in mijn tuin en heb geen andere standplaats. Ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen: wat als ik de kast voor een dag sluit en zien of er andere bijen vliegend terug komen naar de kast. Is dat een teken dat ik "robbers" heb?


Paul

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Roverij

Bericht door Frans vanTongeren » vr 03 sep 2004, 12:39

Beste Wim,
Wat jij schreef..., heeft Paul toch al gedaan !
-
Paul, de rovers zien eruit alsof ze glad geschoren zijn op het achterlijf; ze zijn helemaal nat geworden van de honing die ze hebben geroofd; tijd om elkaar schoon te likken, hebben ze niet.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Roverij

Bericht door jellehulzinga » vr 03 sep 2004, 14:28

Paul schreef:wat als ik de kast voor een dag sluit en zien of er andere bijen vliegend terug komen naar de kast. Is dat een teken dat ik "robbers" heb?
Dag Paul,
Die methode gebruik ik bij twijfel ook altijd. Alleen sluit ik 's avonds bij het donker worden de kast en kijk dan de volgende morgen of er "vreemde" bijen voor de kast zitten of vliegen.
Zo nee, dan open ik de kast direct weer. Zo ja, dan laat ik de kast dicht en doe ze pas 's avonds laat weer open.
Dat kun je dan 2 of 3 dagen achter elkaar herhalen:
s'Avonds open, s'morgensvroeg weer dicht. Na een dag of 3-4 zijn er dan waarschijnlijk geen rovers meer en kun je de kast 's morgens open laten. Maar: Het vlieggat dan zo klein mogelijk maken zodat er maar één bij tegelijkertijd doorheen kan. Dus hooguit 6-7 mm of zo!
Misschien kunnen ze dan het volk wel verdedigen.
Groeten,
Jelle
P.s,
Als je voert, doe dat dan pas heel laat. Vandaag ga ik pas om 20.30 uur voeren want gisteren deed ik dat om 20.00 uur en toen begonnen er toch nog bijen boven de kasten te vliegen op zoek naar al dat lekkere suikerwater. 20.00 uur was dus gisteravond duidelijk te vroeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 33 gasten