Brasil en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Brasil en bijen

Bericht door apiario » za 11 sep 2004, 09:54

INTRODUCTIE : BRASIL EN BIJEN (aangepaste tekst)

Dit onderwerp gaat in op de bijenteelt in Brazilie. Ingegeven door een tweetal imkers uit de Alblasserwaard. Bertus en zijn zoon Arno. Laatstgenoemde is in 2001 vertrokken naar Brazilie alwaar hij de afgelopen tijd een imkerij van 150 bijenvolken heeft opgezet. Kortheidhalve wordt verwezen naar het document '˜reisverslag braziliaanse bijenteelt'. Het gehele project wordt uiteraard begeleid door bijengoeroe en vader Bertus. In 2003 is Bertus in Brazilie geweest en heeft daar 3 weken "meegelopen" met de imkerij Florin.

Nadien kon Bertus zijn verhaal maar moeilijk kwijt. Via via kwam hij in contact met het bijenforum. Andere bijen, methodes, kasten en cultuursnuiverij. Het forum bleek hiervoor een goede uitlaatklep te zijn.

Afgelopen oktober (2004) is Bertus opnieuw drie weken in Brazilie geweest. Zijn avonturen heeft u kunnen lezen onder het kopje 'reisverslag Braziliaanse bijenteelt'

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Brasil en bijen

Bericht door Henk Klok » za 11 sep 2004, 10:43

Hallo Apiario,

welkom op het forum.
Ik denk dat er op het forum wel interesse bestaat in verhalen en wetenswaardighden over bijen en methodes etc. in Brazilië.
Ik heb in ieder geval wel interesse.
Ben benieuwd.
Ik heb gehoord dat honing in Brazilië erg gewaardeerd wordt, en er zelfs speciale honingwinkels zijn.

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door maartenkleijne » za 11 sep 2004, 12:02

Zeker Apiario, dat zou leuk zijn.
Ik ben ook heel niewsgierig hoe ze daar zijn gevaren met de agressiviteit van de kruising met afrikaanse bijen.
In Suriname heb een selectiestation waar deze bijen worden geslecteerd op mindere agressiviteit. Toen ik daar was schoot het nog erg op, het ging er op zijn Surinaams aan toe.
Maar Brazilië is -zoals je zegt- een echt honingland. Alle wat je kunt melden is welkom.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » za 11 sep 2004, 12:27

Hoi Henk,
Inderdaad legt de verkoop van honing daar op een ander niveau. Alhoewel er in stalletjes langs de weg en in winkels ook altijd wel honing te koop is.

Maar in de eerste plaats is het van belang waar je bijen houd Ik ga naar de provincie Espirito Santo en land op het vliegveld van Vitoria,daarna nog enkele uren met de auto de bergen,eindbestemming Venda Nova/Pedra-Azul. Op het smalste gedeelte van Brasil is het nog altijd 5uur vliegen. In anderhalf uur rij je op zondagochtend van Hoek van Holland naar Nijmegen en dan heb je Holland gehad.

Er liggen duizenden klilometers tussen noord en zuid. Maar er zijn daar imkers die 2000 tot 3000 kasten hebben Ook is de verkoop van honing daar aan strenge regels gebonden.Op dit moment wordt er veel aan het winnen van stuifmeel en propolis gedaan. Waar van propolis het meeste op brengd. Japan vraagt daar veel naar.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » za 11 sep 2004, 13:08

maartenkleijne schreef:
Zeker Apiario, dat zou leuk zijn.
Ik ben ook heel niewsgierig hoe ze daar zijn gevaren met de agressiviteit van de kruising met afrikaanse bijen.
In Suriname heb een selectiestation waar deze bijen worden geslecteerd op mindere agressiviteit. Toen ik daar was schoot het nog erg op, het ging er op zijn Surinaams aan toe.
Maar Brazilië is -zoals je zegt- een echt honingland. Alle wat je kunt melden is welkom.
Hoi Maarten

Vorig jaar heb ik dan 3 weken met deze bij gewerkt Inderdaad was het op zijn zacht gezegt even wennen. Maar daarna ging het best Ze gebruiken daar meer rook Een grote roker met bonenstro erin
Zelfs mijn vrouw die hier niet veel met de bijen omgaat, kon daar goed mee om gaan. wat het voor mij ook opviel was dat deze bijen geen
last hadden van de Varoamijt. Ze waren wel aanwezig, maar hadden er geen last van. Misschien het zelfde als de Russische variant
Ook geven daar de wilde bijen aardig wat honing. Een van de duurste soorten. Werden gehouden in doorgezaagde boomstammen, die hol waren gemaakt daarna met ijzerdraad opnieuw verbonden

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door jellehulzinga » za 11 sep 2004, 17:52

wat het voor mij ook opviel was dat deze bijen geen
last hadden van de Varoamijt. Ze waren wel aanwezig, maar hadden er geen last van. Misschien het zelfde als de Russische variant
Dag Apiario,
Weet je toevallig ook de celmaat van deze bijen? Mogelijk dat de grootte van de bij hier een rol speelt.
Alvast bedank.
Jelle

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » za 11 sep 2004, 20:49

Dag Jelle

Wat de celmaat betreft, ik heb niets opgemeten,maar wat ik wel gedaan heb is wat kunstraat meegenomen. daarin zag ik geen verschil met de onze, alhoewel de kleur van de was niet zo mooi was als hier in Holland. Ook heb ik een koninginnedop in de koffer gestop en ergeleken met die van ons,maar geen verschil. Maar dat was mij gelijk al opgevallen dat er uiterlijk geen verschil met onze bijen Allen het karakter.

Het eerste waar ik daar van op keek was ,dat de bijen daar een bloedhekel hebbben aan de kleur zwart. Om even een beetje water te drinken hadden we een rode kan met zwarte dop. Je schenkt wat in de dop en meteen zitten er tientallen van die meiden op de dop. Ook op zwarte schoenen hebben ze de pest in.
Mijn zoon Arno bij wie ik daar logeer en daar beroepsimker is, heeft dan ook altijd een hagelwitte overalpak aan met witte laarzen en dan heb je er geen last van. De volken die hij daar heeft zijn van geselecteerde konninginnen die van een station in Sao Paulo komen. Twee uur vliegen van zijn woonplaats.Ik loop wel eens te morren als ik eens naar het bijenhuis moet(wageningen).

De bijen zijn daar best pittig, maar weet je dat, dan is er prima mee te werken. En de haaldrift is gelijk aan het karakter dat doen ze heel wat sneller als bij mij Op het ogenblik is het daar winter,maar er is daar dan ook winterdracht Een week terug was het overdag zomaar dertig graden (Wat niet altijd voor komt zo hoog)maar dan geeft het woud plotseling veel honing, en is het slingeren geblazen.

Het inwinteren waar ik nu hier mee bezig ben,kent men daar niet. De bijen gaan niet in een wintertros zitten. De volken lopen soms wel in aantal terug maar dan wordt er wel wat suiker gegeven om ze goed op sterkte te houden voor de volgende dracht.
Van de plaatselijke bevolking kregen we daar een tip dat er ergens veel bijen waren gezien. Hier in Nederland pluk ik ook wel een een zwerm van een takkie,het is dan heel wat anders als zo zwerm in een verlaten termietenheuvel zit, dan is het hakken geblazen.

Zo dat was weer een aardig kletsje, als je meer vragen heb dan hoor ik het wel.

groetjes Apiario

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » zo 12 sep 2004, 14:11

hoi Maarten

Inmiddels heb ik mijn zoon die beroepsimker in Brasil is het een en ander gemailt en verteld Hij is deskundiger dan ik en reageerd
van uit Brasilie. groeten Apiario

Beste Maarten,
Bericht uit Brasil, hier selecteren wij koninginnen met succes, op produktie, agresssieviteit, higiene, etc. Ik zelf heb hiet 150 bijenkosten, kweek mijn eigen koninginnen met moedermateriaal uit Sao Paulo. Werkt perfect. Volken die ik hier soms schep zijn veel agressiever dan de geselecteerde koninginnen, systeem werkt goed hier, meer info nodig, mail me gerust in brasil, arnowieringa(apenstaartje)hotmail.com
groet, arno

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door jellehulzinga » zo 12 sep 2004, 16:10

[Weet je toevallig ook de celmaat van deze bijen? Mogelijk dat de grootte van de bij hier een rol speelt.
Dag Apiario,

Kreeg net een mailtje van jou waarvan ik vind dat ik een aantal gegevens hier probleemloos weer kan geven op het forum. Dit zijn n.l. gegevens die voor iedereen van belang zijn.
Jij had bericht ontvangen dat de celmaat voor de bijen daar (in Brasilie) tussen de 4,3 en 4,5 mm zijn. De bijen zijn dus ongeveer een mm kleiner in doorsnee dan de onzen. Vandaar de Varroa-bestendigheid.....?!?!?

Fijn dat je de moeite hebt genomen deze gegevens te bemachtigen. Dit kan van grote betekenis zijn voor de toekomst van onze honingbij en voor de biologische benadering van het Varroaprobleem.
Nogmaals bedankt voor de moeite en voor je vriendelijkheid.
Jelle

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » zo 12 sep 2004, 22:58

Beste Jelle

Je opmerking dat de Varoa discusie beter op het forum kan plaast indien is correct. Ik zal proberen ze door spelen.Ik heb het met Arno er over gehad om van uit Brasil mee te doen,zodat je een Apiario2 (brazilieaanse naam voor bijenstand)kan verwachten. Anders wordt het geheel wat rommelig.


Beste Jelle,
Bericht uit Brasil, de zoon van gebruikersnaam Apiario, de bij hier in brasil is 4,3 tot 4,5 mm groot, de maat varieert, afhankleijk van de ouderdom van de raad, oude, veel genruikte raad geeft kleinere bijen (minder ruimte) nieuwe raad geeft iets grotere bijen. Hier wisselen we de raad 1 maal in de 1,5 jaar. Heb hier 150 bijenvolken, produzeer honing, stuifmeel, propolis en diverse honingdranken,

groet, arno


Dag Albert,
Fijn dat je die gegevens hebt opgevraagd. Heb eigenlijk op het imkerforum die gegevens al neer getypt omdat dit voor anderen ook van groot belang is om te weten. Want dit zijn nogal belangrijke gegevens! Een honingbij die toch een stukje kleiner is en waarschijnlijk daardoor geen echte last heeft van de Varroamijt.
Dit kon wel eens de definitieve doorbraak betekenen voor de imkerij in Nederland.
Want ikzelf ben al van plan om volgend jaar kleinere cellen op de kunstraat te gebruiken. Ook in Duitsland worden hiermee al experimenten gehouden. Want dat gedoe met mierenzuur, oxaalzuur of Thymovar is toch eigenlijk ook maar niks hè.

Bedankt!
Jelle


Jelle,
Nog effe dit, over de maat van de bijen gaf ik op 4,3 tot 4,5 mm, echter een kanttekening, ik heb het uiteraard over de Brasiliaanse bij, niet over de europeese bij, die is iets groter, hoeveel precies weet ik niet , wat varoamijt betreft, de brasiliaanse bij (ja een heuze brasiliaans soort) is resistent tegen varoamijt. Godzijdank hier geen varoaproblemen. De brasiliaanse bij is een kruising tussen de italiaanse/duitse en de afrikaanse bij, waarbij de afrikaanse eigenschappen dominant zijn.

groet arno


Aha, geen Albert maar Arno dus,
Uiteraard ben ik uitgegaan van de brasiliaanse bij. Nee hoor, dat was vanaf het begin een duidelijke zaak. En ik zal meteen dat andere mailtje ook beantwoorden. V.w.b. de Varroamijt is er wel degelijk een samenhang met de grootte van de bij vastgesteld. In één of ander artikel in ons clubblad "Bijen", is daarvan melding gemaakt omdat de Indiase bij ook bestand is tegen de Varroamijt. Die is ook iets kleiner dan onze honingbij.
Het zou te maken hebben met de kieren tussen de dekplaten. Bij kleine bijen kunnen de mijten er niet tussen komen. Zoiets ging dat verhaal.
Bedankt voor je bezorgdheid om een eventueel misverstand en maak je maar niet druk over het feit dat dit al je derde mailtje is. Ik vind het leuk om ze te ontvangen hoor. (Hoewel ik het eigenlijk liever op het forum zie, want dan hebben anderen er ook nog wat aan)
Nog een prettige avond en tot horens

Jelle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten