Brasil en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door willem » di 16 nov 2004, 19:30

Els
Voordat je met spijkers, hamer en potlood aan het werk gaat kijk eerst even in het boekje "Pollenanalyse" van van der Ham, Kaas, Kerkvliet en Neve. De "Braziliaanse" stuifmeelval staat er uitvoerig beschreven en getekend.
Groeten, Willem


x

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » di 16 nov 2004, 20:53

Heb nooit naar die laatste pagina's gekeken. Het interessante deel van het boekje eindigde voor bij bij de foto's van Jaap Kerkvliet. En de tekening van de val komt later.[:I] De tekst erbij meldt zelfs dat het stuifmeel schoner blijft en meteen droogt.
En ik dacht nogwel iets nieuws te opperen.[B)] Maar de raampjes in het achterdeel maak ik wel (i.p.v. het schuine latje op de tekening).

En andere maat raampjes, JP? Ach, al mijn andere kasten hebben één formaat raam, een 2e formaat kan er wel bij. Vooral omdat het maar om enkele ramen zal gaan die toch bij de val blijven. Als ze gevuld zijn behoeven ze alleen maar ter plekke uitgesneden te worden en kan je ze gelijk terughangen. Nix geen voorraad extra raampjes dus.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » wo 17 nov 2004, 20:34

beste Els

Hoe droogd men hier de stuifmeel?

Daar aan de andere kant, 6 tot 8 uur op maxm.45 graden
Soms wordt het voorgedroogd onder een metalenplaat in de zon.

En hoe word het hier schoon gemaakt.

Groet Bertus

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 nov 2004, 20:38

Elsje pelsje,

ook ik was net zoals Thomas (niet die van ons forum, maar die andere) en handelde met 4 verschillende ramen tegelijkertijd. Een grote zonde. Ik vind het integreren van koninginneteeltraampjes in mijn bedrijfsmethode al bijzonder vervelend.

Ooit deed ik ook aan stuifmeelwinning. Ik ontwierp zelf een hele eigen stuifmeelval. Plastic gaasje gemaakt. Gaatjes geboord. Alles erop en eraan. de hele rattenplan. Werkte heel erg goed. Gepusht door de Roever oogste ik in korte tijd ladingen stuifmeel. Die domme imkers met aanplant van stuifmeelbronnen naast hun stand. Ik ben nog steeds van mening dat stuifmeel oogsten een goede manier is om de bijen een goed vetlichaam mee te geven voor de winter, alleen als ik het afzet tegen de tijd dan laat ik het de bijen toch liever zelf doen. Voor grote koniginnetelers geeft het denk ik wel grote voordelen om koniginnevolkjes met echt stuifmeel te voeren verpakt in wat suiker. Je geeft ze een goede start.

j.p.

p.s. stuifmeel is heerlijk. [^]Toch knappen veel mensen erop af, zoals mijn familie. Ze vinden het wat een bittereachtige smaak. Jij bent het ideale stuifmeelvrouwtje Els. Goed stuifmeel oogsten vraagt vakmanschap en vooral hygienisch werken.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » do 18 nov 2004, 20:27

Bertus en JP,

Aangezien ik bijna geen ervaring heb met het verzamelen en bewerken van klompjes stuifmeel, heb ik de boeken er maar bijgepakt. Hierdoor moesten jullie even op mijn reactie wachten.Alle in de boeken gevonden relevante informatie is onderstaand bijeen gezet.

Welke stuifmeelklompjes.
Zo gevariëerd mogelijk, indien mogelijk ook met een variatie aan kleur. Des te grotere variatie des te evenwichtigere chemische samenstelling.

Schoonmaken.
Gebeurt vaak in tweeën, direct na het oogsten en later nogmaals na het drogen. (Ook hier een enorm voordeel wanneer de val bovenop het volk staat, er kunnen immers geen wasplaatjes, knaagsel van celdeksels en ander bijenafval in vallen).
De imker die maar een beetje stuifmeel oogst verwijdert het vuil met de hand (pincet). Ook kan men stofdeeltjes met zachte wind weg laten waaien.

Professionele zuivering (in z'n geheel overgenomen uit 'Stuifmeelwinning vandaag'

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » vr 19 nov 2004, 00:35

Beste Els, Jelte Pieter, Bertus en Garrit,
Goede morgen, jullie hebben er zin in zeg! Dat zijn nog een stuifmeelverhalen! Daar moet ik effe voor zitten. Heb even een stevig bloes-cdtje in de compu gestopt, een glas honingwijn erbij en ga eens kijken in hoever ik commentaar en tips kan geven. Zit hier in Brasil vollop in de stuifmeelproduktie, met diverse ups en dows, daarover straks meer! Eerst de diverse reactie:

Type stuifmeelvallen
Hier in Brasil hebben we een tweetal typen vallen. Een voor bovenop de kast (type 1) en een die je aan de vliegplank (type 2) bevestigd. Beide hebben zo zijn voor en nadelen. In gebieden met een hoge luchtvochtigheid biedt type 1 uitkomst. Bovendien houden de bijen de boel nog een beetje droog. In droge gebieden wordt veelal type 2 gebruikt. Voordeel van dit type is dat oude vlieg-opening gehandhaafd blijft en dat men kan bijvoederen (suikerwater / extra proteinen) met een bak bovenop de kast. Bij type 1 kan dient te worden bijgevoederd via een fles aan de onderkant van de kast (zie fotos). Omtrent de kans op vuil tussen het stuifmeel bij type 2, ach een simpele aanpassing vervangt dit probleem. Hier zijn ze zodanig ontworpen dat het vuil via een '˜apart gleuf' wordt afgevoerd.

Tekort aan stuifmeel
Els gaat in op het verstrekken van vers stuifmeel aan hommels. Dit kan ook bij bijen het geval zijn. Er zijn bepaalde periode dat er meer of minder stuifmeel in de natuur beschikbaar is. Bijvoederen van stuifmeel kan ook met proteinen-rijke-produkten zoals een mix van sojameel, mais- en maniokmeel. Doe dat (in poedervorm) in een bak in een soort van vogelhuisje en je voederd collectief je volken bij. Werkt hier goed in maanden dat stuifmeel minder voorradig is. Functie stuifmeel? Stuifmeel is belangrijk voor het open broed, houd je de volken op peil. Weet niet of een dergelijk systeem in Holland werkt. Jelte-Pieter gaat in op koninginneteelt en het bijvoederen met stuifmeel opgelost in suikerwater. Lijkt zo gek nog niet. Koninginnegelei (majesteit eet alleen dat) wordt gemaakt van stuifmeel. Hoe meer aanwezig, hoe meer voer, niet alleen voor haar maar ook voor het open broed. Dat motiveert op meer eieren te laag leggen! En dus groeit het volk sneller.

Opmerking van Garrit omtrent open ruimte achterin stuifmeelval.
Die ruimte achterin is een loze ruimte die over is. Dat je dit type stuifmeelval ook aan de onderkant van de kast kan gebruik lijkt me wat vreemd, waarom niet gewoon bovenop? Oke ieder heeft zo zijn manier van imkeren die ik uiteraard respecteer, bevalt het goed, houden zo.

Aparte raampjes in loze ruimte stuifmeelval
In feite is dat gewoon geknutsel. Die ruimte is wat onhandig restruimte die ze gevuld hebben met drie lullige raampjes. Els let goed op: het is niet de bedoeling daarmee honing te oogsten. Je zet een volk aan de stuifmeelproduktie en niet anders. De foto met de prachtige raad is in principe dik fout. Ik was te laat met mijn onderhoudsmaatregelen. Als ik eerder had ingegrepen (10-daagse inspectie) was me dit niet overkomen. Het volk was veel te ver uitgegroeid, gevaar dus voor opstoppingen in de stuifmeelval. Als een volk op 4-5 ramen broed zit doet ze dit soort fratsen niet. Vergeet die honing-produktie dus maar gauw! Wat dat betreft stem ik in met de opmerking van Jelte-Pieter!


Afbeelding
Stuifmeel dat door het rooster heen valt ,vind gretig aftrek.


Smaak van stuifmeel (Jelte Pieter)
Inderdaad is dat zo. Stuifmeel kan soms een wat bittere smaak hebben. Dit hangt sterk af van het type dracht. In onze regio heeft de stuifmeel een heel zoete smaak. Dat ligt beter in de markt. Grote bedrijven (zoals de TRAAY in Holland) mixen diverse stuifmeelsoorten, zodanig dat er een gemiddelde smaak ontstaat. Overigens vind ik de smaak van stuifmeel niet bijster, het gaat er vooral om dat het een zeer (proteinen) rijk voedingssupplement is. Veel meer dan soja en vlees.

Aanplant van stuifmeelbronnen (Jelte-Pieter)
In zijn algemeenheid mee eens dat dat geknutsel in de marge is. Hierbij een uitzondering. Heb je wel eens een maisveld in bloei zien staan? Heb je wel eens gezien hoeveel bijen daarop vliegen, daar wordt je gillend gek van! Echt zeer indrukwekkend. Mais geeft geen honing, maar het driedubbele aan stuifmeel, althans hier in Brasil. Weet niet hoe dat in Holland is, ik zou dat volgend jaar maar eens in de gaten houden!

Stuifmeelproduktie, de gehele stand tegelijk
Dat is hier ook het geval Els, ik heb stands (apiario's) van 12 kasten gemiddeld, allemaal in de stuifmeelproduktie. Als je daar andere kasten (honing, kweek) tussen gaat zetten gaat het fout. Bijen met voedsel zijn altijd en overal welkom. Vliegbijen zijn uitermate slim, waarom niet bij de buurman naar binnen glippen als thuis een lastig stuifmeelrooster voor de deur staat?

Bewerking van stuifmeel (drogen, sorteren etc.)
Wat een kennis allemaal, inderdaad is dat allemaal ook hier zo het geval. Ons proces is als volgt:
- oogsten (eens per twee dagen)
- min. 48 uur opslag in de vriezer (doel: doden van bacterien etc.)
- voordrogen in de zon (max 40 graden)
- drogen in droogstof, circa 8 '“ 10 uur (temp 40 graden)
- schoonmaken met ventilatorapparaat (scheiding stof, korrelgrootte)
- handmatig schoonmaken met pincet (takkewerk)
- nadrogen (1 uur) en in potjes doen

Maat van de bijen
Inderdaad Els, de bijen in Europa zijn wat groter dan die van ons alhier in Brasil.

Afbeelding
Deze mooie boomvaren geeft helaas geen stuifmeel.


Ups en dows, stilzetten van stuifmeelproduktie
Heb eergisteren alle stuifmeelvallen (35 kasten) opengetrokken. De oogst was dermate weinig dat het de moeite niet waard was. Bovendien bleek tijdens de inspectie dat de volken weinig open broed vertoonde. Dat kan komen door een dip in de stuifmeel-aanbod van moeder natuur. Het kleine beetje dat er is hebben ze zelf hard nodig. Als je dit afvangt pleeg je broodroof en help je de bijen om zeep.
Heb navraag gedaan bij andere imkers in Sao Paulo en die melde hetzelfde verhaal. Dergelijke ontwikkelingen moet je (vooral het eerste jaar) goed in de gaten houden. Volgend jaar zet ik dus een streep door de maand november!
Hoe nu te weten wanneer ik weer opnieuw in produktie kan treden? Door toch een of twee (goede) volken in produktie te houden, trekt het beeld aan dan gaan we weer aan de slag. In tussentijd houdt ik de volken op stuifmeel-sterkte, niet veel meer dan 4-5 ramen broed. Broed dat over is geef ik af aan nieuwe, kleine volken.
In Holland zal het niet anders zijn, er zullen maanden zijn (voorjaar?) dat je bergen stuifmeel oogst. Ook zullen er maanden zijn dat het niks is! Dat is experimenteren.

Ups en downs, koningin om zeep geholpen
Het kan gebeuren dat je tijdens de reguliere 10-daagse inspectie de koningin om zeep helpt, foutje maar niet ondenkbaar. Het volk gaat doppen aanzetten, pakken hiervoor larfjes van 1-2 dagen oud. Dit betekent dat na zo'n tien/elf dagen een nieuw koningin wordt geboren. Dat is dus vlak na je volgende inspectieronde! Daarom dus het getal 10. Voer je de inspectie een paar dagen later uit, dan zit je met een jonge, zeer kwetsbare, koningin in de kast! Die kan gemakkelijk sneuvelen van de stress. Om dit voor te zijn voer je dus een 9-10-daagse inspectie uit. In geval dat je doppen ziet zitten, trek je onmiddelijk de stuifmeelval er uit. Anders kan de nieuwe koningin er niet uit voor de bruidsvlucht!
Na 10 dagen kom je terug (hé weer het getal 10) en kijk je of ze aan de leg is.

Goed, dit was het weer, vanuit een vochtig en warm Brazilie groet ik jullie,

Arno

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » za 20 nov 2004, 14:38

Onderwerp: Weersgesteldheid en stuifmeel

In tijden van regen is het moeilijk stuifmeeloogsten. Het stuifmeel spoelt door de regendruppels van de bloem af. Daarnaast veranderd het stuifmeel in de opvangbakjes in een grote klont cq pasta. In aaneengesloten dagen van regen is het beter om de '˜val' er uit te trekken. Na de regen komt zoneschijn zegt men altijd, dat klopt ook bij de stuifmeeloogst. De dagen ná een flinke regendag is de oogst meer dan normaal, althans hier in Brasil. Alsof moeder Natuur de gemiste oogst compenseerd.

Ben benieuwd hoe dat in Holland=regenland er aan toegaat. Aldus Jelte Pieter (JP) kan je prima stuifmeeloogsten. In welke tijd van het jaar was dat Jelte? Schot voor de boeg: mooi droog voorjaar?

Tijdens de reguliere oogst, legen we de bakjes om de twee dagen, dit om het klonteren en gisten! van stuifmeel (sterk hygroscopisch) tegen te gaan. Beter is nog per dag te oogsten echter dit vergt de nodige werk- en transportkosten.

Groet, Arno

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Ria van den Berg » za 20 nov 2004, 22:33

De dagen ná een flinke regendag is de oogst meer dan normaal,
Grappig is, dat wij hetzelfde opmerken met de honingproduktie. Het lijkt wel of de bijen een stapje terug doen als het altijd mooi weer is, zoals in ons zonnige Alberta klimaat. Als het eens een dag minder is tussendoor, lijken de bijen wel gek !
Arno, kan je niet een "stuifmeelkalender" bij houden of zo ? Als we bijen werken, kijken we altijd wel stuifmeel er binnenkomt en schrijven dat op in een agenda. Voor honing is het makkelijk, je zet een volk op een weegschaal, voor stuifmeel is dat te onnauwkeurig, denk ik.
Het probleem van niet bevrucht worden van jonge koninginnen bracht een collega van ons ertoe om het stuifmeel oogsten te beperken. Hier wordt lang niet zo vaak in de bijen gewerkt als Arno doet. Zelf vind ik een tiendaagse controle wel wat veel, je verstoort toch iedere keer dat je een kast open maakt. Maar elk gebied is anders en je past je methode daaraan aan. Als ik Arno's verhaal lees, is het hier wel "makkelijk" om je brood te verdienen met bijenhouden (al denk ik daar in de zomer vaak anders over)

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » zo 21 nov 2004, 21:15

Beste Ria,

Klopt, een stuifmeelkalender is inderdaad een onmisbaar stukje gereedschap. Dit jaar zit ik voor het eerst in de stuifmeelproduktie, dus elke maand is min of meer nieuw voor mij. Van de honing heb ik reeds een kalender beschikbaar.
Elk gebied heeft zo zijn eigen trekjes en kenmerken. Mijn orientador (leermeester) uit Sao Paulo met zo'n 20 jaar ervaring in de bijenteelt was hier vorig jaar op bezoek en vertelde me, gelet op het vegetatiebeeld, dat stuifmeel voor ons een zeer interressante bron van inkomsten kon zijn. Hij woont min of meer in een soortgelijk gebied als ik, dus communiceren we regelmatig over onze bevindingen.

Afwegen van de oogst

Om te weten of een kast goed produceerd, wegen elke keer de tweedagelijkse oogst. Met een zeer simpel weegschaaltje, gewoon in het veld, ter plaatste. De gegevens verwerk ik thuis in de pc. Geeft wel wat werk (40 kasten), maar doe het met plezier, je houd daarmee de ontwikkeling van het goed in de gaten.
Onze stuifmeeloogst is ook beperkt, in die zin geen twaalf maanden lang! Ons doel is alleen stuifmeel te oogsten in de zogenaamde topmaanden, daartussen door zet ik de volken in de honingproduktie of gebruik ik ze voor kweek van nieuwe volken.

Frequentie van inspectie
Een tiendaagse inspectie klinkt veel. Doe je dit niet dan loop je gevaar dat je gevaar dat het volk te snel uitgroeid en de zaak voor de stuifmeelval verstopt raakt. Werken met stuifmeel is in dat opzicht nogal intensief. Mede een reden waarom je sterke koninginnen moet hebben.

Onze reguliere inspectie bedraagt bij volken in ontwikkeling eens in de twee,drie weken. Volken in de honingproduktie een maal in de vier-vijf weken als dat nodig is.

AbraÇo, Arno

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Brasil en bijen

Bericht door Henk Klok » zo 21 nov 2004, 21:46

Mijn twee cent:
Afbeelding
Benadert deze tekening van de stuifmeelval de werkelijkheid?
Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten