chrisanten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

chrisanten

Bericht door marc »

Er wordt op zonninge dagen nog heel wat gevlogen door de bijen.
Sinds afgelopen weekend staat een kerkhof op 100 van de stand in alle kleuren te blinken in de zon. Het valt me op dat er nergens bijen op die bloemen te bespeuren zijn. Je zou toch verwachten dat ze in deze periode daar nuttig gebruik van zouden maken of hebben chrisanten voor de bijen geen waarde ?
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Æbe »

marc,
heel mooi zijn de chrysanten op de vaas ,maar voor bijen is er meestal niets te halen omdat de bloemen meest al steriel zijn.
groeten,Æbe
Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Poulus Coset »

Dat boemen in een vaas niet echt aantrekkelijk zijn voor bijen zou nog te begrijpen zijn, maar waarom vliegen ze dan ook niet op de bolchrisanten? Deze "groeien" toch nog?

Komt dit omdat het nu te koud is voor deze planten (ivm verlate bloeitijd voor feest of gedenkdagen)

Gr. Paul.
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Æbe »

paul,
de bloemen zijn meestal steriel,dat wil zeggen dat er geen stamper en of meeldraden aanwezig zijn en vaak zijn het ook nog dubbele gevulde bloemen,dus daar is niets voor een bij bij.
zelf kweek ik op mijn volkstuin al vele jaren chrysanten voor de snijbloemen,maar bol chrysanten kweken vind ik niet leuk,onnatuurlijk groot en in huis de hele kamer onder bloemblaadjes als ze is uitgebloeid,afgezien van het werk op de tuin,1 bloem per stek en regelmatig dieven.
groeten,Æbe
Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Poulus Coset »

Aha, ik had het woord steriel niet meteen begrepen.
(had ik eigenlijk wel moeten weten)[:I]

Ik ben verder ook niet echt een sierbloemenkenner.

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Oude Essink »

Hallo Paul,
Nog een kleine toelichting: de Chrysant of Ganzebloem is een composiet ( margriet); die bloemen hebben randbloemen (lintbloemen), die doorgaans alleen dienen om insecten te lokken maar zelf geen nectar of pollen leveren; zij doen aan de bestuiving en bevruchting zelf niet mee. in het centrum staan de buisbloemen die tweeslachtig zijn en zowel pollen als nectar leveren.
De steriele randbloemen geven de schoonheid aan de bloem en het is duidelijk dat de telende bloemist bloemen kweekt met zoveel en zo fraai mogelijke randbloemen. Bij de teelt van de chrysant is het zover gekomen, dat nagenoeg de gehele bloem uit randbloemen bestaat ten koste van de buisbloemen; deze worden door insecten nauwelijks meer herkend voor zover nog aanwezig; op de in cultuur gebrachte Chrysant zie je derhalve geen insecten meer zitten.

hennie oes

Afbeelding
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Æbe »

hennie,
een chrysant is geen ganzebloem,de chrysant moet je eens zoeken onder de naam Dendranthema indicum.
maar bedankt voor de verdere uitleg.ik ben vaak nogal kort van stof.
groeten, Æbe
Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Poulus Coset »

Dank u voor de aanvullende informatie.

Het zijn van die dingen die ik eigenlijk had moeten weten. Ik heb een tijdje een bijbaantje gehad bij een chrisantenkwekerij. Er is mij toen veel uitgelegd, maar bij mij ging alles het ene oor in en het andere weer uit. Maar naar jullie uitleg komt er weer het een en ander bovendrijven.

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Oude Essink »

Hallo Æbe,
Wat zou het toch fantastisch zijn, als er meer ordening kwam in de naamgeving. Welke Flora gebruik jij voor je namen?
Ik zocht de Chrysant op in de geïllustreerde Flora en vindt haar keurig met plaatje van de ongecultiveerde plant:

Afbeelding

De Atrium gids heeft: Chrysanthemum: Chrysant Ganzebloem
Heukels Flora Chrysanthemum Segetum L.: gele ganzebloem

In geen van de gidsen kom ik de door jou genoemde naam
Dendranthema Indicum tegen; het griekse dendron is trouwens een boom of grote plant; anthema= bloesem, bloemexplosie.
Versta jij onder "chrysant" een andere plantdan wij?

hennie oes

Afbeelding
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: chrisanten

Bericht door Æbe »

hennie,
om met je laatste vraag te beginnen,bij een chrysant denk ik direct aan snijbloemen,dat is voor mij niet vreemd omdat mijn eerste werk ervaring in de tuinbouw sector lag ,een bloemenkwekerij met allelei snijbloemen ,bv anjers,lelie,freesia,narsissen,tulpen en ook de chrysanten en wel de tros- en de 1 poot chysant.
de chrysant is voor mij dus heel iets anders dan de gele ganze bloem die ik het ene jaar meer dan het andere jaar in de heemtuin tegen kom omdat deze eenjarig is,een akker onkruid.
historis gezien heb je gelijk dat de Chrysant bij de GeleGanze bloem is ingedeeld.
in
natuurlijke historie of uitvoerige beschryving der dieren,planten en mineraalen, Volgens het Samenstel van den Heer LINNÆUS,tweededeels,tiende stuk,De Kruiden 1776
word vermeld over
C H R Y S A N T H E M U M. Chrysanth
De byzondere Kenmerken van dit Geslagt bestaan in een naakte Stoel,het Zaadkuifje als een Zoompje;den Kelk half Kogelrond te hebben en met over elkander leggende Schubben bekleed,welke Vliezig gerand zyn.
'tGetal der Soorten van Chrysanthen,die men in Wit-en Geelstraalige onderscheiden kan,is meer dan twintig,alsvolgt
om het kort te maken ,op de 13e plaats de oorspronkelijke chrysant
-Chrysanthemum Indicum, met de naam Oostindische Chrysanth
met de volgende beschrijving,
B. Geel gestraalde.
(13)Chrysanth met enkele Eyronde,uitgesneedene, hoekige, Zaagtandige spitse Bladen.
Dit is een plantgewas uit China afkomstig,doch op Java en elders in Oostindie veel geteeld wordende onder den naam van Chineesche Mater of Moederkruid,volgens R U M P H I U S, die aanmerkt, dat het in Reuk de Roomsche Kamillen gelijkt; ------------enz.
Op de 16e plaats de Gele Ganze bloem
Chrysanthemum Segetum.Koornlandige chrysanth
(16)Chrysanth met omvattende Bladen, de bovensten gesnipperd, de ondersten Zaagswyze getand.

LinnÆus heeft jaren lang gelijk gehad ,maar door studies met de moderne middelen en kennis is de naam in 1994 veranderd in Dendranthema indicum.
groeten,Æbe
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 135 gasten