6-ramer met varroabodem in de winter.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door heidecap » zo 21 nov 2004, 22:53

Hallo, imkervrienden,

afgelopen vrijdag kocht ik bij het bijenhuis 2 6-ramers met varroa-bodem. Thuis in Capelle aangekomen bekeek ik ze nog eens goed en vond de open bodem voor dit kleine kastje wel erg groot. Zeker nu het buiten vriest !
Het is mijn bedoeling om volgend jaar reserve-volkjes in deze 6-ramers te overwinteren, maar als ik die grote open bodem zie dan vrees ik nu al dat de bijen door een groot warmteverlies de winter niet zullen overleven.
Maar, buiten dit, ook in het voorjaar of bij koude zomernachten, hoe zit het dan bij zo'n compleet open boden ??
Is dit voor de bijen geen enkel probleem? De natuur zal zich best wel dusdanig reguleren dat het warm te houden broed keurig wordt afgestemd wordt op het aantal bijen, maar kost dit niet veel te veel energie (honing) ?
Heeft er misschien iemand ervaring met zowel open- als dichte bodems bij 6-ramers zodat ik een indruk heb waar ik aan ben begonnen ?

Alvast bedankt, Thomas

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door frits dalm » zo 21 nov 2004, 23:12

Thomas
in de natuur overleven ze het ook
als ze in een struik zitten en in de
winter 28/29 hebben ze het overleefd
onder een salontafel die buiten stond.
In een tienramer kan het ook vriezen maar
het nest blijft door de bolvorm op temperatuur.
Een bol heeft de grootste inhoud bij de
kleinste oppervlakte, dus ik zou er niets
aan doen om het te verkleinen, wel voldoende
voeren, dan moeten ze de winter gewoon doorkomen.
Frits

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door heidecap » ma 22 nov 2004, 20:38

Frits, bedankt voor jouw reaktie, ik ben er weer een stukje geruster op. Jouw redeatie klinkt (is) heel logisch, maar gevoelsmatig vind ik een open(varroa)bodem over bijna de gehele kasbodem een beetje veel van het goede. Voor de ventilatie is het prima, maar voor mijn gevoel gaat er onnodig veel warmte verloren en is er alleen broed onderin de 6-ramer mogelijk als de kast tjokvol bijen zit. Op e e n of andere manier zal deze open bodem dus wel remmend werken..?.
In het vervolg koop ik 6-ramers met een dichte bodem, waar ik zelf een ventilatiebodem in zal zagen. Vervolgens een beetje gaas erop zodat ik ook varroa-resultaten kan volgen.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door wilde » ma 22 nov 2004, 22:31

Dag Thomas,
In 1926 publiceerde de toenmalige bijenteeltconsulent ir. A. Minderhoud een verhaal over een zwerm die hij heel koud hield. Dat was ondermeer om te kijken naar het spontane isolatiegedrag van honingbijen. Men meende indertijd dat een oervorm-honingbij wellicht een door was geïsoleerd nest maakte, zoals de wespen dat met papiermaché doen en dat die eigenschap eruit was geëvolueerd.
Er moet nog meer over zijn, maar hier zijn al vast de delen van het verhaal, waaruit blijkt dat bijen behoorlijk wat koude kunnen hebben:
http://www.bijen.info/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5502
http://www.bijen.info/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5574

Beide teksten zijn vrij lang. Minderhoud was wat breedsprakig.
Groetend, Albert

PS: de meeste van mijn eigen bodems hebben in de winter een permanent open gaasgedeelte in de bodem (15 x 20 cm). De bijen doen het daar goed op.

Marco
Berichten:5
Lid geworden op:do 25 mar 2004, 18:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door Marco » di 23 nov 2004, 10:14

[quote]Geplaatst door heidecap

Hallo, imkervrienden,

afgelopen vrijdag kocht ik bij het bijenhuis 2 6-ramers met varroa-bodem. Thuis in Capelle aangekomen bekeek ik ze nog eens goed en vond de open bodem voor dit kleine kastje wel erg groot.

Thomas e.a.,
Overwinteren van bijenvolken met open grondvlak is geen enkel probleem. Bijenvolken kunnen van oeroud tegen extreem koude temperaturen zolang ze voldoende voeding hebben in de onmiddellijke nabijheid van de tros. Maar goed overwinteren, met het oog op een zo groot mogelijk broednest na de winter, in maart-april, is een ander oogpunt. Ik kan je verzekeren uit ondervinding dat je met open grondvlak plusminus 20% minder broedaanzet zult hebben in het vroege voorjaar. Niet geloven? Probeer het eens. Speelt broedaanzet geen enkele rol, geen probleem. Zelf overwinter ik mijn volken, zowel reserve als productievolken, met open grondvlak van oktober tot half januari. Half januari worden de schuiven onderaan dichtgedaan om geen warmteverlies te laten verloren gaan bij de komende broedaanzet. Half december één week gesloten om varroacontrole te doen is er later wel bijgekomen.
mvg,
Marco

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door Ed Pieterse » di 23 nov 2004, 10:44

Het is een oud gegeven dat bijen nooit doodgaan aan de koude buiten de kast, maar door gebrek aan voedsel, wat de brandstof voor ze is om warm te blijven. Er moeten wel voldoende bijen in de 6-ramer zitten natuurlijk.
Zelf overwinter ik altijd ongeveer 10 tot 14 6-ramers elke winter.
Ook overwinter ik wel eens 3-ramers, die van isolatiemateriaal gemaakt zijn. Die 3-ramers moet je doorvoeren tot ze geen voer meer willen opnemen. Als ik ze vul geef ik ze altijd 2 ramen met gesloten broed mee als start en een raam voer met stuifmeel erbij. Ze nemen tot in november nog voer op. En je hebt dan in het voorjaar een reservekoningin. Er gaat wel eens een 6-ramer of 3-ramer dood gedurende de winter, maar dat heeft volgens mij andere oorzaken, zoals een slecht bevruchte koningin of bv bijen van een ander ras meegegeven.
Ook een voordeel van een 3-ramer die je overwintert, zou zijn dat de feromoonproductie van de koningin in de 3-ramer iets onderdrukt wordt voor het kleine volkje en dat er dan minder zwermneiging is later in het volgende jaar omdat de feromoonproductie dan pas voluit begint?

Het verhaal van ventilatie komt steeds weer terug. Ik zweer bij het weghalen van de bodemlade vanaf half september tot begin februari.
Je hebt dan, afhankelijk van een vochtige winter, ook minder last van beschimmelde ramen. Dit zeker in een Segebergerkast, die helemaal uit isolatiemateriaal bestaat. Daar is nooit condens op de wanden en dus minder vocht in de kast.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door Kroese » di 23 nov 2004, 14:46

heidecap schreef: In het vervolg koop ik 6-ramers met een dichte bodem, waar ik zelf een ventilatiebodem in zal zagen.
Thomas, als jouw gekochte 6ramers geen laatje onder het gaas hebben, dan kun je die er beter zelf onder maken. In de winter sluit ik ze af bij de oxaal behandeling half December, tot dat ze gaan broeden in Februari. Dan trek ik ze een klein stukje open. Niet helemaal (warmte)maar een paar centimeter, om het vocht af te voeren, wat bij het broeden vrij komt. Het vlieggat is maar 6 cm breed, en te kort hiervoor.
Mijn 6ramers heb ik weer warm ingepakt aan alle kanten. Piepschuim tussen de kastjes, en vervolgens met een spanband in 1 blok tegen elkaar getrokken. Vorig jaar eind Maart/ begin April had ik zo'n 4-6 Hoge ramen (DubbelHK formaat) met broed. Deze hoge 6ramers deden wat ontwikkeling betreft (door de warme zijwanden) op dat moment niet onder voor vele 10 ramers, die niet geisoleerd waren. Groeten Hennie Kroese.........
Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door heidecap » di 23 nov 2004, 21:55

Als ik alle bovenstaande bijdragen op 1 hoop veeg dan ben ik een hoop wijzer geworden.

De bodem van de door mij gekochte 6-ramer ziet er zo uit :

Afbeelding

een gaasbodem van bijna 20 bij 30 centimeter.
Albert (bedankt voor de link) schrijft hierboven dat zijn zelfgemaakte bodems een opening hebben van 15 bij 20 centimeter.
Ik neem aan dat dit bodems zijn voor volken die op 2 gewone broedbakken zijn ingewinterd en niet voor 6-ramers?
Blijkbaar heeft de vraag van de ideale grootte van bodems hem ook al beziggehouden en kwam hij op een relatief kleinere open bodem voor een grotere bak uit.

Marco heeft ervaring met verminderde broedaanzet in het voorjaar bij een open bodem. Ik kan me dit heel goed voorstellen en hier wil ik dan ook iets mee doen.
Naar mijn mening hebben de zogenaamde varroa-6-ramers van het bijenjuist een niet ideale bodem. Dat het varroa-kasten worden genoemd vind ik al een beetje raar, aangezien er niet eens varroa-lades onder zitten. Die mis ik !!
Dit zal ik dus zelf moeten maken.

Het lijkt me ideaal om, zoals Ed Pieterse beschrijft de laden pas te plaatsen begin februari. Dan is er immers voor het broed extra warmte nodig.

Hennie (Kroese), wanneer haal jij de isolatie weg? Ben je niet bang dat je straks de isolatie weg gaat halen als die het hardste nodig is, n.l. als het volkje in het koude voorjaar weer gaat groeien. En zou het resultaat anders zijn als je niet zou isoleren ?


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door Kroese » di 23 nov 2004, 23:13

heidecap schreef: Hennie (Kroese), wanneer haal jij de isolatie weg? Ben je niet bang dat je straks de isolatie weg gaat halen als die het hardste nodig is, n.l. als het volkje in het koude voorjaar weer gaat groeien. En zou het resultaat anders zijn als je niet zou isoleren ?
Natuurlijk haal ik die isolatie pas weg, als ze te groot worden, en overhang in 10ramers. Als ik ze niet isoleer, dan groeien ze minder snel, door de koude 9mm multiplex zijwandjes. daar ben ik zeker van.
Verder is mijn gaas oppervlak zelfs groter dan bij jou. De grote is geen probleem in de winter als ze op een dichte tafel staan. Staan ze op balken, dan moet er geen westen wind onder door blazen, dat is funest. Trouwens mooie red cedar kastjes. Van Sint gehad? :D
Hennie..

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramer met varroabodem in de winter.

Bericht door lamheuv » wo 24 nov 2004, 22:37

Hallo Thomas,
Jouw 6-ramers hebben wel een heel groot vlak met gaas.
Onze spaarkasten, 6-ramers en Dadantkasten hebben een open bodem met gaas, die ongeveer 2/3 van de bodem innemen.
En wel aan de achterzijde van de kast. De Dadantkasten zijn het laatst gemaakt en door ervaring wijzer geworden, is een rand uitgefreesd en hierin is het gaas geniet en later met kit mooi glad afgewerkt.
Wanneer de bijen nu met stuifmeel binnen komen verliezen ze minder door de opening en het gaas.
Stuifmeel wat juist in het vroege voorjaar van levensbelang is voor het voortbestaan van het bijenvolk.

Met vriendelijke groet, Laus en Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten