Drinkwater

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
esdoh00
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 okt 2004, 21:08
Contacteer:

Drinkwater

Bericht door esdoh00 »

Ik heb vlak naast mijn bijenkast (twee meter) een sloot lopen. Ideaal dus voor de drinkwatervoorziening. Nu is er echter vlak bij (een tiental meters) ook een zwembad (met chloor dus). Is het nu zo dat die bijen vanzelf het zwembad qua drinkwatervoorziening mijden??
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Drinkwater

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Huub,
Bijen zullen kiezen voor een, (voor hen), meer toegankelijke slootkant (met een vochtige overgangszone).
Bovendien ruiken ze dat chloor vele malen heftiger dan wij dat kunnen; daardoor zullen ze daar vast niet voor kiezen!
van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Drinkwater

Bericht door van trijp »

Huub
Zelf ben ik in het bezit van een zwembad en in de zomer staat daar op ongeveer 20 meter een of twee kasten met bijen die op deze plaats komen aanvliegen en de kasten bevolken. Wat het drinken betreft, de bijen drinken bij warm weer ook van het zwembadwater dat op de tegels naast het zwembad is gespat door de bommetjes van de kinderen. Mijn kinderen hebben dan ook weleens een steek opgelopen door op de bij te stappen. Maar bij de vijver op een afstand van 35 m zitten meer bijen omdat deze bron betrouwbaarder is wat betreft aanbod.
gr. Rini
esdoh00
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 okt 2004, 21:08
Contacteer:

Re: Drinkwater

Bericht door esdoh00 »

Rini,
Ik heb zelf nog geen bijen, hoogstwaarschijnlijk na de winter pas....., vandaar mijn vragen op voorhand.
Het hoeven natuurlijk niet je eigen bijen te zijn die op de natte tegels komen? Met andere woorden: ook al neem ik geen bijen, er zullen toch wel (solitaire) bijen op die natte tegels bij het zwembad komen?

Huub.
patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Drinkwater

Bericht door patrick »

Waar mijn bijen staan is het zeer vochtig en er zijn vele mossen aanwezig. Op deze vrij grote oppervlakten zie je in deze periode zeer vele bijen op zitten die volgens mij geen betere drinkplaats kunnen vinden, nl.door de zon worden deze plaatsen in het voorjaar mee opgewarmd, volgens mij wordt het water op een natuurlijke manier gezuiverd, of bloeien deze mossen in het voorjaar?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Hans van der Post. en 128 gasten