hoge ramen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
hoge ramen?

Bericht door maartenkleijne » za 12 feb 2005, 00:46

Hans, je hebt het over:
'Maar ik moet zeggen dat ik "hoge ramen"= 29 cm = 2x de hoogte van een honingkamer, gebruik. Een afwijkende maat wat betreft hoogte. Ik wil nooit meer anders! Begrijp niet dat er niet meer imkers dit hebben ontdekt!"
Dat idee spreek mij zeer aan, het liujkt mijd e ideale broednestmaat, maar hoe kom ik eraan -als niet knutselaar-, en waar vind ik bakken (6- en 10-raams) om ze in te hangen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door wilde » za 12 feb 2005, 11:21

Maarten,
Een mooier hoog formaat lijkt mij 36,4 x 36,4 cm (buitenmaat, excl. de oortjes). Dat past precies in een HK + een BK. Je hebt dan een vierkant raam waar perfect een bolvormig broednest in past. Voor sommige volken zal het aan de kleine kant zijn, maar de gewone bastaard zal het er prima naar de zin hebben. Het nazien is dan beperkt tot 10 of 11 ramen.
Het voordeel is dat je geen extra formaten broedkamers moet maken. Je moet alleen de staanders van de broedramen op een langere lengte hebben. Als je er naar vraagt bij een leverancier van losse raampjes-delen zullen ze die wel voor je willen maken.
Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Kroese » za 12 feb 2005, 11:53

wilde schreef:
Maarten,
Een mooier hoog formaat lijkt mij 36,4 x 36,4 cm (buitenmaat, excl. de oortjes). Dat past precies in een HK + een BK. Je hebt dan een vierkant raam waar perfect een bolvormig broednest in past.
Albert
Ik ben een andere mening toegedaan. Ik heb nu 8 jaar DUbbel HOning KAmer formaat (DUHOKA). Voor ik hier op over ging, heb ik eens goed over de schouder gekeken van een collega imker, die combiramen gebruikte. (BK+HK formaat) In het voorjaar op de fruit zaten zijn volken smal en hoog 3/4/5 ramen. De fruithoning werd allemaal op de combi ramen opgeslagen. Honingkamers hadden tijdens de voorjaar opbouw geen zin, ze stapten domweg niet over, omdat ze te veel ruimte beneden haddden. Verderop in het jaar was dat minder een probleem. Toen hadden ze inderdaad prachtige platen broed, met ook ruimte voor een voer/stuifmeel krans. Een ander nadeel was de onhandelbaarheid van de ramen. Ook moet je afstands dopjes aan de onderlatten maken, omdat ze anders wel eens scheef tegen elkaar kunnen gaan hangen. Met gevolg propolis en was bruggen ertussen.
Dat waren voor mij redenen genoeg om op DUHOKA over te gaan. Ik winter de volken op deze maat in hoge 10Ramers en hoge 6Ramers. Hebben een deel van de volken s'zomers nog te weinig broedruimte, dan geef ik ze er een HK voor, maar na half Juli gaan ze weer naar de onderbak terug.
Maarten ik heb losse 6.4 cm hoge opvul randen gemaakt om de standaard broedbakken op te hogen. Ook kun je natuurlijk 2 HK's als broedbak gebruiken. 2 HK's * 15 cm =30 cm, of 1 BK 23,6 + randje 6,4 = 30 Cm
Net als Hans, ik wil niet meer anders. Ik maak de kunstraat zelf op een watergekoelde pers. Deze maat is evt ook te bestellen bij het bijenhuis.

Hennie.........

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Hans van der Post. » za 12 feb 2005, 12:13

Nu dat is sterk Hennie! Ik wilde net aan Albert vragen hoe hij de hoge ramen van 36,4 cm had ervaren.

Ik onderschrijf jou verhaal geheel. De onhandelbaarheid van de combiramen is een crime. Ik heb dit twee seizoenen volgehouden (3 volken) en heb de ramen ingekort tot de bewuste DUHOKA. Ik imker met deze ramen vanaf 1982 daarvoor had ik het standaard simplex broedraam.
Het is een prettige bijkomstigheid dat je maar een broedbak door hoeft te kijken. Overigens is dit ook het geval met de Dadantkast.
Omdat ik geen mogelijkheid heb om de ramen zelf te maken koop ik de lange combi en kort de zijlatten in. Oja ik rijg er zes draden horizontaal in. Krijg mooie vlakke uitgebouwde raten van.
Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Oude Essink » za 12 feb 2005, 14:50

Ik stapte een aantal jaren geleden ook over op Combi en heb daar spijt van om redenen die hennie en hans ook melden; daar komt nog bij, dat je een met leuke honing gevuld raam niet kunt uitslingeren omdat het raam een cm te breed/lang is voor de slinger.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door wilde » za 12 feb 2005, 16:14

Dag allemaal, ik opperde slechts ideeën. Zelf gebruik ik uitsluitend de gewone spaarkastmaat. Het probleem van honingopslag in de broedkamer zou ik toch ook moeten hebben, want ik heb uitsluitend hoofdvolken met een broedruimte van 2 broedkamers, maar ik heb het probleem niet. Wat in de broedruimte wordt opgeslagen mogen ze houden. Ik slinger nooit uit de broedkamer, zelfs ook niet uit eerder bebroede ramen om andere goede redenen.
Ik zou die combiramen overigens wel kunnen slingeren wat de slinger betreft. De korf van de slnger heeft een effectieve breedte van 37,5 cm en ook de hoogte is ruim voldoende.

Dat de bijen de honing niet willen opslaan boven een rooster heeft m.i. alleen te maken met de grootte van de volken. Ik wil voor de honingoogst uitsluitend grote volken. Die hebben dat probleem bijna nooit. Ik kan me niet goed voorstellen dat een dubbel HK-raam voldoende ruimte biedt aan het broednest. Ik ga uit van het Dadantformaat qua raatoppervlak. Dan heb je minimaal 20 spaarkastramen nodig om gelijk te zijn. Dat bevalt me prima. Het enige bezwaar is dat je bij het nazien een bovenbak moet lichten.
Albert

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door croy » zo 13 feb 2005, 16:02

Hennie,

Waar is deze watergekoelde pers voor kunstraat voor een redelijke prijs te bekomen???

Croy
Kroese schreef:
wilde schreef:
Maarten,
Een mooier hoog formaat lijkt mij 36,4 x 36,4 cm (buitenmaat, excl. de oortjes). Dat past precies in een HK + een BK. Je hebt dan een vierkant raam waar perfect een bolvormig broednest in past.
Albert
Ik ben een andere mening toegedaan. Ik heb nu 8 jaar DUbbel HOning KAmer formaat (DUHOKA). Voor ik hier op over ging, heb ik eens goed over de schouder gekeken van een collega imker, die combiramen gebruikte. (BK+HK formaat) In het voorjaar op de fruit zaten zijn volken smal en hoog 3/4/5 ramen. De fruithoning werd allemaal op de combi ramen opgeslagen. Honingkamers hadden tijdens de voorjaar opbouw geen zin, ze stapten domweg niet over, omdat ze te veel ruimte beneden haddden. Verderop in het jaar was dat minder een probleem. Toen hadden ze inderdaad prachtige platen broed, met ook ruimte voor een voer/stuifmeel krans. Een ander nadeel was de onhandelbaarheid van de ramen. Ook moet je afstands dopjes aan de onderlatten maken, omdat ze anders wel eens scheef tegen elkaar kunnen gaan hangen. Met gevolg propolis en was bruggen ertussen.
Dat waren voor mij redenen genoeg om op DUHOKA over te gaan. Ik winter de volken op deze maat in hoge 10Ramers en hoge 6Ramers. Hebben een deel van de volken s'zomers nog te weinig broedruimte, dan geef ik ze er een HK voor, maar na half Juli gaan ze weer naar de onderbak terug.
Maarten ik heb losse 6.4 cm hoge opvul randen gemaakt om de standaard broedbakken op te hogen. Ook kun je natuurlijk 2 HK's als broedbak gebruiken. 2 HK's * 15 cm =30 cm, of 1 BK 23,6 + randje 6,4 = 30 Cm
Net als Hans, ik wil niet meer anders. Ik maak de kunstraat zelf op een watergekoelde pers. Deze maat is evt ook te bestellen bij het bijenhuis.

Hennie.........

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Bieboerke » zo 13 feb 2005, 19:08

wilde schreef:
Maarten,
Een mooier hoog formaat lijkt mij 36,4 x 36,4 cm (buitenmaat, excl.
Voor alle beginnelingen-imkers die dit lezen zou ik zeggen: hou je aan een formeel raamformaat: dadant, simplex, enz. maar geen afwijking van de vaste formaten.
mvg,
Bieboerke

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Kroese » ma 14 feb 2005, 12:08

croy schreef:
Hennie,

Waar is deze watergekoelde pers voor kunstraat voor een redelijke prijs te bekomen???

Croy
Dag Croy,

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=raatpers
Kijk eens in deze uitgebreide link, daarin staat ook een foto en adres van mijn pers. Wel duur, maar goed.
Er zijn ook enkele andere typen te vinden.

Hennie...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Oude Essink » ma 14 feb 2005, 12:56

Jammer, dat de gegevens over de pers nu onder het kopje "hoge ramen" staan; moeilijk naderhand terug te vinden!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten