dode bijen in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

dode bijen in de winter

Bericht door Ati » vr 18 feb 2005, 17:16

Wie weet wat er aan de hand is met mijn bijen?

Ik ben beginnend imker. Dit is de tweede winter dat ik bijen houd. In mijn ene kast zit een sterk volk waar niets vreemds mee aan de hand is, maar bij de andere kast liggen steeds dode bijen. In deze kast zit een 'volk' dat bestaat uit twee in september samengevoegde volkjes. Ik heb ze ingewinterd op 8 ramen, met voldoende suiker en thymovar.
Steeds als ik bij mijn bijen kom (1x per twee weken) liggen er circa 25 dode bijen op de vliegplank. Er is aan de dode bijen niets raars te zien. De mijtval is hetzelfde als bij mijn andere volk.
Natuurlijk zal er meer duidelijk worden als ik de kast straks open, maar ik wil nu al graag weten wat het kan zijn. Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: dode bijen in de winter

Bericht door maartenkleijne » vr 18 feb 2005, 18:16

In de winter sterft een deel van de bijen, dat is normaal.
Al het goed is kruipen stervende bijen naar buiten, maar dat kan op twee manieren:
-ze kruipen weg en zijn weg
-of ze gaan op de vliegplank liggen sterven. Dat zie je zomers bij slecht weer ook wel.

In het laatste geval heb je weer twee mogelijkheden:
-de imme gaat de dode bijen bij de eerste vliegdag gelijk opruimen.
-de imme heeft andere prioriteiten en gaat pas bij gelegenheid de dode bijen alsnog opruimen.

Het hoeft dus geen slecht teken te zijn.

Anderzijds zie je bij een volk dat aan het afsterven is ook hetzelfde verschijnsel, dus als ik dode bijen zie liggen ben ik er pas gerust op als ik zeker weet dat ze weer volop vliegen en de 'troep' hebben opgeruimd.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen in de winter

Bericht door Ati » do 24 mar 2005, 08:56

Maarten,
dank je wel voor je reactie! Ik had nog hoop voor dit volk omdat er na de winter gevlogen werd, al was het maar een klein beetje.
Intussen heb ik de kast open gemaakt. Er zat een klein hoopje dode bijen in de onderste bak en de rest lag dood onderin en voor de kast. Heel triest. Het voer in de bovenbak was weg en daarbij was de raat helemaal ruw en rafelig afgeknaagd. Ik zou denken: roverij. Dat verklaart ook waarom er bijen in en uit vlogen.
Het andere volk, dat ik er naast heb staan, is groot en sterk. Ze zitten nu op zes ramen met massa's voer en stuifmeel. Ze hebben een broednest van 10 cm doorsnee en zijn al tegen de dekplank aan gaan bouwen. Ik heb de beide kantramen door raat vervangen.
Nu zit ik hier met één sterk volk. Hoe kan ik daar nou een zwermpje naast zetten? Straks wordt dat ook beroofd. Iemand een suggestie?


?

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: dode bijen in de winter

Bericht door croy » do 24 mar 2005, 17:45

Door de in/uitgang van de nieuwe kast klein te houden zodat eenklein volk dit kan verdedigen
Croy

sake
Berichten: 8
Lid geworden op: di 13 aug 2002, 21:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijen in de winter

Bericht door sake » ma 28 mar 2005, 22:12

Beste Ati,

je geeft aan dat de raat ruw en rafelig is afgeknaagd. Afgelopen winter heb ik dit ook bij een volk gehad. Hier was de veroorzaker een muis. Heb je het vlieggat in de herfst verkleind?

groet, Sake.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen in de winter

Bericht door Ati » di 29 mar 2005, 00:46

Sake,
ik heb het vlieggat voor de winter inderdaad versmald. Het lijkt me ook geen muizenvraat, het is meer dat de wasdekseltjes ruw zijn afgeknaagd, de cellen zijn a.h.w. rafelig. Ik ben gewend dat de raten heel en schoon zijn, ook als er geen voer meer in zit.
Ati

?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten