Welke kast kies ik het best als beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door zonnig46 » ma 14 mar 2005, 15:54

Hallo Christophe,
Voor jouw info: ik heb twee jaar geleden een oude bijenkast overgenomen bestaande uit 2 broedkamers, 1 honingkamer, dekplank, deksel, helemaal gevuld met ramen en een groot bijenvolk. Ik heb daar 50 euro voor betaald. Ik vond dat een redelijke prijs.
Ik heb aan de kast wel wat onderhoud gehad zoals het opschuren en ik heb de kast goed in de beits moeten zetten. De kast is zonder houtrot en gaat nog wel 10 jaar mee vermoed ik.

Vriendelijke groeten
Erik Rene

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door Oude Essink » ma 14 mar 2005, 16:12

een richtlijn voor een redelijke prijs voor een bijenvolk

Voor een volk, goed in conditie, reken je na de winter € 7,- à € 8,- per raam bijen; het aantal ramen is het aantal ramen broed plus twee.
Naarmate het seizoen vordert en het volk groeit loopt de prijs terug naar € 5,- per raam. Bij de prijs is een afgeschreven behuizing inbegrepen; als de kast in erg goede conditie is, geef je een bedrag toe met handjeklap.
hennie oes

Afbeelding

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door maxibaut » ma 14 mar 2005, 20:35

Ik heb het idee reeds laten varen om tweedehands materiaal te kopen.
Ik wil slechts 2 korven (+ 1 reserve) zetten. Voor 50 euro extra heb ik korven die mooi zijn om naar te kijken en nieuw.

Ik snap nog altijd (zelfs na het lezen van veel forum items) niet waarom het zo belangrijk is om te zorgen dat je in uw streek werkt met dezelfde korven.
Ik ga ervan uit dat je altijd wel twee verschillende maten boven elkaar kan zetten voor het overzetten van bijen.

Dan blijft alleen de maat van de kaders over.
Worden er dan zoveel kaders uitgewisseld? zoiets heb je toch in voorraad.

Ik ben toch gewonnen voor de kunsstofkasten. (wbc heeft die niet). Ik denk eraan om Segeberger kasten te nemen omwille van de vele mogelijkheden, ook al passen die niet op andere collega's kasten (allen wbc, dadant).

(even stout doen) => Aan u om te bewijzen dat ik ongelijk heb.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door marc » di 15 mar 2005, 09:29

Je kan ook 2 'bijen' in één klap slaan door voor 'Frankenbeute' te kiezen, die minstens even goed is als de Segeberger en even duur, en die toelaat met dezelfde raampjes te werken als de collega's.
Groetjes, marc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door LWPisa » di 15 mar 2005, 17:09

Met hetzelfde materiaal werken als collega's is onnodig als je geen bijen of kastmateriaal van collega's koopt of overneemt (verkoopt/wegggeeft). Alleen is materiaal dat niet gangbaar (standaard) is lastiger te krijgen of duurder.

Als je eenmaal zelfstandig imkert is het het beste om met je volken zo ver mogelijk uit de buurt te blijven van andere imkers. Vele varkens maken de spoeling dun wat stuifmeel/honing betreft en het scheelt ook nog eens ingevlogen Varroa.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten