specht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
specht

Bericht door zwaakse liefde » wo 16 mar 2005, 15:06

Als beginnend imker heb ik de volgende vraag: In de populieren op de dijk naast mijn bijenkast zit een specht. van de winter heeft hij geprobeerd in mijn kast te breken en toen heb ik gaas om de kat heen gezet[}:)]. Nu dat de bijen weer volop aan het vliegen zijn heb ik deze gaasconstructie weggehaald. is er een kans dat de specht ook in de lente op bezoek komt bij mijn kast[:0]?

Peter Hundepool

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: specht

Bericht door maartenkleijne » wo 16 mar 2005, 16:48

Beste Peter, van de winter had de specht meer honger dan nu.
En inmiddels heeft de specht 'geleerd' dat ie niet aan de kast kan komen. Dus voorzichtig weghalen -maar wel even opletten- is een optie.
Anderzijds klinkt jouw verhaal alsof de populieren -het territorium van de specht- vlakbij staan, dus de kast staat min of meer in het territorium van de specht. Dan is het een optie om achter kast gaas te laten staan, zodat de kast een eigen territorium heeft en de specht om zou moeten vliegen om bij de kast te komen en er niet meer automatisch vlak langs vliegt. Nou ja wel vlak langs in meters, maar niet vlak langs als landingsplaats.
Aan de voorkant kunnen de bijen dan gewoon vrij uitvliegen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: specht

Bericht door Bart de Coo » do 17 mar 2005, 21:33

Opmerkelijk verschijnsel vind ik dit. Albert de Wilde bericht er ook al over op zijn site. Hij had last van een groene specht die een van zijn korven behoorlijk wist te mollen.

Een van mijn buren is toevallig amateur-ornitholoog. Een half jaartje geleden las ik het boekje van Aalbert van Schothorst, bezorgd door Jan Speelziek. Schothorst schreef anderhalve eeuw geleden het volgende (In de bewerking van Speelziek):

'Behalve de muizen heeft men nog een andere soort van vijanden, die de honing niet zoeken, maar de bijen zelf bedoelen. Dat zijn een soort mezen, door ons bijmezen genoemd. Deze gaan in de winter, wanneer zij voedsel behoeven, tegen de korven, bij de vlieggaten zitten en kloppen met de snep tegen dezelve, gelijk een specht. Zij doen dit zo lang, totdat er bijen te voorschijn komen, waarna zij deze dadelijk tot spijze gebruiken.'

Schothorst stelt vervolgens voor om deze vogels maar te doden (Idee, Peter? [;)]). Aanvankelijk kon ik dit verhaal nauwelijks geloven, dus vandaar dat ik bij de ornitholoog te rade ging. Maar hij had geen idee welke vogel Schothorst bedoelde. Tot ik op de site van Albert de Wilde het verhaal over de groene specht las. En nu krijg ik opnieuw van Peter bevestiging dat dit niet uit Schothorsts duim is gezogen. Wat mij alleen zo fascineert, dat is dat Schothorst het duidelijk over een ander beest heeft dan een specht. Of zou hij het onderscheid niet hebben gekend tussen verschillende spechtensoorten? Lijkt me sterk.

Groet, Bart de Coo

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: specht

Bericht door zwaakse liefde » do 17 mar 2005, 23:40

bij mij is het een bonte specht die de buurt hier onveilig maakt in dde polder. Zijn vlucht is heel opvallend en hij of zij houd de termieten in bedwang. Er zullen in Zeeland wel een hoop spechten zitten door de populier die hier masaal wordt en is aangeplant. Veel tak scheuringen en hierdoor grote wonden met termiet mogelijk heden.

Peter

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: specht

Bericht door Wim Joosten » vr 18 mar 2005, 11:00

Bart de Coo schreef:
Een van mijn buren is toevallig amateur-ornitholoog. Een half jaartje geleden las ik het boekje van Aalbert van Schothorst, bezorgd door Jan Speelziek. Schothorst schreef anderhalve eeuw geleden het volgende (In de bewerking van Speelziek):

'Behalve de muizen heeft men nog een andere soort van vijanden, die de honing niet zoeken, maar de bijen zelf bedoelen. Dat zijn een soort mezen, door ons bijmezen genoemd. Deze gaan in de winter, wanneer zij voedsel behoeven, tegen de korven, bij de vlieggaten zitten en kloppen met de snep tegen dezelve, gelijk een specht. Zij doen dit zo lang, totdat er bijen te voorschijn komen, waarna zij deze dadelijk tot spijze gebruiken.'

Schothorst stelt vervolgens voor om deze vogels maar te doden (Idee, Peter? [;)]). Aanvankelijk kon ik dit verhaal nauwelijks geloven, dus vandaar dat ik bij de ornitholoog te rade ging. Maar hij had geen idee welke vogel Schothorst bedoelde. Tot ik op de site van Albert de Wilde het verhaal over de groene specht las. En nu krijg ik opnieuw van Peter bevestiging dat dit niet uit Schothorsts duim is gezogen. Wat mij alleen zo fascineert, dat is dat Schothorst het duidelijk over een ander beest heeft dan een specht. Of zou hij het onderscheid niet hebben gekend tussen verschillende spechtensoorten? Lijkt me sterk.

Groet, Bart de Coo
Hier (Drenthe) wordt de koolmees ook wel "immenpikkertie" genoemd. Deze vogel lust dus ook wel een bijtje.
Het kan 's winters voorkomen dat koolmezen tikken tegen de kast aantikken om bijen naar buiten te lokken. Wanneer dit gebeurt kun je de vogels op een andere plek in de buurt gaan bijvoeren. De kans is dan groot dat ze de bijenkasten met rust laten.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten