gewicht kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frederike
Berichten:3
Lid geworden op:zo 06 jun 2004, 11:36
Contacteer:
gewicht kast

Bericht door Frederike » do 17 mar 2005, 16:15

Hoi Forumleden,

Als beginnend bijenhouder wil ik alles weten. Daarom deze vraag:zegt het gewicht van de kast iets over hoe de bijen de winter zijn doorgekomen?

Ik heb gisteren mijn kast opgetild en deze is zeker zwaarder dan in oktober. Terwijl je denkt dat na het eten van het wintervoer de kast lichter is. Misschien teveel suikerwater gegeven in september?

Ze vlogen overigens volop.

groeten,

Frederike

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: gewicht kast

Bericht door Hans van der Post. » do 17 mar 2005, 17:48

Je kunt eens op de dekplak voelen of er warmte aanwezig is en voor de rest, als je een schuifplank = varroa lade hebt kun je de straatjes fijn geknabbelde was tellen. Eindigen de straatjes tot halverwege heeft het bijenvolk nog ruimvoldoende voer. Drie straatjes klein volk vijf/zes groot volk. Meer is er nu niet vast te stellen. Over een paar weken bij de eerste inspectie weet je meer.
Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: gewicht kast

Bericht door Hans van der Post. » di 05 apr 2005, 10:18

Je zult inmiddels hebben gekeken? Zag het er goed uit? Had het bijenvolk niet te veel voedsel - vol verzegelde ramen - en geen lege cellen voor broed? Dan een uitgebouwd raam tegen het broednest aan voor ruimte. Dit verzegelde voedsel raam bewaren voor slechtere tijden.
Hans

Frederike
Berichten:3
Lid geworden op:zo 06 jun 2004, 11:36
Contacteer:

Re: gewicht kast

Bericht door Frederike » do 07 apr 2005, 11:37

bedankt voor de reactie!

Mijn volkje is dus de winter doorgekomen. Inclusief wat mieren onder de dekplank.

De kast heb ik open gehad. Ik heb niet alle ramen bekeken. Maar wel vanaf links en vanaf rechts tot ik broed aantrof. Ik heb er achteraf niet op gelet of er wel genoeg lege cellen zijn. Volgens mij is alles zowel verzegeld als onverzegeld aanwezig in de kast.

Ik was dus bang dat ik teveel voedsel voor de winter had gegeven omdat de kast zo zwaar aanvoelde. Volgens mijn bijenleraar kun je nauwlijks teveel voedsel geven. Volgend jaar maar eens echt wegen?

U heeft het over teveel voedsel nu. Wat is teveel als ze op 10 van de elf ramen leven?

Groeten
Frederike

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten