schade aan moeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
schade aan moeren

Bericht door LWPisa » wo 23 mar 2005, 10:00

vanochtend wakker geworden vond ik mijn stand achterovergeklapt en drie volken op zijn kop met gekneusde ramen op de grond. Flinke partij steken geincasseerd om alles weer goed te krijgen. Nu HOOP IK ECHT dat de moeren nog leven.

wie heeft ook wel eens iets dergelijks gehad en wel of niet geluk met z'n moeren?

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schade aan moeren

Bericht door Oude Essink » wo 23 mar 2005, 11:46

"Ze" hebben als grap eens bij mij in de oudjaarsnacht bij 5o vorst drie kasten omgekieperd dat alle raten eruit lagen;..[:(!].. de volgende dag kwam ik om 12 uur thuis; heb zo goed an kwaad dat ging alles weer in elkaar geschoven. Ik ging ervan uit, dat zulks het einde was van mijn volken in winterrust; het voorjaar was nog niet begonnen, of de dames vlogen er lustig op los en de moer legde of er geen winter geweest was.. [:)].. Let er even op of ze met pollen binnenkomen deze dagen; zo ja: wees gerust, zo nee, kijk of je alsnog kunt verenigen.

hennie oes

Afbeelding

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: schade aan moeren

Bericht door LWPisa » wo 23 mar 2005, 12:20

Ik HOOP dat dat een goed teken kan zijn Hennie...maar broed en eieren zitten er zowiezo al in. Ik neem aan dat als er over een paar dagen doppen op zitten ze moerloos zijn. Er zijn trouwens weinig bijen dood gegaan, de meeste zijn verkleumd op de ramen of in een klomp op de grond bijven zitten en zitten nu weer in de kasten.

Ik had gehoopt om ook weer rustig mijn lijf te laten wennen aan bijengif...jammer dat ik mijn oude imkerhandschoenen heb weggegooid en dus dunne wollen handschoenen moest gebruiken die na een paar seconden gewoon bedekt waren met bijen, jammer ook dat tijdens het vele bukken alles opstroopt en ik nu meer dan 30 steken heb. Mijn vingers lijken wel worsten en mijn enkels rollades.

l

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: schade aan moeren

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 23 mar 2005, 13:14

Hoi L.

30 steken is inderdaad geen rustige manier van wennen aan bijengif.
Ik heb er ook eens ongeveer 80 gehad. Niet dat ik niet ingepakt was maar sportsokken zijn nu eenmaal niet zo dik.[:(]
Voordeel is wel dat als je zo'n behandeling hebt ondergaan je de rest van het jaar beter tegen schijnt te kunnen. Of het alleen pshygisch werkt of ook lichamelijk weet ik ook niet precies.

Sterkte
Jaap

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: schade aan moeren

Bericht door LWPisa » wo 23 mar 2005, 14:13

een paar uur later en een paar graden warmer zie ik geen nervositeit of overmatig stertselen. Ik neem aan dat die twee phenomenen net als in de zomer op moerloosheid kunnen wijzen. Misschien heb ik wel mazzel en hebben de behoorlijke hoeveelheden bijen de moeren als stootkussen gediend.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten