rare vlekjes op de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

rare vlekjes op de kast

Bericht door Ati » do 24 mar 2005, 09:22

Ik heb net bij 'dode bijen in de winter' vertelt over een volk dat deze winter dood is gegaan. Op de voorkant van de onderste bak van deze kast, zitten allemaal kleine zwarte vlekjes. Ik heb zoiets nooit eerder gezien. Het lijkt niet op de gele langgerekte sporen die je wel eens ziet, het zijn gewoon allemaal kleine zwarte spatjes. Wat zou dat kunnen zijn?
Afbeelding
?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door Hans van der Post. » di 29 mar 2005, 12:10

Nu ik de foto zie en je tekst leest in je andere verhaal over 'dode bijen'

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door Ati » di 29 mar 2005, 22:19

Hans,

bedankt voor de verklaring. Het stelt mij gerust want het is dus geen symptoom van een enge ziekte.
Het roven moet in korte tijd gebeurd zijn want de rommel was er ineens. Misschien nadat het volk was gestorven? Zou het vaker voorkomen dat een "leeg huis" geplunderd wordt?

(misschien voor de meeste lezers erg saaie vragen, maar de beginner verwondert zich over alles...)

Ati



?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door Bart de Coo » wo 30 mar 2005, 22:33

Absoluut geen saaie vraag. Ik de vraag met plezier zitten lezen en was erg nieuwgierig naar het antwoord. Zelf word ik ook weer verder geholpen, want ik heb iets dergelijks waargenomen. Op dit moment laat ik een volkloze korf leegeten. Hij zit vol met heidehoning en de bijtjes kruipen er rustig in en uit en plunderen hem tot de laatste druppel. (Ik had nooit een volk mogen inwinteren op heidehoning, ik weet het. Dat was waarschijnlijk ook hun ondergang.)Er staat een kast naast met een vitaal volk erin. Toen ik vandaag even ging kijken, nam ik op de vliegplank van diezelfde vlekjes waar, maar gelukkig veel en veel minder. Als ik dit zo lees, dan kan het volgens mij zijn dat het sporen zijn van bijen die uit de lege korf honing hebben gehaald. Of het kan zijn dat bijen geprobeerd hebben de kast te roven, maar in hun poging gelukkig niet geslaagd zijn. Iets dergelijks moet er aan de hand zijn.

En zo word ik verder geholpen, schreef ik, dus zeker geen saaie vraag! Bovendien weet ik dat niet iedere forumbezoeker de moeite neemt om zich te registreren en mee te doen. Ik ontving onlangs een 'aanmoedigingsmailtje' van iemand die kennelijk wel meeleest, maar niet meeschrijft. Denk dus niet dat Hans van der Post de enige is die je 'saaie' maailtje gelezen heeft.

Mooie foto trouwens!

Aanmoedigende groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door marc » zo 03 apr 2005, 08:44

Van de 4 6-ramers die ik me vorige herfst aanschafte zaten er 3 in een sika kast (isolatiekast) de 4e in een enkelwandige houten kast.
In het voorjaar viel het me op dat in de houten 6-ramer dagelijks een 25-tal bijen dood lagen in de vliegopening. Bij controle bleken op de bodem nog veel meer lijken te liggen, het volk was zwak, de buitenste ramen waren erg beschimmeld, de andere ramen hadden nog voldoende voedsel en de koningin was er nog.
Zodra het mogelijk was, werd het volk overgehangen in een isolatiekast, het bezette op dat ogenblik 2 Dadant ramen. De sterfte verminderde maar bleef toch groter dan bij de andere 3 kasten.
In plaats van dit volk te verenigen probeerde ik het er bovenop te krijgen door bijvoeding te geven en dat lukte aanvankelijk.
De fout werd echter gemaakt om het vlieggat ( 6 mm ) over de ganse lengte open te laten.
Op goed 3 dagen tijd werd de kast volledig afgestoken en leeg geroofd door een sterk zwart volk uit de natuur. Bij bezoek waren ze nog volop bezig, de takjes die ik snel voor het vlieggat plaatste werden zelfs door de massa zwarte bijen, die gevuld naar buiten wilden, weggeduwd !
Opmerkelijk hierbij : dezelfde tekening op de kast die ook Ati aangeeft, dus toch duidelijk een kenmerk van roverij.

Afbeelding
foto van de rovers

De andere kast met sterk volk, op enkele meter er vandaan, werd met rust gelaten !

Les :
- liefst geen kleine enkelwandige houten (natte) kasten gebruiken om te overwinteren, tenzij er bijkomend kan geïsoleerd worden
- zwakke volken best dadelijk verenigen
- wil je ze toch redden dan vlieggat danig verkleinen

Marc

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door Harmen vd Ende » ma 04 apr 2005, 20:59

Hallo Marc,
liefst geen kleine enkelwandige houten (natte) kasten gebruiken om te overwinteren, tenzij er bijkomend kan geïsoleerd worden
Ik denk niet dat dit helemaal waar, want de meeste imkers imkeren nog gewoon met enkelwandige houten kasten, maar ik denk dat er onder de zesramer geen ventilatie opening zit, wardoor je condensvorming krijgt en de kast nat wordt.
Vocht is de grootste vijand van bijen, en niet de kou.
Dus als je de zesramer wil blijven gebruiken zaag in de bodem een groot gat en monteer er rvs gaas onder, en je zult geen last van vocht meer hebben.

Verder als ik roverij zie maak ik het gat zo klein dat er nog maar 1 bij langs kan als er dan roofbijen zijn wordt er een tijdje geknonkt, maar na verloop van tijd sterkt het volk aan en stoppen ze met roven.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: rare vlekjes op de kast

Bericht door marc » di 05 apr 2005, 09:20

Harmen,
De houten 6-ramer heeft een open strook met gaas in de bodem. De kast is een handelsmodel met zinken dak, ik ga hier geen foto van plaatsen om geen handelaars 'te kort' te doen. Het zinken dak heeft geen voldoende oversteek zodat het dakwater, bij de minste wind, toch tegen de kast afloopt. Omdat de bovenbak koud op de bodem staat was daar duidelijk infiltratie van water te zien, ook de binnenwanden van de bovenkast waren ...-nat. De hoge luchtvochtigheid in die kast doet bij de minste temperatuurdaling condensatie optreden tegen deze binnenwanden met de beschimmelde buitenste ramen als gevolg (buitenzijde van het buitenste raam volledig, de binnenzijde van het buitenste raam gedeeltelijk). Volledigheidshalve moet vermeld worden dat deze kast volledig open stond (niet in hal) en de zon kon er minstens 6 uur op schijnen. Ik denk toch Harmen dat deze kasten meer brokken maken onder de bijen in winterperiode dan de isolatiekasten die op de markt zijn, de 3 andere 6-ramers (isolatiekasten) die in dezelfde opstelling stonden zijn de winter door gekomen zonder schimmel en zijn nu sterke volkeren aan het worden.
Ik blijf erbij dat houten kasten best dubbelwandig zijn, of geïsoleerd of best in een bijenhal worden gebruikt.
Marc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten