raat en honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
francois
Berichten: 6
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 13:23
Locatie: Nederland
Contacteer:

raat en honing

Bericht door francois » di 29 mar 2005, 13:24

Hallo allemaal,
Wie geeft mij raad?
Ik heb een (zwerm)volk twee jaar lang in een ouderwetse korf asiel geboden.
Ik heb er geen enkele imker's activiteit op losgelaten, behoudens in het najaar 1 maal thymol te bestrijding van de varroamijt. Geen wintervoer, want de korf 'was niet te tillen'.
Nu heb ik alle raten er uit gesneden en het volkje bij een kastvolk gevoegd.
Nu heb ik twee emmers met raten die VOL met meer dan driekwart verzegelde honing.
Hoe nu???

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raat en honing

Bericht door flayed » di 29 mar 2005, 15:01

francois schreef:
Hallo allemaal,
Wie geeft mij raad?
Ik heb een (zwerm)volk twee jaar lang in een ouderwetse korf asiel geboden.
Ik heb er geen enkele imker's activiteit op losgelaten, behoudens in het najaar 1 maal thymol te bestrijding van de varroamijt. Geen wintervoer, want de korf 'was niet te tillen'.
Nu heb ik alle raten er uit gesneden en het volkje bij een kastvolk gevoegd.
Nu heb ik twee emmers met raten die VOL met meer dan driekwart verzegelde honing.
Hoe nu???
Tja, asielgeboden? nu moet jij een inburgerringscurses volgen!!
Ik zou zeggen slingeren?
veel succes.
John

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: raat en honing

Bericht door LWPisa » di 29 mar 2005, 15:05

Proficiat Francois!

Mooie stukken uitsnijden tot kleine stukken die mooi in (doorzichtige) plastic bakjes passen met evt. een mooi etiket met datum...weggeven, opeten, verkopen?

De rest persen, met een geimproviseerde pers of met je handen.
Opletten of er geen beschimmelde of anderzins slechte stukken in zitten.

Als de pershoning erg waterig is is, "snel" invriezen/koud stellen als je dat kan, "snel" verbruiken.

L

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: raat en honing

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 mar 2005, 17:20

Bert Pranger uit het Drentse Amen verkocht ooit van die fijnmazige nylon zakjes die je aan de binnenzijde van de korf van de honingslinger kon hangen.
Stukken ontzegelde raat in de zakjes stoppen en.. door de centrifugale kracht vloog de honing door de wand van de zakjes, vervolgens tussen de spijlen van de trommel door en .. klettert dan tegen de wand van de cilinder.

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: raat en honing

Bericht door Æbe » di 29 mar 2005, 22:14

Bert Pranger uit het Drentse Amen verkocht ooit van die fijnmazige nylon zakjes die je aan de binnenzijde van de korf van de honingslinger kon hangen.
ik heb afgelopen jaar heide honing geperst door nylon fijn mazige bloembollen zakken,mischien ook een idee,het ging in ieder geval perfect

Æ.

ROEL
Berichten: 50
Lid geworden op: di 09 okt 2001, 09:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raat en honing

Bericht door ROEL » wo 30 mar 2005, 09:02

Frans vanTongeren schreef:

Bert Pranger uit het Drentse Amen verkocht ooit van die fijnmazige nylon zakjes die je aan de binnenzijde van de korf van de honingslinger kon hangen.
Stukken ontzegelde raat in de zakjes stoppen en.. door de centrifugale kracht vloog de honing door de wand van de zakjes, vervolgens tussen de spijlen van de trommel door en .. klettert dan tegen de wand van de cilinder.
Jullie vergeten gewoon je eigen bijenhuis, staat in de catalogus vermeld als slingerzak. Wij drukken die lijst niet voor niets hoor !!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: raat en honing

Bericht door Bart de Coo » wo 30 mar 2005, 22:17

Hé, het gaat over korven! Dan word ik wakker! Ik ga het seizoen voor het eerst in met een korf en ik wil er meer hebben in de toekomst. Maar hoe zei je nou dat je de honing eruit moest halen? Met een gïmproviseerde pers? Hoe zou die er ongeveer uit kunnen zien dan? Ik heb zelf wel eens een constructie bedacht - maar niet getest - met een oude pan, een ronde plank en een lijmklem. Met je blote handen? Wauw, exotisch! Als het precies zo gaat zoals ik het me voorstel, dan zal dat wel niet moeilijk zijn, maar wat een kliederzooi moet dat worden! En welke stukken selecteer je daarvoor? Je kunt toch niet zomaar die vieze bruine stukken gaan persen? Uitslingeren dan. En dan moet ik ze ontzegelen en in een slingerzak stoppen, begrijp ik. Mooi, als dat maar goed gaat. Als iemand duidelijk een hiaat in mijn kennis meent waar te nemen en het vervolgens zou willen opvullen, dan dank ik je zeer hartelijk. (O ja Frans, ik moet nog geld overmaken voor de boeken. Komt eraan.)

Groet,

Bart de Coo
Korfimker te Dieren, toevallig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten