zwermlokmiddel....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
zwermlokmiddel....

Bericht door piml » di 12 apr 2005, 15:35

In de Duitse literatuur lees ik regelmatig berichten over een zogeheten zwermlokmiddel dat op de Duitse markt te koop is!

Wie van de lezers heeft hier inmiddels ervaring mee opgedaan?

groeten,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwermlokmiddel....

Bericht door Bart de Coo » wo 13 apr 2005, 22:46

Nee, ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Ik heb wel ervaring met lokkasten en -korven. Zet in een bijenstal een lege, gebruikte korf neer en de kans is 9 op 10 dat er uiterlijk begin juli een zwerm in zit. Ook gebruikte kasten met een paar oude ramen doen het goed.

Ik heb verder wel eens gelezen over imkers die alleen een dekplank ophangen: ook daar zit natuurlijk een lekkere bijenlucht aan. Aan de vier hoeken bevestig je ogen, zodat je de dekplank mooi recht kunt hangen. Als er een zwerm aan hangt, dan leg je de plank, met zwerm en al, bovenop de gereedstaande kast.

Het feit dat zwermen bij voorkeur bepaalde plaatsen opzoeken, zou alles te maken hebben met de lokstof, het feromoon, dat koninginnen afscheiden om de boel een beetje bij elkaar te houden, om met Job Cohen te spreken. (Had hij maar zo'n feromoon!) Van het aardstralenverhaal dat hier en daar wel eens opduikt moet je volstrekt niets geloven.

Denk erom dat je met het opstellen van lokkorven en -kasten niet altijd vrienden maakt. Er zijn veel imkers die het aan laten komen op zwermen en dan ga jij ze een beetje lopen lokken...

Ik zie dus niet zo goed in waarom je een speciaal zwermlokmiddel zou willen bemachtigen. De rommel die bijen zelf achterlaten lijkt mij het meest geschikt.

Ik heb overigens het gevoel dat ik dingen zit op te schijven die al elders op het forum te vinden waren, maar ja.

Groet, Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermlokmiddel....

Bericht door LWPisa » do 14 apr 2005, 12:33

Salvolat is denk ik het middel dat je bedoelt...

geen ervaring mee...sommige mensen gebruiken het...

het is een alcohol/water extract van een paar kruiden (Salvia) en met iets van ammonia/salmiak erin meen ik.

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwermlokmiddel....

Bericht door Hans van der Post. » do 14 apr 2005, 15:16

1.-Bewaar koninginnen die zijn afgedankt (wat een rot woord) in de vriezer.(bevruchte moeren) Ontdooi ze tegen de zwermtijd en "smeer" of zet ze vast op een tak met een beetje vloeibare was. Dit dan in de buurt van je bijenkasten.

2.- Neem een oude kast met zeer oude raten! er mag wasmot inzitten. Zet deze kast op een schaduwrijke plek en ga elke week even kijken. Als er een zwerm is ingetrokken en is begonnen met de "grote schoonmaak" dan pas overzetten op kunstraat.
Succes verzekert!
Hans.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: zwermlokmiddel....

Bericht door apiario » do 14 apr 2005, 17:21

Ik heb nog wat oude kasten staan Hans. dus ga ik ze daar voor gebruiken. Het is het proberen waard.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: zwermlokmiddel....

Bericht door Ria van den Berg » za 16 apr 2005, 06:54

In "American Bee Journal" van mei 2004 staat een aardig stukje over het lokken van zwermen met feromonen, in Noord Amerika kan je ze kopen. Het wordt o.a. gebruikt om geafrikaniseerde bijenzwermen te vangen, maar het werkt ook prima voor de Europese bij. Dr. Chip Tayler (Universiteit van Kansas) wordt als expert genoemd. Hij zegt dat het nog beter werkt als je er wat citroengras aan toe voegt. Hij verkoopt een feromoon/vaseline smeerstel in een buisje voor U.S. $ 5,00 + verzendkosten. Zijn adres staat erbij : Entomology Program, 1200 Sunnyside Ave. University of Kansas, Lawrence, Kansas 66045. Steve Thoenes, die heel veel geafrikaniseerde zwermen vangt, werkt vanuit Tucson, Arizona. Hij verkoopt de "Bee Catcher Lure", een mengsel van koninginneferomoon en Nasonov feromoon in een laagje plastic en heeft er patent op. Van hem staat er alleen een telefoonnr. (520-770-1463).
Er wordt ook nog aangeraden om de "zwermval" open en hoog te plaatsen, maar wel in de luwte.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten