Koude en zwermen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Koude en zwermen...

Bericht door LWPisa » do 05 mei 2005, 14:36

Beste forummers,

Als ik nadenk over het effect van een koude periode op het zwermen dan zou koude zowel bevorderend als remmend kunnen werken...wat heeft koude voor effect op het zwermen denkt U?

L

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 mei 2005, 14:43

Bevorderend..
Bijen blijven binnen en dat wordt ze teveel;
Als het mooi weer gaat worden, moet je je schepkorf alvast klaar zetten bij de achterdeur !

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Bieboerke » do 05 mei 2005, 17:38

Frans vanTongeren schreef:
Bevorderend..
Bijen blijven binnen en dat wordt ze teveel;
Heel juist, koud- of regenweer werkt zwermbevorderend en de uitleg is eenvoudig:
een bijenvolk leeft in totale harmonie indien alle voorwaarden vervuld zijn om alle individuen te laten werken. Bijen moeten poetsen, bouwen, larven verzorgen, nectar en stuifmeel halen enz. Elke taak is weggelegd voor een zeker aantal bijen van ongeveer dezelfde ouderdom en indien die ketting verbroken wordt is de harmonie in het volk ver zoek. De meest kritieke periode voor zwermbevordering is, indien de hoogsels half met honing gevuld zijn en daarop een week met regen komt.
Het spreekt vanzelf dat ook nog meerdere andere redenen aanleiding kunnen geven tot aanzetten van zwermen.
mvg,
Bieboerke

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Hans van der Post. » di 10 mei 2005, 19:52

Vandaag toch maar even de volken nagkeken. Van de tien volken hadden er twee doppen aangezet waarvan een gesloten. Toch maar de moeren met een paar ramen afgeslagen bijen in een drieramer gehuisvest (zonder broed). Volkjes op een ander stand gezet.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Frans vanTongeren » do 12 mei 2005, 16:45

Vanmiddag lieten mijn vrouw en ik ons even strelen door de zon.
Bijen lijken op mensen qua weer.
Een reusachtige zwerm kwam af en aarzelend kropen de biekes uiteindelijk in een haagje van veldesdoorn.
Mijn vrouw kan er echt van genieten; we wonen niet aan de snelweg, maar bij het afkomen van een zwerm eventjes wel !
Het scheppen (meer schudden) ging goed in de extra grote schepkorf.
Ooit heb ik (net als Piet), eenmaal 'n veger gemaakt.
Daarna nooit meer; ik hou niet van zo'n levensmoeie boel.
Een zwerm geeft haar levenskracht met liefde over aan de imker.
*
(Zou Lennard ook een zwerm hebben gehad? Morgen wordt het zeker een zwermfeest in den lande.)
*
Het hoofdvolk liet vanavond diverse kwakers horen.
Dus..heb ik toen maar doppen geopend en gebroken.
Als ik het goed gedaan heb, zal het morgen rustdag wezen !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Hans van der Post. » do 12 mei 2005, 22:45

Ik kan/mag niet meer zwemen laten "fladderen". Daar krijg ik tegenwoordig last mee. Toen ik 30 jaar geleden in dit huis kwam wonen was men veel toleranter. Als er toen een zwerm van een van mijn twee schuurdak volken afkwam, liep de buurt uit en was vol belangstelling. Als er nu een paar spatjes van de bijen op de heilige koe zitten begint men driftig te poetsen. En ik krijg te horen: "je bijen waren weer aardig bezig" kom je ook mee helpen schoonmaken?
Ik heb een boomstam staan waar een bijenvolk inzit tussen nu en veertien dagen komt er een zwerm vanaf. Ze moeten maar komen kijken :wink:
Hans.
Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Frans vanTongeren » do 12 mei 2005, 23:04

Dag Hans,
Je schreef:
Toen ik 30 jaar geleden in dit huis kwam wonen was men veel toleranter
Mensen staan tegenwoordig zo.. onder spanning dat ze iets spannends/onrustmakends niet meer aankunnen.
Ze hebben behoefte aan rust, maar economische eisen maken dat niet meer mogelijk.
Als wij de natuur achter ons laten.., zal die natuur ons de keeltjes dicht gaan knijpen.
Het evenwicht raakt zoek !
Het einde nadert..

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Koude en zwermen...

Bericht door Harmen vd Ende » do 12 mei 2005, 23:36

Hallo,

Bij ons op het eiland is dat erg te merken, zaterdag komen ze op het eiland aan en dan naar de supermarkt, en dan maar duwen met hun karretjes en een haast, en elke keer vraag ik: u bent toch met vakantie
en de boot is al weg, dus wat wilt u nu, nou dan kunnen ze me wel wurgen soms......Ik sta ieder dag in de zomer in de rij, en ik heb toch vrij. Echt de mensen zijn doorgdraaid, je moest ze verplicht een week op de bosplaat zetten en laten genieten van de rust en de stilte, de planten de bijen etc...

Overigens bij ons is de eerste zwerm ook afgekomen dus, zelfs in het hoge noorden

Harmen


Groeten Harmen

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Koude en zwermen...

Bericht door hkeijzer » vr 13 mei 2005, 11:51

Gistermiddag liep ik de tuin in op het moment dat er een grote zwerm afkwam.
De koningin een Buckfast, van augustus 2003, viel op dat moment van de vliegplank op de grond en liep daar driftig heen en weer.
Ik heb haar opgepakt en 5 meter voor de kast in een kooitje opgehangen aan een klein tuin tafeltje. Maar na een halfuur waren alle bijen weer teruggevlogen.
Op een laken heb ik een stuk of 6 ramen vol bijen afgeslagen onder het moerhuisje.
Na een halfuur ontwikkelde zich een zwerm om de koningin.
Deze (kunst?)zwerm later in een gesloten zesramer geplaatst met alleen kunstraat en de koningin bevrijd. Ze staat nu open naast het hoofdvolk.
Zondag ga ik voeren als Hare Majesteit nog aanwezig is met haar gevolg.

Het volk had 12 gesloten doppen. Eén raam met 3 mooie doppen heb ik ongemoeid gelaten en de rest weggebroken. Het volk staat op 2 broedkamers met onder en boven broed.
De 1e honingkamer is voor 30% verzegeld.


Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten