merken koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Wim Vos » wo 14 sep 2005, 09:24

Ik gebruik zo'n plastic kooitje als op de foto van Bart.
Dat neem ik mee naar de stal.
Als ik de moer zie lopen druk ik dat over haar, en een aantal werksters heen.
Vervolgens leg ik het raam voorzichtig plat. Omdat ik bij het inspecteren de ramen een voor een verwijder, en in een kast naast mij hang, is er of in het volk zelf of in de weghangkast voldoende ruimte om het plat te leggen zonder dat het geheel op andere raten (en bijen) drukt.
Vervolgens schuif ik een kartonnen speelkaart onder de cilinder.
Ik zet de cilinder met moer en bijen even weg, en hang het raam recht.

Daarna de speelkaart vervangen door het zuigertje met schuimrubber bovenkant.
Voor ik ga merken laat ik alle werksters op 1 of 2 na uit het kooitje.
Volgens mij blijft de moer veel rustiger als er wat gezelschap is.
Bij het merken en knippen heb je geen last van die werksters.

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door croy » wo 14 sep 2005, 18:48

Bart Maes schreef:
Ik gebruik zo'n 'plastic knijpertje' dat je over het moertje en de bijen kan plaatsen om Hare Majesteit te pakken. Ik merk ze dan in een cilindertje met schuimrubberen zuiger. De koningin wordt tegen een roostertje gedrukt met haar borststuk vrij en je kan haar rustig merken. Je hebt wel ook maar één hand om mee te werken. Een moeilijkheid dat ik heb is het knippen ervan in dat cilindertje. Je hebt geen zicht waar je schaartje gaat knippen. Na het merken gaat ze terug in het knijpertje dat ik op de toplatten leg, bij haar werksters. Op het einde van het werk aan de bewuste kolonie laat ik ze rustig inlopen op de raat waar ik ze gevonden heb.
Ik moet wel zeggen dat de eerste keren mijn koningin rustiger was dan de imker zelf!!!!:D:D
.xAfbeelding

Als je een blokje hout neemt en je boort er een gaatje in dan kun je daar het steeltje van het merkbuisje inzetten en heb je 2 handen vrij om te werken gaat goed boor ook een gaatje voor het lijmbuisje dat kan dan niet omvallen. succes

Croy

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Beecoin » wo 14 sep 2005, 23:25

Beste forumvrienden,
het toestelletje dat ik gebruik is niet enkel een merkkooitje maar tevens een vangklok (zie foto's). Het is gemaakt door mijn vriend René Vandeweyer en is volledig van gerecycleerd materiaal gemaakt. De vangmond is van een plastiek Colaflesje gemaakt. De buis is van een oude dokterspuit en de kop van een spuitwaterfles. Het stampertje bestaat uit ijzerdraad een schijfje van een borstelsteel en een moesje.
Met de vangmond aan de zijkant kan je de koningin vangen met 1 hand (met het andere hand hou je het raam). Als de koningin binnen is kan je met je duim de opening gesloten houden en met de pink het stampertje naar boven drukken en zo de koningin merken zonder dat je de koningin moet aanraken of extra manipuleren. op de kop (met waterflesstop) gebruiken wij ook een koninginnenrooster, dit heeft als voordeel dat de bijen die mee opgevangen zijn vlug kunnen ontsnappen en dat de koningin mooi vrij komt om makkelijk te merken en, indien je wil, te knippen. Na dit maneuver kan de koningin gemakkelijk via de schroefdop van de waterfles bevrijd worden. Gebruik ik reeds verschillende jaren, met veel plezier en gemak. Misschien iets voor de knutselaars in de donkere wintermaanden.
Afbeelding Afbeelding
groetjes, Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Hans van der Post. » do 15 sep 2005, 11:13

Nog een goed verhaal uit het archief:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1998
Hans

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door elmook » ma 19 sep 2005, 21:25

Inderdaad een heel goed verhaal. gek dat ik dat zelf nog niet gevonden had.

nog een vraagje: als je haar bij de vleugels pakt, hoe doe je dat dan. zo, dat de vleugels naar binnen vouwen (met de binnenkanten tegen elkaar aan) of juist andersom? maak dat wat uit?
ik zal binnenkort wel eens op een dar oefenen (laatste kans, ze zijn er nog...)

bedankt voor de vloed aan reacties!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 46 gasten