merken koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

merken koningin

Bericht door tory » za 14 mei 2005, 20:37

Zo'n maand geleden heb ik m'n 2 moeren zien lopen en gemerkt met typex; ik heb ze niet vast gezet en kreeg het idee dat de bijen onmiddelijk om de koningin heen de typex wilden verwijderen, kan dit ? We konden de moeren een paar dagen geleden ook niet weer vinden bij een grote hoeveelheid bijen op de raten. Dus de volken opgedeeld i.p.v. vegers maken. Zien dan over een paar dagen wel waar de koningin zit aan de hand van de eitjes en (geen)doppen. Ik had trouwens veel gesloten doppen en had dus ook niet langer moeten wachten.
Bert.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Wim Joosten » za 14 mei 2005, 20:53

Hallo Bert,
ik gebruik momenteel merkstiften voor het merken van de koninginnen. De bijen knagen dit af heb ik me laten vertellen. Ik merk daar nu nog niet zoveel van. Ik ben dus benieuwd hoe lang dit merkje goed zichtbaar blijft.
Zijn er mensen met ervaringen hierin?


Met vriendelijke groet,
Wim

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door piml » za 14 mei 2005, 20:58

Ik gebruik ook stiften, en wel de kleur die overeenkomt met het jaar waarin de jonge koningin is geboren.
Typex is naar mijn mening een beetje achterhaald. Ik heb mij tevens laten vertellen dat het spul zelfs op onze huid 'brand'. Dus goed voor de bijen zal het ook niet zijn!

Dat de bijen het opgedroogde spul vervolgens verwijderen is waar! Ook met merkstiften heb ik dat ondertussen waargenomen...

Succes!!

Pim Lemmers

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 15 mei 2005, 16:11

Hallo,

Ik gebruik de opalite plaatjes in de kleur van het jaar van geboorte. Heeft het voordeel dat er ook een nummertje opstaat. Heeft me op een 1 november al eens geholpen om te achterhalen uit welke kast het moertje was dat ik dood voor de kasten vond. Bespaarde me het doorzoeken van alle kasten natuurlijk. Is ook niet zo moeilijk eens je de pak beet hebt.

Gebruik merkstift voor (meestal F2) moertjes die toch moeten worden vervangen. Is sneller, maar als het niet volledig droog is voor het moertje terug in het volk is, heb je veel kans dat het verdwijnt.

Typex zou ik absoluut niet gebruiken. Zitten (of zaten) producten in die niet echt bevorderlijk zijn voor de gezondheid. (Dacht trichloorethyleen). Vind het dan ook riskant om dit toe te passen op een moertje. Ik zou er trouwens niet van verschieten dat ze je koningin hebben verwijdert wegens de reuk van de typex. Dat zou dan ook je vele gesloten doppen kunnen verklaren en tevens het feit verklaren dat je het moertje nietmeer vond.

Hopelijk komt het toch goed.

buckfast_beekeeper

Germain Van Deursen
Berichten: 39
Lid geworden op: za 23 mar 2002, 22:38
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Germain Van Deursen » zo 15 mei 2005, 18:57

Inderdaad in typex zit trichloorethyleen , de sterkste ontvetter die er bestaat , bij inademen wordt het vetlaagje dat rond de hersenen zit en dient om deze te beschermen verwijdert , dat dit niet aan te raden is zal voor iedereen wel duidelijk zijn !
Op de fles staat : ONHERSTELBARE EFFEKTEN ZIJN NIET UITGESLOTEN ; DAMP NIET INADEMEN . DRAAG GESCHIKTE HANDSCHOENEN EN BESCHERMENDE KLEDIJ !
In het geval je typexflesje teveel uitgedroogd is kun met enkele druppels titri , zo wordt het ook wel genoemd , eens goed schudden en het flesje is als nieuw .

Daarmee zou ik ver weg blijven van mijn bijenkoninginnen !

Koninginnen merken doe ik als volgt :
- de te merken koningin neem ik met een uit de handel speciaal vangglaasje van de raat , je ziet altijd wat je doet !
- ik breng de koningin op een stukje schuimrubber , zacht genoeg dat de koningin er ingedrukt wordt bij het erover plaatsen van een stukje koniginnenrooster ,
- je hebt alle tijd om het roostertje in de goede richting bovenop de koningin te plaatsen , door de haakjes aan de poten van de koningin kan ze eerder moeilijk vooruitkomen !
- dan heb je 2 handen vrij om met het kopje van een kop- of merknaald dat in een stokje , dat als handvat dienst doet , geprikt werd , in de speciale bijgeleverde lijm , meegeleverd in een doosje opalite nummers , gedoopt een beetje lijm op de goede plaats aanbrengen , het is de goede hoeveelheid , je kunt desnoods een loepe gebruiken en zo beter zien dat je de vleugels niet besmeurd ,
- dan met het uiteinde van een tweede stokje , dat een beetje vochtig gemaakt , ideaal is om het gereedliggend opalite merkplaatje op te nemen en op het borststuk te drukken ,de diameter van het stokjesuiteinde = de diameter van het merkplaatje of iets kleiner !
- wegnemen van het roostertje en je hebt rustig de tijd om het koninginnenvangglaasje terug over de koningin te plaatsen om die dan terug op hetzelfde raam op dezelfde plaats terug te zetten ,
- de koningin heeft geen vreemde geurtjes , ze is op geen enkel ogenblik met de handen aangeraakt !
- ook tussen duim en wijsvinger genomen durf ik wel eens merken , nadelen : vraagt een beetje oefening , vreemde geur bij de koningin met grotere kans op afsteken , je hebt maar een hand vrij , eer de koningin tussen duim en wijsvinger zit op de goede manier kan er al eens iets mis gaan ,

Groeten

Germain

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Bart Maes » ma 16 mei 2005, 09:43

Ik gebruik zo'n 'plastic knijpertje' dat je over het moertje en de bijen kan plaatsen om Hare Majesteit te pakken. Ik merk ze dan in een cilindertje met schuimrubberen zuiger. De koningin wordt tegen een roostertje gedrukt met haar borststuk vrij en je kan haar rustig merken. Je hebt wel ook maar één hand om mee te werken. Een moeilijkheid dat ik heb is het knippen ervan in dat cilindertje. Je hebt geen zicht waar je schaartje gaat knippen. Na het merken gaat ze terug in het knijpertje dat ik op de toplatten leg, bij haar werksters. Op het einde van het werk aan de bewuste kolonie laat ik ze rustig inlopen op de raat waar ik ze gevonden heb.
Ik moet wel zeggen dat de eerste keren mijn koningin rustiger was dan de imker zelf!!!!:D:D
.xAfbeelding

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Bieboerke » ma 16 mei 2005, 18:17

Germain Van Deursen schreef:
Koninginnen merken doe ik als volgt :
- ik breng de koningin op een stukje schuimrubber , zacht genoeg dat de koningin er ingedrukt wordt bij het erover plaatsen van een stukje koniginnenrooster ,
- je hebt alle tijd om het roostertje in de goede richting bovenop de koningin te plaatsen , door de haakjes aan de poten van de koningin kan ze eerder moeilijk vooruitkomen !
- dan heb je 2 handen vrij
Voor alle duidelikheid een klein beeldje van dit systeempje. Goedkoop en deugdelijk.

Afbeelding

mvg,
Bieboerke

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Willem de Jong » ma 23 mei 2005, 14:31

Ik gebruik opalit merkjes en vang de koningin met een zelfgemaakt vangkooitje. Je neemt een leeg luciferdoosje en omwikkel dat met 1 a 1 1/2 mm visnylon in beide richtingen. Daarna wikkel je er plakband omheen en knip aan een opening van het doosje de draad weg. Je hebt nu aan een opening een netje. Op het doosje wat je erin schuift plak je een strookje sponsrubber. Door nu het doosje over de koningin te zetten kan je na het inschuiven van het doosje de koningin zo fixeren dat je gemakkelijk het merkje kan aanbrengen. Het voordeel is dat je de koningin niet met de vingers hoeft op te pakken.Ik werk hier al jaren mee en bevalt prima. Mijn ervaring met kleurstiften is dat het merkje slijt, in ieder geval onzichtbaar wordt na verloop van tijd.

Willem

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door elmook » di 13 sep 2005, 21:36

ik had nog een vraag, die wel goed in dit draadje past (altijd eerst in het archief kijken...). het is ontstaan toen ik laatst twee volken verenigde. ja, het was toen ik er die zaterdageditie tussen had gedaan. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5280) [:I]

maar goed. aangezien ik wist welke K het loodje zou leggen leek zij me een goed oefenobject. ik heb zo'n knijpkooitje, 'clips' van het bijenhuis genomen en geprobeerd haar te vangen. het resultaat van deze dierproef was: veel, zeer geprikkelde, bijen + een beschadigde moer in het kooitje.
de moer zit namelijk meestal op een raam met veel eitjes en (jong) open broed. dus ook veel bijen. bovendien heeft ze een hofstaat. toen ik daar zo stond met dat raam en dat kooitje begreep ik niet hoe men altijd met een zo'n zinnetje kan volstaan: 'ik breng de koningin op een stukje schuimrubber', 'doe de koningin in...' enzovoort.

hoe doen jullie dat dan? hoe isoleer je de koningin zonder dat je werksters beschadigt (en agressief maakt) of, nog erger, de koningin beschadigt. ik snap dat niet.
misschien kunnen andere beginners ook nog veel aan deze vraag hebben, ook een overweging om hem maar te plaatsen.

alvast bedankt,

Elmar

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: merken koningin

Bericht door Erik Speksnijder » di 13 sep 2005, 22:29

Als ik zo'n gaasbuisje met zacht aandrukhoutje gebruik (ik heb geen idee, hoe zo'n ding officieel heet), dan hou ik deze op het raam onder de moer en blaas de moer erin. Soms gaat er wel eens een werkster mee; deze laat je hierna één voor één voorzichtig ontsnappen.
Het snelste en makkelijkste merken/knippen gaat echter nog altijd vanuit de hand [:)].


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten