Kalkbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kalkbroed

Bericht door Okkie » ma 16 mei 2005, 21:19

Ik ben in april begonnen met bijenhouden en heb op de bijenmarkt van Ruinen mijn eerste volkje gekocht. Met dit volk eigenlijk alleen maar problemen gehad. Ze zitten nu nog maar op 4 ramen broed en meteen na het neerzetten in mijn stal een hand kalkbroed voor de ingang en op de dekplank. Iedere week verwijder ik dit voor de dekplank. Ook de buitenkant van de kast zit vol met troep. De bijen ruimen niet goed op. Op de bodemplank van de kast gisteren nog zo'n 30 larfjes/mummies verwijderd. In ruim een maand tijd hebben ze wel 2 ramen kunstraat uitgebouwd maar er zit nog steeds weinig beweging in dit volkje.

Gelukkig heb ik dezelfde dag bij Kees van Gortel (ook op dit forum aanwezig) ook een 2e volkje gekocht en dat gaat heel goed.

Mijn vraag ik nu wat te doen met het slechte volk. Moet ik hier toch een kunstzwerm van maken of kan ik beter de oude koningin verwijderen? Wellicht heeft iemand nog een beter advies.

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 17 mei 2005, 10:08

Ik zou hoe dan ook de oude koningin verwijderen, en geen kunstzwerm van dit volk maken. Het is te klein.

Je zegt dat je een ander volkje hebt met een goede koningin.
Ik zou van het goede volk een kunstzwerm maken en na 13 dagen de doppen in het hoofdvolk open breken en de jonge koningen in het volk laten lopen. (Meestal zijn er wel 8-10 doppen rijp, dus heb je er een paar over.)
Enkel dagen (5-7) voor het breken van deze doppen zou ik de slechte koningin verwijderen uit haar volk. Ze worden moerloos en gaan doppen aan zetten.
Deze doppen op het moment van het open breken van de goede doppen verwijderen en enkele jonge koninginen uit het goede volk invoeren.

Je zou ook nog een aflegger van het goede volk kunnen maken om zodoende ook nog een jonge koningin achter de hand te hebben.

Een geheel andere oplossing is om de slechte koningin te verwijderen en een raampje met eitjes uit je goede volk in het slechte volk te hangen. (Dit raam even merken met een punaise of zo) Het volk is moerloos en gaat redcellen aanzetten. Na een week alle redcellen verwijderen MET UITZONDERING VAN de cellen op het ingehangen raam. Deze cellen open breken na 13 dagen en de jonge koninginnen in het volk laten lopen. (Je hebt nu een jonge koningin uit je goede volk)

Zoveel imkers zoveel meningen, dus zoveel oplossingen.

Jaap

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » di 17 mei 2005, 10:23

Blijkbaar zit u inderdaad met een volkje waar men kostte wat het kostte van verlost wilde zijn.
Het kalkbroed is heel dikwijls een afwijking in de genen. Het wisselen van de koningin heeft zeer dikwijls een gunstig effect.

De troep op de voorzijde van de kast, wat is dit precies? Zijn dit uitwerpselen? Heb je waarschijnlijk te maken met roer, meestal zijn in de kast de raten dan ook besmeurd met uitwerpselen. Dit gaat naar mijn weten bijna steeds samen met Nosema (dit is makkelijk microscopisch te bepalen door iemand die hier wat kennis van heeft). Dit kan ook het bijna ter plaatse trappellen van het volkje verklaren. Indien dit het geval is een kunstzwerm geen oplossing voor het probleem[:(]. Wat dan wel? Verenigen met het goede volk zou ik zeker niet doen. Je gaat dan het goede volk een ziek aanbieden. Het risico bestaat dat dit ook ziek gaat worden. Afzwavelen is een optie. Ik kan aannemen dat je dit liever niet doet. Geef ze dan enkele malen met een week tussenpauze, gezond, gesloten broed uit het andere volk. Dit zijn optimaal verzorgde larven. Ze zullen goed ontwikkelde voedersap klieren hebben. Ze zullen meehelpen met de verzorging van het broed en uw broedkwaliteit zal steigen. Daar loopt het nu zo een beetje mis. Zieke bijen verzorgen nu de larven. Hierdoor zijn de larven niet voldoende gevoed en verzwakt. Dit geeft verzwakte bijen, die dan weer de larven gaan verzorgen... Doorbreek deze cirkel. Op deze wijze heb ik ook reeds enkele volken er terug bovenop gebracht. In zoverre zelfs dat er 1 volk bij was waar ik dit in de lente heb toegepast en dat ze op de linde dracht de grootste hoeveelheid honing had verzamelt.

Als ik je verder een raad mag geven, en dit zeg ik steeds tegen beginnende imkers, geef nooit geld aan bijen. In elke buurt is wel een imker te vinden die je wil helpen bij de start. Wij hier in België helpen startende imkers die in onze vereniging lid worden, steeds met 2 jonge volken. Zij zorgen voor de kasten en de waswafels, wij doen de rest. Einde juni krijgen ze dan 2 mooie kasten met voldoende volk en een jonge F1 Buckfast koningin. Heb zelf vorige week nog 2 reserve volken opgeofferd voor een collega die, na al zijn volken te zijn verloren door het overstromen van zijn bijenhal, nooit meer op sterkte kwam. Op de 4 5-ramers die hij kreeg, zitten nu minimaal 3 ramen broed. Ze werden met opzittende bijen in de 5-ramers gehangen. De bijen kunnen nu redcellen aantrekken en voor een koningin zorgen. Eens deze goed aan de leg is heb ik jonge bevruchtte F1 moertjes en worden ze vervangen. Dit kan toch ook in Nederland hoop ik.

Veel succes nog met je 2 volkjes. Hopelijk worden het er nog meer.

mvg

buckfast_beekeeper

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door buckfast_beekeeper » di 17 mei 2005, 10:34

Jaap van Assenbergh schreef:


Een geheel andere oplossing is om de slechte koningin te verwijderen en een raampje met eitjes uit je goede volk in het slechte volk te hangen. (Dit raam even merken met een punaise of zo) Het volk is moerloos en gaat redcellen aanzetten.
De kans is vrij groot dat ze op dit raam niet direct doppen gaan aantrekken. Hun eigen broed gaat steeds voor. Een methode met meer zekerheid vind ik dan ook om ze eerst moerloos te maken. Na 7 dagen de doppen breken en dan een raampje met 1-dags larfjes te geven (hang hiervoor, als je het al hebt, een leeg bebroed raam in je goede volk 5 dagen voor je de larfjes aan het slechte volk wil geven). Omdat je nadien de koningin toch gaat vervangen, zou ik zelfs de moeite hiervoor niet doen. Gewoon moerloos maken en zorgen dat je een uurtje later een reeds gepaard moertje dat aan de leg is, via een zander kooitje of iets dergelijk invoeren.

Zoals je al schreef zoveel imkers zoveel meningen.

mvg

buckfast_beekeeper

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Okkie » wo 18 mei 2005, 09:29

Heel erg bedankt voor de adviezen. Afzwavelen is voor mij inderdaad geen optie. Daar is het volkje nog te nieuw voor en heb ik denk ik toch nog te kort bijen om daar zo nuchter tegen aan te kijken. Het is wellicht wel de beste oplossing is.

Ik ga er gewoon voor zorgen dat ik een nieuwe koningin erin krijg. Wellicht kan ik die nu van een bevriende imker in de buurt krijgen dus dat scheelt ook al weer. Ik laat de einduitslag nog wel even weten!

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Okkie » vr 20 mei 2005, 20:41

Goed nieuws, ik heb toch maar even met de imker van het volkje gebeld en krijg van hem een veger waar ik gewoon weer een begin mee kan maken. De bijen laat ik dan afvliegen op de nieuwe woning. Eind goed al goed lijkt mij zo. [:)]Ik ben nog geen 2 maanden bezig maar heb toch al weer veel geleerd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten