Snel en efficiënt werken in de bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door hkeijzer » vr 20 mei 2005, 22:38

De maand mei is voor de imker een drukke maand topsport voor de nieuweling. Ik heb drie kasten staan en daar gaan voor het controleren op doppen vele uren inzitten. Je moet rustig en voorzichtig met je bijen omgaan. Trage bewegingen en toch snel en efficiënt werken.
Ik ben twee tot drie uur bezig om drie spaarkasten met 2 BK en 2 HK te controleren en doppen te breken.
Mijn vraag is hoe veel tijd anderen hier in steken of ben ik erg traag?

Harry

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 20 mei 2005, 23:03

Dag Harry,
Voor mijn gevoel ben je te lang bezig.
Als je op doppen gaat controleren, kun je ramen met louter verzegelde cellen al zo.. terzijde zetten.
Kom je bij stuifmeelramen dan kun je zo'n raam afkloppen boven een korf die op de grond staat; dan even subtiel het restant van bijen met een vegertje in diezelfde korf afstrijken.
Ramen met broed moeten ook worden afgeslagen (drie tikken op je linkerhand die het raam vasthoudt, vegen en vervolgens doppen breken met de bijenbeitel.
Bij mij heb ik een kast in tien minuutjes doorgekeken.
Harry, ervaring moet je opdoen en als je daar veel tijd aan hebt besteed..., ga je veel bedrijfstijd overrrr houden !

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door tory » za 21 mei 2005, 12:29

Hallo Harry,
Ik ben zelf ook nog maar kort bijenhouder. Ik deed 1,5 week geleden over 2 kasten met in totaal 4 BK en 2 honingkamers ongeveer 3 uren.
Deze week al sneller. Ik moest redcellen (veel) en zwermcellen breken. Ik lette extra op dat ik geen dop oversloeg en wilde niets over 't hoofd zien en inspecteerde dubbel.
Bovendien moest ik 1,5, week geleden ook nog ter plekke nadenken hoe te handelen omtrent vervolg bij onvindbare koninginnen.
Zal steeds beter gaan denk ik.
Groet, Bert.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door StefaanDeputter » za 21 mei 2005, 12:37

Hello Harry,
Als je broedbeperking doet (Rensonmethode) kun je op 1 uur 5 kasten nakijken op doppen. Je moet dan maar 7 ramen controleren.
Zie:
http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... erking.asp
Voor een weekend imker is dat ideaal en je hebt geen zwermen.
Groeten,
Stefaan

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door Ati » za 21 mei 2005, 17:55

Harry en Tory,

ik ben ook nog maar kort imker maar ik ga toch wel veel sneller door een kast heen. Ik ben altijd bang dat het broednest afkoelt, daarom werk ik zo snel mogelijk. Het opendoen van de kast lijkt me so wie so een ernstige verstoring (denk je eens in dat je in die kast woont...), dus dat moet maar zo kort mogelijk.

Maar goed, misschien heb ik deze week wel een dop laten zitten...

Een opmerking van Tory herken ik maar al te goed: ter plekke moeten nadenken hoe te handelen, dat is lastig. Ik doe dan maar wat, om snel klaar te zijn en dat zal ook wel eens verkeerd uitpakken.

Groet, Ati

?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Snel en efficiënt werken in de bijen

Bericht door maartenkleijne » za 21 mei 2005, 18:56

Toen ik pas imkerde deed ik minimaal 1 uur over een kast, een hele middag voor 4 kasten.
Vorige week: 2 volken doppen breken op de 13de dag plus nog extra twee drieramers met doppen maken en jonge bijeen + een raam voer; en drie andere volken nakijken op aanzet van doppen en inbreng van honingramen. Tot mijn eigen verbazing was ik in vijf kwartier klaar. Langzaaam bewegen is belangrijk maar als je weet wat je doet is het aantal bewegingen maar klein en dus snel klaar.
Al doende leert men, hier heb ik ruim acht jaar over gedaan en echt handig ben ik nog steeds niet maar het wordt wel steeds leuker naarmate je ervaring vruchten afwerpt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten