rare eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bedet
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

rare eitjes

Bericht door bedet » za 21 mei 2005, 17:04

Hallo mede-imkers,

Ik had graag jullie advies en raad inzake het volgende. Op 30 april hebben we een zwerm geschept. In een 6 ramer gedaan en ruim een week laten rusten. Op 9 mei het volk geinspecteerd. Dat zag er goed uit. De koningin had eitjes gelegd (die waren, gezien de grootte, 2 a 3 dagen oud) We hebben het volk op 10 ramen gezet en heel enthousiast er een honingkamer opgezet.
Vandaag het wolk weer geinspecteerd. De eitjes van de vorige inspectie waren nu mooi verzegeld. We troffen open en gesloten broed en ook normaal gelegde eitjes. We troffen echter ook het volgende:

Afbeelding
Wat is er aan de hand met mijn volk?
We hebben Bea niet gevonden overigens.
Bedet
http://www.bijenkast.nl

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: rare eitjes

Bericht door Henk Klok » za 21 mei 2005, 17:29

Hallo Bedet,
dat ziet eruit als eitjes van een werkster die aan leggen is. Waarschijnlijk is er iets met de koningin aan de hand(verdwenen?).
Met een zoekopdracht naar leggende werkster krijg je veel treffers (zoeken in archief aanvinken).

groet,
Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Hans van der Post. » za 21 mei 2005, 19:07

Leggende werksters kunnen het niet zijn. Als werksters kunnen/willen/gaan leggen moeten ze minstens zes weken zonder moer hebben gezeten. De leggende moer geeft een feromoon af wat zorgt dat werksters geen eitjes gaan leggen.
Ik zie hier gesloten werkstersbroed dat betekent dat de moer hier tien of meer dagen geleden aanwezig moet zijn geweest.
Een jonge moer - net aan de leg - kan ook meerdere eitjes in een cel leggen.
Hans

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: rare eitjes

Bericht door Henk Klok » za 21 mei 2005, 19:45

Een jonge moer - net aan de leg - kan ook meerdere eitjes in een cel leggen.
Ee jonge moer legt eerst normaal 1 eitje, en later (12 dagen verder) meerdere eitjes per cel? Waarom zou ze dit doen?
(Dit vraag ik mij gewoon af, ik twijfel niet aan de juistheid van jouw antwoord hoor Hans [B)])

groet,
Henk

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door heidecap » za 21 mei 2005, 20:34

Henk,
jonge moeren leggen inderdaad soms meerdere eitjes in 1 cel. Ze moeten het leggen immers nog leren. (Dit had ik vorig jaar bij 2 jonge moeren.) Dit kun je ze af leren door een raam eitjes uit een ander volk in te hangen.

Hans, niet alleen jonge moeren die het leggen nog moeten leren leggen meerdere eitjes in 1 cel.
Ik heb precies hetzelfde beeld in een aflegger met oude moer.
Volgens mij is de verklaring dat de moer beschadigd is, waarschijnlijk aan haar (voor)poot, waarmee ze de cellen inspecteerd.

Groeten, Thomas

bedet
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door bedet » za 21 mei 2005, 20:50

Dat heb ik weer......... [:o)]
Hoe kom ik hieraf? Ik heb namelijk geen raam met broed voorhanden.
Kunnen jullie geen LOI cursus "invalide moer-revalidatie" uitgeven ofzo.
Ik heb vandaag van een collega-imkster een bijenvolk gekregen. Dat is een veger, die ze afgelopen woensdag heeft gemaakt.Ik heb de veger gekregen met daarin de oude moer. Ik wil eigenlijk dat volk even een week of wat met rust laten en daarna pas kijken. Ze hebben vandaag al zo lang in een gesloten kast gezeten ivm de reis naar onze stand.
Heeft het zin om madam voorlopig haar gang te laten gaan met haar invaliditeits-leg, en over een week of wat een broedraam van het andere volk in te hangen, of moet dit echt eerder. Het volk met de invalide dame is niet sterk. Ik heb vandaag in de kast een 200 bijen gezien.

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: rare eitjes

Bericht door Henk Klok » za 21 mei 2005, 20:57

Weer wat geleerd! Zelf heb ik het nog nooit gezien (maar ik gebruik pas sinds kort een bril tijdens inspecties...)
Hoe kom ik hieraf?
Blijkbaar is er niets aan de hand, vals alarm? [:I]

groet,
Henk

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door heidecap » za 21 mei 2005, 21:13

Vals alarm, Henk ???

Groot alarm !!

Even lezen wat ik hier boven schrijf, s.v.p.

Opruimen lijkt hier voor de hand te liggen ...

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: rare eitjes

Bericht door Henk Klok » za 21 mei 2005, 22:01

heidecap schreef:
Vals alarm, Henk ???

Groot alarm !!

Even lezen wat ik hier boven schrijf, s.v.p.

Opruimen lijkt hier voor de hand te liggen ...
Ha Thomas, ik las jouw laatste zin niet.
Ik ben benieuw wat er voor (niet verontrustende?) reden kan zijn, hetgeen ik uit Hans' opmerking opmaakte :
Een jonge moer - net aan de leg - kan ook meerdere eitjes in een cel leggen.

groet,
Henk

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door heidecap » za 21 mei 2005, 22:19

Henk, ik weet dus niet of het hier een voor- of nazwerm betreft.
Als het een zwerm is met een jonge moer dan moet ze nog leren leggen.
Een patroon, zoals hierboven weergegeven met meerdere eitjes in 1 cel komt vaker voor bij jonge moeren die pas aan de leg zijn.. Je hoeft je dan geen zorgen te maken. Je kunt het jonge moertje hooguit helpen door een raam met eitjes uit een ander volk in te hangen, waardoor het moertje "het goede voorbeeld kan overnemen".
Je hebt wel een probleem als een oude moer (voorzwerm) dit patroon vertoont. Er is dan iets mis met de moer zelf, waarschijnlijk met 1 van haar voorpoten waarmee ze de cel inspecteerd alvorens ze een eitje legt. Opruimen is dan de enige oplossing.
Alleen Bedet kan ons vertellen of het over een jonge of oude moer gaat ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten