tuut een oude moer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
tuut een oude moer?

Bericht door LWPisa » ma 23 mei 2005, 17:32

Beste forummers,

Een oude moer tuut toch niet voordat ze weg gaat, of wel?

mvg,
L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door Oude Essink » ma 23 mei 2005, 18:58

Het tuten is aan de eerste uit de cel gekropen en door de bijen geaccepteerde jonge moer voorbehouden.
oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 mei 2005, 23:39

Het antwoordt is JA. Jammer Hennie[:)]
Als het koud weer is, zoals de afgelopen dagen het geval was, kun je voor een verrassing komen te staan. Het volgende is mij in de loop van de tijd al verschillende malen overkomen dat ik een volk nakeek en er gesloten doppen in aantrof die op het punt stonden van uitlopen. Dan tuut de oude moer; gezien en gehoord. (De voorzwerm kan niet afkomen door de koude)
Hans

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door LWPisa » di 24 mei 2005, 11:48

okay..bij koude komt het vertrektijdstip van de oude moer dicht bij het tijdstip van het uitlopen van de doppen en tuut de oude moer mogelijk.

Dus als ik een tuter aantref kan het gezien het weer van de voorafgaande dagen de oude moer zijn...shit...daarvoor is het waarschijnlijkk niet genoeg om de kwakers weg te breken omdat die zowiezo wil zwermen...?

L

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door Hans van der Post. » di 24 mei 2005, 15:25

In dit kader een uurtje geleden iets meegemaakt. Gister einde van de dag was het de vijfde dag dat in een moergoed volk aangeblazen doppen heb laten verzorgen. Vandaag de doppen veilig gesteld - in een broedstoof -. In het verzorgende volk liep de oude moer al tutend rond! Ik heb haar met wat bijen er uitgehaald.
Hans.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door Piet Jager » di 24 mei 2005, 16:40

Dus niet alleen bij een uitgestelde voorzwerm door koud/slecht weer, maar ook anderszins. Communicatie!

!Piet

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: tuut een oude moer?

Bericht door hylke » za 28 mei 2005, 16:22

Afgelopen donderdag heb ik een tutende volwassen moer gehoord.
Ik ben een beginnend Imker en heb mijn eerste kast op het koolzaad staan. Toen ik donderdagavond bij mijn bijen was vond ik in de buurt een zwerm bijen op de grond liggen. Nadat ik een meer ervaren Imker gebeld had, heb een broedkamer met een paar raampje van huis gehaald en er bovenop gelegd. De zwerm kroop probleemloos, met een beetje rook de kast in. Terwijl ik bezig was, werd ik ineens opgeschrikt door een vreemd geluid. Voor mij was het de eerste keer dat ik een tutende koningin hoorde. Ik moet zeggen dat ik er even van schrok. Het was er erg stil, ik hoorde alleen het gezoem van de bijen en dan ineens dat vreemde, beetje mechanische geluid. Het kwam uit mijn bijenkast, dus ik dacht: bingo, ik heb de koningin! Toen ik vanmiddag het volkje eens rustig wilde bestuderen, ontdekte ik dat ik de nieuwe eigenaar ben geworden van een gemerkte en geknipte koningin. Dat was natuurlijk de reden dat de zwerm niet in de boom zat. Dus het klopt, ook een oude moer kan blijkbaar tuten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten