jonge koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

j.grimbergen
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 mei 2002, 14:25
Locatie:Nederland
Contacteer:
jonge koningin

Bericht door j.grimbergen » ma 30 mei 2005, 10:19

Gisteren m'n volk nagekeken waarvan ik op 30 april (koninginnedag!) een veger van gemaakt heb. Na 13 dagen doppen gebroken, waarbij ik de tuter heb zien, en nog een van haar zussen heb laten inlopen.
Gisteren echter nog geen eitjes of larfjes gezien.
Ben ik nu te vroeg om me al zorgen te maken?
Jeroen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: jonge koningin

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 mei 2005, 12:26

Ja, je hebt op vrijdag de dertiende doppen gebroken dat vraagt om moeilijkheden[:)]
Op 24 mei liep het laatste darrenbroed uit. Kijk eens na dit weekeinde, 31 mei. Neem aan dat je dan wat kan vinden. Als er dan nog geen eitjes zijn te vinden; een raam met open broed midden in het volk. Kijk dan na vier dagen of er eitjes in het raam links en rechts van het ingehangen raam zijn te vinden. Is dit niet het geval kijk dan op het raam met broed of er aangezette redcellen zijn.
De rest kun je wel raden.
Hans.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge koningin

Bericht door Erik Speksnijder » di 31 mei 2005, 09:10

Kijk ook altijd naar het gedrag van je volk - lopen ze rustig over de raat, dan hoef je je geen zorgen te maken. Zijn ze echter onrustig, dan moet je even checken (a la Hans) of ze nog aanwezig is.

Erik

j.grimbergen
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 mei 2002, 14:25
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge koningin

Bericht door j.grimbergen » do 02 jun 2005, 10:48

Bedankt voor jullie reacties. Gisteren opnieuw gekeken, inmiddels 32 dagen na het afnemen van de veger, maar nog geen eitje gezien. Wel volop glimmende cellen en het volk lijkt me ook wel rustig.
Toch maar even een raampje met open broed en eitjes ingehangen, en nu maar hopen dat de moedergevoelens een beetje worden aangewakkerd.
Stel dat ik volgende week toch redcellen vindt, dan zou ik het liefst de oude moer terug willen geven. Kan ik die dan gewoon in laten lopen? Of moet ik eerst op zoek naar de niet-leggende moer?

Jeroen

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: jonge koningin

Bericht door buckfast_beekeeper » do 02 jun 2005, 11:15

Hallo,

32 dagen begint wel lang te worden. Op het ogenblik dat alle broed is uitgelopen gaat een jonge koningin normaal aan de leg. Stel dat het laatste broed darren waren is dit na 24 dagen. Koninginnen die op 1-dags larfjes zijn opgetrokken, zijn dan reeds 11 dagen uitgelopen. In de regel gaan de meeste koninginnen een 10-tal dagen nadat ze zijn geboren aan de leg op een broedloos volk.

Een raat met broed kan duidelijkheid brengen.
Stel dat ik volgende week toch redcellen vindt, dan zou ik het liefst de oude moer terug willen geven. Kan ik die dan gewoon in laten lopen? Of moet ik eerst op zoek naar de niet-leggende moer?
Indien er een niet-leggende moer aanwezig is zullen ze geen doppen trekken. Ze eerst zoeken is dan ook overbodig.
De oude koningin gewoon laten inlopen zou ik niet doen. Ik zou ze dan aanbieden in een kooitje. De vraag is natuurlijk waarom je de oude koningin zou aanbieden als er doppen worden getrokken. Kijk eens in je andere volken als je die hebt. Misschien is daar een zwermlustig volk met aangetrokken moerdoppen. Probeer deze eens. Indien ze worden uitgeknaagd is er een moer aanwezig. Voor een leggende werkster lijkt het mij nog wat vroeg.


mvg

buckfast_beekeeper

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge koningin

Bericht door jack » do 02 jun 2005, 11:34

Ga het volk een een beetje voeren. Dat wil ook wel helpen om de moer aan de leg te krijgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten