Kleine zwerm versterken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Kleine zwerm versterken

Bericht door teun ijff » vr 03 jun 2005, 16:06

Hallo !
Ik heb een kleine voorzwerm........ waar de oude koningin nu alweer aan de leg is. Ik heb er van de week een raam gesloten broed in gehangen en deels is dat al uitgelopen.
Ik zou ze willen versterken door jonge bijen toe te voegen uit het hoofdvolk waar de koningin vandaan komt.........is dat wijs ?

Kan ik gewoon een aantal raten uit de honingkamer afslaan in een kieps en in het zerraamskastje storten ?

Hoor graag van jullie !

MVG Teun IJff

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 16:33

Ik zou dit niet doen. Het afgezwermde volk zit volgens mij niet echt dik in de bijen. Anders had de zwerm een pak groter geweest. Er mag ook niet uit het oog worden verloren dat het afgezwermde volk een broedstop zal kennen van ongeveer 3 weken (tijd laatste eitje gelegd, uitlopen van dit broed) omdat een jonge koningin normaal niet legt zolang er broed aanwezig is van haar voorgangster. Op dat moment zullen er nog een aantal oude bijen zijn afgestorven. Zal het volk dan nog voldoende bijen hebben? Denk dat je zo de overlevingskansen van het afgezwermde volk serieus hypotekeert. Heb je geen andere volken ter beschikking? 3 of 4 maal een raat met gesloten broed aanbieden uit verschillende volken met telkens 1 week tussen ruimte zal het volkje al aanzienlijk versterken.


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door Oude Essink » zo 05 jun 2005, 16:45

Hoi Teunn
Ook ik zou dat ontraden: je zet een (kunstmatige) nazwerm in bij een voorzwerm. Alleen gelijkwaardige zwermen kun je straffeloos combineren

hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 16:48

Hallo, Teun,


in jouw geval kun je denk ik het beste een raam uitlopend broed geven.
Ik heb een beetje een vergelijkbaar geval, althans, bij mijn koninginneteelt wou ik op de valreep nog een gesloten dop in een extra kastje plaatsen. Hier had ik jonge bijen in afgeslagen.
De kast heb ik een aantal uren gesloten op de stand laten staan en tegen de avond geopend. Toch zijn de meeste bijen weer gevolgen.
het zag er vandaag zo uit :

Afbeelding

en dit emmertje jonge bijen (heb een paar keer aan de emmer gerammeld) uit hetzelfde volk heb ik er ter versterking bij gedaan :

Afbeelding

Zo hoop ik dat de moer straks toch nog voldoende bijen om haar heen heeft om redelijk aan de leg te kunnen gaan ...
Het blijven weinig bijen, maar zodra de moer aan de leg is verhuisd zij naar een groter volk.


Groeten, Thomas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 17:38

Hallo Thomas,

In het verleden gebruikte ik ook 3-ramers en 6-ramers voor mijn koninginnen teelt. Ik vond daar wel een hoop nadelen aan.
1) Je hebt direct een hoop bijen nodig per uitlopende koningin. Je moet zo je productie volken gaan verzwakken om voldoende volk bij elkaar te krijgen.
2) De kans op slagen vind ik kleiner dan met een kleiner kast type.
3) Als de koningin op een groter wordt gezet, zit je met 3 of meer ramen die terug in een volk moeten worden gebracht. Ook de bijen moet je verenigen.
4) Het zoeken van de leggende moer durft wel eens wat moeilijker te zijn.

Ik gebruik nu Apidea. Ze hebben voordelen maar ook enkele nadelen.
Voordelen:
1) Weinig volk nodig. (1 pollepel 1/4liter)
2) Makkelijk te controleren wegens zeer klein.
3) Hoog slagings percentage. Dit jaar meer dan 75% geslaagde paringen.
4) Het beetje volk afkloppen en zij zullen zich wel ergens inbedelen als je de koningin invoert in een productie volk.
5) Vrij groot bakje voorzien voor vaste voeding.
6) Als je een leggende koningin weg haalt als het eerste broed gesloten is, kan je, na wegsnijden van de kleine raatjes, een 2de maal gebruik maken van dezelfde bijen om een koningin in te voeren.
7) Mits goed aangepakt kunnen deze kastjes naast elkaar worden gezet zonder nadelige gevolgen voor het resultaat.
Nadelen:
1) Een goed leggende koningin kan hier geen weken op verblijven. Een 3-tal weken is echt wel het maximum.
2) kostprijs. Ongeveer 15€ per stuk is natuurlijk een hele investering als je een aantal moeren wil kweken.
3) De plastiek raampjes zijn niet zo eenvoudig om een eerste maal de stukjes wasraat vast te maken. Ze zijn ook niet geschikt voor de zonnewassmelter.


mvg

buckfast_beekeeper

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door Bieboerke » zo 05 jun 2005, 18:35

heidecap schreef:

Hier had ik jonge bijen in afgeslagen.
De kast heb ik een aantal uren gesloten op de stand laten staan en tegen de avond geopend. Toch zijn de meeste bijen weer "weggevlogen" (is het woord, denk ik).
Het kastje enkele uren gesloten houden lijkt mij onvoldoende. Beter is,het kastje een ganse nacht gesloten te houden (met verluchting uiteraard). De bijen hebben dan voldoende de tijd om één geheel te worden, samen met de aanwezige bijen en moer.
Mvg,
Bieboerke

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 19:32

Bieboerke schreef: Het kastje enkele uren gesloten houden lijkt mij onvoldoende. Beter is,het kastje een ganse nacht gesloten te houden (met verluchting uiteraard). De bijen hebben dan voldoende de tijd om één geheel te worden, samen met de aanwezige bijen en moer.
Mvg,
Bieboerke
Hallo, Bijenboertje,

dit komt toch op hetzelfde neer als wat ik doe. De bijtjes vliegen 's nachts toch niet ...

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door Bieboerke » zo 05 jun 2005, 20:08

heidecap schreef:
Bieboerke schreef: Het kastje enkele uren gesloten houden lijkt mij onvoldoende. Beter is,het kastje een ganse nacht gesloten te houden (met verluchting uiteraard). De bijen hebben dan voldoende de tijd om één geheel te worden, samen met de aanwezige bijen en moer.
Mvg,
Bieboerke
Hallo, Bijenboertje,

dit komt toch op hetzelfde neer als wat ik doe. De bijtjes vliegen 's nachts toch niet ...
Het gaat er gewoon om hoe langer het kastje gesloten blijft hoe beter de gewenning wordt van de vreemd ingevoerde bijen aan de nieuwe moer in het kastje.
Geloten houden onmiddellijk na de toevoeging van bijen tot de volgende morgen (eventueel avond.) betekent minstens toch zo'n 18 uur, de tijd om alles één geheel te laten worden.
Mvg,
Bieboerke

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kleine zwerm versterken

Bericht door teun ijff » di 07 jun 2005, 00:53

Hoi allemaal !


bedankt voor jullie adviezen... ik zal het volkje nog eens een keer versterken met een raampje gesloten broed....en verder wat bijvoeren met apifonda !

En heidecap.... zo te zien is het zwermpje ietes groter dan jouw volkje ! :)

Groeten en bedankt ! Teun

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten