2 vreemde gebeurtenissen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

2 vreemde gebeurtenissen

Bericht door kristeln » wo 08 jun 2005, 17:37

Deze morgen heb ik in een volk met 2 BK en 14 ramen broed een derde BK opgezet om ruimte te geven en een paar ramen broed naar boven verhangen. Deze kast heb ik Maandag nog gecontroleerd op doppen, niets te zien.
Toen ik echter, nadat ik de 3de BK had opgezet, noch even in de HK keek hoe het er daar voorstond vond ik daar 3 doppen waarbij in 1 van de doppen melk aanwezig was. Ik kon echter geen larfje ontdekken in de melk. Wat is hier aan de hand?

Afbeelding

In een ander kast een ander vreemd voorval.
Ik doe aan koninginnenteeld en heb daarvoor een tiental aangeblazen larfjes gehaald bij Ad Muys die hij voor mij op mijn teeldraam heeft gezet en welke ik naar huis heb vervoerd in een 3 ramer. Thuis gekomen bleek dat 2 dopjes van het Nicot systeem tussen de raten waren gevallen en dus verder als verloren moesten worden beschouwd. Ik heb ze toch nog in het teeldraam terug gezet. Later bleek dat ze ook verder niet waren uitgebouwd. Ik heb het teeldraam in een pleegvolk gehangen, wat al enige tijd moerloos was. Alles verder goed verlopen en de jonge moeren staan nu op Kreverhill voor bevruchting.
Ik zat nog wel met een hopeloos moerloos volk. Ik heb daarom 2 ramen met BRIAS in gehangen om ze later, via het maken van een schudzwerm, van een nieuwe moer te voorzien.
Toen ik echter na een aantal dagen keek of er doppen waren opgetrokken, trof ik geen doppen aan. Bij nadere bestudering vond ik eitjes en niet zo weinig ook en een uigelopen dop onder aan een raam in de onderkast. Kan het zijn dat de bijen een lafje van 1 van de beschadigde doppen versleep hebben en in dat raam in een cel gestopt en daar een dop op hebben getrokken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2 vreemde gebeurtenissen

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2005, 21:27

Om met je laatste vraag te beginnen:
Kan het zijn dat de bijen een larfje van 1 van de beschadigde doppen versleep hebben en in dat raam in een cel gestopt en daar een dop op hebben getrokken?
Dit doen bijen niet. Alles wat is beschadigd wordt opgeruimd.
Eitjes boven een rooster kan; deze worden door werkbijen gelegd of.... het rooster geeft ergens voor de moer een doorgang.
In allebei de gevallen kunnen bijen die moerloos zijn - ver van het broednest - doppen aanzetten op zelfs darreneieren. [:)]
Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: 2 vreemde gebeurtenissen

Bericht door maartenkleijne » vr 10 jun 2005, 16:06

Gisteren hoorde ik zeggen dat het bij koninginneteelt -een latje met 20 overgelarfde 'kunstdoppen' in een hopeloos moerloos volk- zeer 'normaal' is dat de bijen enkele van de overgelarfde larfjes wegslepen naar een gewoon raam, haar in een cel stoppen en daar een redcel op trekken. Bij comtrole van de koninginneteelt moet je dan dus niet alleen naar het latje met de kunstdoppen kijken, maar ook naar eventuele redcellen in de hele kast.

Wie weet daar meer van?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten