niks mooier dan een natuurzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 26 jun 2005, 20:50

Denk dat het beter is om een 2de broedkamer op de andere te zetten.
Een raatje broed naar boven hangen en eventueel dummy raten (blokken) aan de buitenkant.

Echt inwinteren zou ik nog niet doen. Beter is te stimuleren tot begin augustus. Daarna op een langzame wijze inwinteren. Ongeveer 1/2liter suikerwater 66% (2/1) gedurende ongeveer een maand. Zo blijft de koningin aan de leg. Je zal zo een sterk volk de winter in krijgen.

Varroa behandeling is denk ik te laat. Je hebt gesloten broed. De mijten zullen voor het grootste deel in het broed aanwezig zijn en zijn dan nagenoeg onbereikbaar voor behandeling. Alleen mierezuur kan dan soelaas brengen. Indien niet correct toegepast kan dit de dood van je volk betekenen. Met deze temperaturen zal je dan de verdamping goed moeten doseren.


mvg

buckfast_beekeeper

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » wo 29 jun 2005, 22:08

Als het iets koeler begint te worden, probeer ik het met mierenzuur. Dit zal augustus zijn. Een niet al te zware dosis... 10ml 85% 21 dagen, om de 2 dagen een nieuw plaatje. Ik heb het gevoel, dat ik anders in het voorjaar met een nog groter mijtenprobleem zit.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door Frans vanTongeren » wo 29 jun 2005, 22:32

vier maal om de vier dagen is beter..
-
Kijk naar mijtenstrijd
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3924

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » za 30 jul 2005, 01:30

Zwermpje is een zwerm geworden..Om de dames wat te doen te geven heb ik toch maar een honingbak gegeven. En voor slechte tijden een jampotje suikerwater. Heel spaarzaam hoor... Na een paar dagen was de gegeven raad al voor het groodste gedeelte uit gebouwd. Wat mij zorgen baad.. Bijen kamperen steeds meer buiten... Ik denk dat het tijd word, om de honingbak er af te halen.....:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Japs en 52 gasten