niks mooier dan een natuurzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » wo 08 jun 2005, 21:32

Iets meer dan 14 dagen geleden een zwermpje geschept. De bijen vlogen prima. Ja, en dan komt er koud weer. Ik had na de derde dag een potje suikerwater in bak gezet. Hier werd goed gebruik van gemaakt. Maar het was zo stil... Nu ben ik er niet altijd, maar als ik er was, zag ik geen bijtje.
Vandaag was het dan eindelijk prima vliegweer. Dat deden de bijen dan ook.
En ik, ik kon mijn nieuwschierigheid niet bedwingen.. Kast open gemaakt. 8 van de 11 ramen waren uitgebouwd tot mooie raten. Het volkje was vriendelijk. Bleef mooi onder de latten. Er zat al aardig open en verzegeld broed in. Honing en stuifmeel ook.
Maar met een zwerm, wat haal je bij huis? Deze bijtjes lijken mij vriendelijk. Ze zijn bruin van kleur. Niet een streepje geel.. Was voor ras zou het kunnen zijn?
NB. heb snel gewerkt HM niet gezien en gezocht.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2005, 10:16

Als de bijen een grijze beharing(bandjes) hebben zou het een carnica volkje zijn.
Hans

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » vr 10 jun 2005, 11:13

Gisteren met dat prachtige weer, geprobeerd een foto te maken van één van mijn bijen op de. (Viel niet mee.. die dametjes zijn beweeglijk, en een digitale kamera langzaam.)

Afbeelding

Alle bijen zien er gelijk uit. Is dit een indicatie van een 'reine'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 jun 2005, 21:13

Deze bij lijkt op een carnica.
kun je het plaatje tzt vervangen door een raat met bijen?
Hans

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » za 18 jun 2005, 21:23

Zoals ik al eerder schreef: Je weet nooit wat je in huis haalt.... Het is nu 24 dagen geleden, dat ik de zwerm schepte.
Van de week allemaal krabbelaars onder de kast. DE bijen waren zwaar besmet met varoa. Het volk waar ze uit zijn gekomen moet dus ook flink besmet zijn geweest. Meestal valt het met een natuurzwerm mee. Ik heb dus meteen tegenmaatregelen getroffen.
Kijken hoe dit volkje er bovenop komt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door Hans van der Post. » za 18 jun 2005, 23:27

Welke maatregelen heb je genomen?
In navolging van Albert de Wilde heb ik oxzaalzuur tussen de raten gedruppeld van alle zwermen en hulpvolken zonder broed. Dit is mij tot nog toe goed bevallen. Er komen aardige aantallen varroa's naar beneden. Dit duurt wel een aantal dagen. Van mij hoeft het niet zo te zijn dat het volk/zwerm 0,0 varroa vrij komt. Als er darren van andere volken om deze tijd van het jaar binnen komen heb je zo weer een paar varroa's in het/de volk(en).
Hans.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » zo 19 jun 2005, 00:42

Omdat het aantal krabbelaars dramatisch is, ben ik meteen naar het depot gereden. Hier kreeg ik het advies, om Api life var te gebruiken. Dit spul is gedeeltelijk op natuurlijke basis.
Om de twee uur heb ik op de plank gekeken, en het regende mijten. Meer dan 30 per 2 uur. Het zal me benieuwen hoeveel het er morgen zijn....
Liever had ink met mierenzuur of iets dergelijks gewerk, maar dat was even niet voorhanden.
Ik zit me nu wel te bedenken, hoe kan een volkje zo snel zo besmet zijn. Komen er darren ven erg besmette volken in mijn kast? Of is het al een volk geweest was erg besmet is geweest.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 19 jun 2005, 19:53

Dit zijn idd problemen die je met een zwerm aan huis kan halen.
Naar mijn mening zullen de eerste bijen het zwaarste aangetast zijn door de varroa. Ze waren allen geslachtsrijp en hebben het eerste broed dat zich sloot geïnfecteerd. Je mag gelukkig zijn dat je nu reeds de infectie onderkent. Enkele weken later had je volk waarschijnlijk ingestort.

Een bijkomend gevolg kan nu zijn dat er darren en vervliegende werksters uw andere volken aantasten. Wees daar ook aandachtig voor. Indien mogelijk zou ik de volken bedrupellen met oxaalzuur. Wil je ze nu niet een dag of 2 zonder honingzolder zetten, doe het dan zeker direct na de oogst. Je hebt al een zware haard en de rest zal volgen [:(]


mvg

buckfast_beekeeper

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » zo 19 jun 2005, 20:21

Gelukkig is dit de enige kast die ik nu bezit. Vannacht zijn er meer dan honderd mijten gevallen. 3 Uur later ongeveer 40. Hopelijk zal het aantal mijten nu afnemen. Ik heb dit wel geleerd... Mocht ik weer eens een zwerm scheppen, dan zet ik hem niet bij de andere bijen.Ik zal ook meteen voor alle zekerheid een behandeling geven.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: niks mooier dan een natuurzwerm

Bericht door nyckle » zo 26 jun 2005, 20:25

Langzaam begint de zwerm weer te groeien. Ik heb niet weer in de kast gekeken. Ik wil de boel zo weinig mogelijke verstoren. De hoop op honing heb ik voor dit jaar opgegeven. Het zou wel mooi zijn dat de bijen de rest van het seisoen nog wat raat uitkonden bouwen. Ik zit er aan te denken om een honing- of broedkamer onder de eerste broedkamer te plaatsen. Dan nog een Faroa behandeling te geven en aansluitend voor de winter in te voeren. Wat denken jullie van dit plan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten