E.W.K.kastjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
E.W.K.kastjes

Bericht door ROEL » vr 24 jun 2005, 14:47

Wie kan mij helpen aan een goede tekening van een E.W.K. kastje.

Uw toezending wordt zeer gewaardeerd.
Roel ten Klei,
Bijenhuis
Wageningen.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hugo » za 25 jun 2005, 02:00

ROEL schreef:
Wie kan mij helpen aan een goede tekening van een E.W.K. kastje.

Uw toezending wordt zeer gewaardeerd.
Roel ten Klei,
Bijenhuis
Wageningen.

zie http://users.skynet.be/htho50/files/EWK1raam.doc

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. Hoe kan ik een Word-document naar "bovenstaande" (Roel) sturen of publiceren op het imkerforum ?


Nobodies prefetc

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Henk Klok » za 25 jun 2005, 02:11

EWK-éénraamskastje


Om op een economische manier zo veel mogelijk koninginnen te laten bevruchten, werd in Duitsland een klein bevruchtingskastje met slechts één klein raampje ontwikkeld. Dit kastje is aan weerszijden afgesloten met een glazen wand zodat het gemakkelijk kan worden nagezien zonder de bijen te storen. Aangezien er slechts weinig bijen nodig zijn om op zo'n kastje een moer te laten bevruchten, is het systeem zeer geschikt voor de amateur-imker die zelf enkele moeren wil telen en laten paren.

EWK
Het zogenaamde EWK-éénraamskastje (Einwabenkästchen) is in Duitsland strikt genormeerd. (figuur 1). De buitenmaten van het kastje zijn : lengte 240 mm, breedte 55 mm en hoogte 230 mm. De verluchting gebeurt door een gaas in de bodem. Het kastje wordt bevolkt met 110 g jonge bijen die met een bekertje of pollepel in het kastje worden geschept. Bovenaan het kastje is er een voederkamer voorzien die 550 g suikerdeeg kan bevatten. Als de moer door het slechte weer slechts na lange tijd haar bruidsvlucht kan maken, ontstaat er dikwijls voedseltekort. De grootte van de vliegopening kan met een draaibaar schijfje (figuur 2) geregeld worden. In dit ronde schijfje zijn twee gaten geponst. De kleinste opening wordt voor het vlieggat gedraaid en werkt als moerrooster zodat enkel de werksterbijen in en uit kunnen vliegen. Door de grotere opening voor het vlieggat te draaien kan de koningin naar buiten om haar oriëntatie- en bruidsvluchten te maken. Het vlieggat kan ook volledig afgesloten worden met deze schijf.

Afbeelding
Figuur 1 : Eenraamskastje (EWK)

Afbeelding
Figuur 2 : Verdraaibaar slot

Zowel bij koud weer als bij grote hitte vormt de warmtehuishouding van het éénraamskastje een serieus probleem. De bijen hebben dan de neiging om de raat te verlaten : bij heel koud weer trekken zij zich terug in de voederkamer, en bij grote hitte zwermen zij weg. Daarom worden deze éénraamskastjes steeds per twee in een goed geïsoleerde kast ondergebracht. Deze bergkast is gestandaardiseerd op de binnenmaten 244 x 144 x 260 mm, en de vlieggaten staan van binnen uit gezien altijd rechts.


Kleine EWK
Aan het Bijenteeltinstituut van Beieren werd door FRANZ het Erlanger Klein-EWK systeem ontwikkeld (figuur 3). De buitenmaten van het Erlangen éénraamskastje bedragen slechts 120 x 200 x 60 mm.

In dit raamloze kastje wordt een stripje kunstraat van 1 à 2 cm tegen de bovenkant gesmolten zodat de bijen een mooi raatje uitbouwen in de bijenruimte die slechts 11,5 x 10 x 4 cm bedraagt. De voederruimte van 6,5 x 10 x 4 cm kan zowel boven- als onderaan het kastje voorzien worden. Deze kleine EWK's worden gevuld met 50 tot 60 g jonge bijen. Elke keer als er een nieuwe ongepaarde moer wordt opgezet, moeten deze EWK's opnieuw gevuld worden met jonge bijen. Ook dit systeem kan slechts goede resultaten opleveren als men de warmtehuishouding onder controle kan houden. Daarom worden deze kleine éénraamskastjes steeds per vier in een goed geïsoleerde bergkast geplaatst (BÖTTCHER, 1963). Dak en zijwanden van de bergkast zijn goed met isomo geïsoleerd en de vlieggaten zijn rondom rond geplaatst. Dit kastje kende onmiddellijk veel succes en geraakte in korte tijd wijd verspreid. Het wordt trouwens veel meer gebruikt dan de oorspronkelijke grotere EWK's.

Afbeelding
Figuur 3 : Erlanger Kleine EWK

Procedure
1. Gebruik strookjes van 2 tot 3 cm waswafel als voorbouw om een mooi raatje te krijgen.
2. Er moet minimaal 60 cc bijen in dit kastje, maar 80 cc is wel het maximum. Bij teveel bijen lopen ze wel eens bij warm als het echt heet weer is.
3. Altijd jonge bijen in een EWK gebruiken : dus jonge bijen van open broedramen in een ruime emmer afvegen. Deze mogen van verschillende kasten zijn, de jonge bijen wennen makkelijk aan mekaar.
4. De volkjes staan dicht tegen elkaar aan en houden mekaar op die manier warm. Dat is wel nodig want het zijn erg kleine volkjes.
5. Steeds voederen met suikerdeeg of Apifonda, want je hebt geen vliegbijen (alleen maar jonge bijen). Nooit vloeibaar voedsel geven. !
6. De kastjes drie nachten koel en donker in arrest met de jonge onbevruchte koningin erbij. De bijen zijn dan goed aan mekaar en de koningin gewend : het is een "volkje" geworden.
7. Na de derde nacht kunnen de kastjes tegen de avond aan naar buiten (slot op moerroosterstand). De volgende dag gaat het draaislot op de grote opening.
8.Dan kan de bruidsvlucht beginnen. In het voorjaar is de jonge moer al na 5 dagen bronstig, later in zomer kan dat een dag langer duren.
9. Wacht tot er gesloten broed is en zet de bevruchte koningin op een groter volk.

Hugo Thoné
ps. Hoe kan ik een Word-document naar "bovenstaande" (Roel) sturen of publiceren op het imkerforum ?
copy-paste Hugo :D

groet,
Henk

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hugo » za 25 jun 2005, 10:05

Henk Klok schreef:
...
copy-paste Hugo :D
Henk,

En waar blijf ik met mijn mooie fotootjes en tekeningen uit dat Word-document ?
Volgens mij werkten de Oude Belgen ook met copy-paste ... [V]

mvg,

Hugo

ps. Het verschil tussen de Oude Belgen en de Oude Hollanders?
- De Oude Belgen leefden van de oorlog en dronken bier.
- De Oude Hollanders leefden van de krijg en dronken mede.
(baard tot op de grond, maar wel op z'n plaats hier).



Nobodies prefetc

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hennie Peters » za 25 jun 2005, 12:57

Hugo schreef: ps. Hoe kan ik een Word-document naar "bovenstaande" (Roel) sturen of publiceren op het imkerforum ?
Roel,
Als jij een email naar Hugo stuurt via de link "Klik om een E-Mail te sturen"(in het profiel van Hugo) dan heeft Hugo jouw emailadres en kan hij het document per email naar je opsturen.

Hugo,
Heb jij dit document zelf in elkaar geknutseld of zijn er andere personen die eigendomsrecht kunnen claimen?

Henk,
Wil je dit document echt niet op het forum hebben of had je bier,mede,snuif of andere geestverruimende/vernauwende middelen gedronken,gesnoven of gespoten zodat je de mogelijkheid van plaatsen over het hoofd heb gezien?
[:p][}:)]


groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Henk Klok » za 25 jun 2005, 13:06

Sorry Hugo, ook in Amsterdam heerste grote warmte, plus dat ik m'n browser gebruikte om het document te bekijken, en de afbeeldingen daardoor niet zag...
Nu staan ze er wel bij [:I][B)]

Het enigste waar ik op betrapt kan worden is het nuttigen van verkoelend bier Hennie [8D]


groet,
Henk

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hennie Peters » za 25 jun 2005, 13:26

Henk,
Koel je de Mac ook met bier?
Ik bedoel, laat hij daarom de plaatjes niet zien :D

Hugo,
Nooit vloeibaar voedsel geven. !
Wat is de reden daarvan? In Apidea kastjes geef ik regelmatig vloeibaar voedsel met een plakje kurk om verdrinken te voorkomen.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hans van der Post. » za 25 jun 2005, 21:36

Ja, Hennie als je ze thuis laat staan dan kun je vloeibaar voedsel geven! Nog veel gemakkelijker is gewoon droge suiker in het bakje gieten daar over heen een beetje -echt een beetje- verdunde honing.
Als je een dergelijk klein volkje een kleine 400 cc suikerwater geeft wordt dit met de grootst mogelijke snelheid opgeslagen. Er is dan geen ruimte voor eitjes.
Hans.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: E.W.K.kastjes

Bericht door Hugo » zo 26 jun 2005, 00:23

Schatjes,

1. Ik heb Roel's meeladres ondertussen van de post van Hans gekregen, en hem (Roel) derhalve het betreffende Word-document laten geworden.

2.Tekst voor een groot deel overgepend - gejat (en vertaald) uit 2 duitse boeken waarvan de auteurs vermoedelijk al jaren lang begraven zijn. Vergeet copyright maar. Tekst werd wel onlangs gepubliceerd in maandblad van PAVI.

3.Geef bevruchtingskastjes NOOIT vloeibaar eten! Dat geeft gegarandeerd roverij en je EWK-kastje wordt tot de laatste cel leeg geplunderd.

4. Bij sommige EWK's (zoals de mijne) zit het voedercompartiment onderaan ipv van bovenaan het kastje. Dit compartiment is verdeeld in twee afgescheiden ruimten : een entree en een eetkamer. De bijen geraken alleen in de eetkamer via de "woonkamer" (dus niet via inkomhal) om roverij te voorkomen.

Zo, alleman content (iedereen tevreden).

mvg,

Hugo (1/2 bij)




Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten