volk verhuizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
volk verhuizen

Bericht door teun ijff » di 28 jun 2005, 08:18

Ik wil een volk verhuizen die bij mij thuis staat ( verder dan 6 Km ). Maar over twee weken wil ik het volk weer terugverhuizen naar een plek 500 meter vanaf mijn huis . Ws ga ik ( als de gemeente akkoord is ) mijn bijen in een schooltuin zetten ( de gemeentewerker heeft daar zelf ook een vlindertuin gemaakt !) en ga ik de groepen 7 die daar les krijgen ( 5 scholen ) een presentatie geven over bijen en bijenhouden. Leuke deal toch ? Gemeente reageerde erg enthousiast ! De rest van mijn volken staan bij een boer... maar daar lijkt het toch schraler qua dracht dan hier in de stadse omgeving.

Maar weer terug naar de vraag.... is twee weken genoeg om te voorkomen als ik ze hier weer in de buurt zet om te voorkomen dat ze allemaal weer in mijn tuin belanden ??
Graag jullie hulp !

Mvg Teun IJff

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk verhuizen

Bericht door Hans van der Post. » di 28 jun 2005, 09:40

Als je nog andere volken in je tuin hebt is het geen probleem die 500 meter na twee weken. Mochten er dan nog bijen de ouden plek weten worden ze vriendelijk onthaalt. Het zijn haalbijen die naar de oude plek terug gaan. Ze hebben dan altijd wat bij zich en mogen zo doorlopen.

Het zijn echt erg weinig bijen die de oorspronkelijke plek op die afstand -500 meter- nog weten.
Overigens schrijf ik dit uit eigen ervaring ik drie op drie plaatsen bijen staan binnen een cirkel van 800 meter. Daar wordt wel eens wat verplaatst
Hans.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: volk verhuizen

Bericht door teun ijff » di 28 jun 2005, 12:12

Hoi Hans !

Bedankt...... ehhh. ik denk dat de plek bij de boer ook geen 6 Km ver is :(.... want ik zie nu al een twintigtal bijen op de oude plek vliegen ! Hoe snel geven ze op ? en gaan ze bij het grote volk wat nog in mijn tuin staat zich inbedelen ?

Ik heb een pleegvolkje gemaakt ( 6 ramer )om een nieuwe koningin te ontvangen... hopen dat ze daar niet naar binnen gaan.... want anders is het een gevaar voor de nieuwe koningin geloof ik ?

Nou ik wacht wel af !

Nog ff....... heerlijk zo een imkerforum !!! Ik lees het bijna elke dag ! en leer er veel van.

Groeten Teun

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk verhuizen

Bericht door Hans van der Post. » di 28 jun 2005, 21:22

Twintig bijen dat is natuurlijk niet veel en het blijft ook geen dagen aanhouden.
Inderdaad moet je wel zorgen dat vliegbijen van een ander volk niet in het kastje terecht komen waar je net een nieuwe moer hebt ingevoerd.
Bijen leven in de zomer zes weken. Daarvan zijn drieweken vliegbij. Er kunnen dus nooit veel bijen zijn die zich de oude plek herinneren.
Hans

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: volk verhuizen

Bericht door teun ijff » di 28 jun 2005, 23:54

Is dat echt zo funest..........een tiental vliegbijen in het pleegvolk voor de nieuwe koningin Hans ??
Ik dacht altijd dat alleen eierleggende werksters problemen gaven..... zucht......... bijenhouden is ingewikkelder dan ik dacht !

Wat hou jij eigenlijk ? Carnica of buckfast......of bastaard bijen ? ( hollandse bijen noemen ze dat geloof ik ? ).
Ik heb een lichtbruine moer in een carnica kast........ en dacht altijd dat carnica donker van kleur was ? ( zie foto op mijn site.... van volk 4 seizoen 2005 ).

Bedankt voor je hulp !

Groeten Teun

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk verhuizen

Bericht door Hans van der Post. » wo 29 jun 2005, 23:04

Teun ijff: Is dat echt zo funest..........een tiental vliegbijen in het pleegvolk voor de nieuwe koningin
Ja het ligt wel aan de grootte het pleegvolk is dit een drieramer waar net aan twee ramen bijen inzitten dan kunnen een hand vliegbijen roet in het eten gooien.

Wat hou jij eigenlijk ? Carnica of buckfast......of bastaard bijen ? ( hollandse bijen noemen ze dat geloof ik ? ).
Ik heb carnica's met een inslag van buckfast. Deze laatste wordt bij mij in de directe omgeving behoorlijk door Aad Wolvers gehouden/gekweekt. Nu gaat het goed omdat hij bepaalde lijnen welke? niet meer bezit. Een flink aantal jaren was dit anders toen waren mijn volken (F1) afkomstig uit een stammoeder carnica zeer los met de angel. Bij mij is de situatie zoals Piet Jager schrijf: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..? http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3926

Maar als je leest dat Harry Keijzer '“Noord Holland- vorig jaar zeer steeklustige "Buckfastvolken"? heeft gekregen van een mentor die zijn experimenten weg geeft. Bij die volken heeft Harry een 'duikerpak'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten