Darrebroedig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door hbeugeling » wo 06 jul 2005, 07:20

Mijn inschatting was dat de jonge, onbevruchte moer, tijdens haar vlucht was omgekomen. Hierdoor een moerloos volk is ontstaan en de werksters aan het leggen zijn geraakt. Ik zal de tip van Piet opvolgen. Maar wat als er toch geen moer inzit. Wordt het dan wederom een raam met eitjes inhangen?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Piet Jager » wo 06 jul 2005, 09:39

Henk,

Als de moer het volgens jou niet heeft gehaald dan had het volk op jouw ingehangen raam met eitjes doppen opgetrokken, tenminste als hij toen nog niet zolang moerloos was. Dat is niet gebeurd. Er zit dus een onbevruchte darrenbroedige moer in!

Maar wat als er toch geen moer inzit?
Zie mijn bovenstaand advies aan Harrie.

Succes met de operatie!

!Piet

Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Harrie Leeflang » wo 06 jul 2005, 11:40

Piet Jager schreef:
Dag Harrie,

De cellen zijn alleen maar extra hoog. Niets aan doen!
!Piet

Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Harrie Leeflang » wo 06 jul 2005, 11:57

Hallo Harrie,

Als je de larven laat verwijderen door de vogels heb je grote kans dat de vogels gaten in de raten pikken.[:)]
Beste Harmen,
Deze darrebroedige ramen, en ook het normale darrenbroed, snij ik af met een groot scherp mes welke evt.over het hele raam past. Dit deed
ik ook met de darrebroedige ramen voordat ik ze aan de vogels presenteerde(op een blaadje natuurlijk:Dwant ze vinden die larven
heeeerlijk)en verbeelde me dat de cellen allemaal gelijk waren.vandaar dat ik op deze vraag kwam.
leuken reacties,[^]

bedankt Harrie

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door hbeugeling » do 14 jul 2005, 21:31

Beste Piet en Hans,
Ik kom nog even terug. Heb toch nog een raampje uit een andere kast ingehangen. Na 5 dagen, vandaag weer geinspecteerd en geen doppen aangetroffen. Dat zou dus inderdaad moeten betekenen dat er een moer inloopt.
De bijen echter worden steeds agressiever, en vallen al massaal aan bij het openen van de kast. Kan dit ergens op duiden. Ik zie echter geen sterke teruggang in aantallen bijen.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door dickvanleeuwen » vr 15 jul 2005, 00:21

In juni stelde ik eveneens de vraag naar een oplossing voor de gevolgen van een darrenbroedige moer. Het bericht luidde als volgt:

Voor het eerst in mijn imkercarrière trof ik vorige week een darrenbroedige moer aan in een volk. Zo'n 8 ramen had ze compleet gevuld met "mooi" aaneengesloten (open en gesloten) broed. De moer was gemakkelijk te vinden want het was een flinke dame. Op dat moment heb ik haar maar geknipt en gemerkt. Vrijdag heb ik tijd om haar te verwijderen en het volk te verenigen.

Vraag: wat doe ik met al die ramen darrenbroed?

Ik kreeg de volgende reacties,

Raampjes nog niet gesloten darrenbroed zou je in andere volken kunnen inhangen als varroaval, en uithalen als het gesloten is. Je kunt ook het broed 24 uur in de diepvries leggen en daarna,, met een plamuurmes, de poppen tot aan de kunstraat afstrijken. Dat scheelt je weer een pak kunstraat van 8,30 euro ! De poppentroep kun je in de zonnewassmelter opwarmen.


Helaas kon ik de moer niet direct terug vinden en had ze na een week 12 ramen bebroed. Uiteindelijk vond ik haar weer een week later. Ik heb haar toen verwijderd en het volk verenigd met een goed leggende moer. Door omstandigheden heb ik niets gedaan met alle 12 ramen darrenbroed (en,.. dus alle adviezen). Vorige week heb ik het volk gecontroleerd en trof ik 14 prachtige ramen werksters broed aan. Het leek alsof ze alle darrenbroed gewoon zelf hadden opgeruimd!!!!!

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Darrebroedig

Bericht door Johan Borgeld » zo 17 jul 2005, 23:26

Heb nou even geen emotionele binding met een volk met leggende werksters of een darrebroedige moer, dit schept vaak een terleurstelling(en) (niet altijd, maar toch) Gewoon het volk(je) afkloppen voor de stand. Ramen met werkstersbroed uitsnijden.

Groet Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten