Wanneer haal je de honingkamer leeg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wanneer haal je de honingkamer leeg

Bericht door Okkie » di 05 jul 2005, 09:24

Het is zover dat ik van 2 volken mijn eerste honing eraf kan halen[:)]
Mijn bijen staan in Utrecht en de linde lijkt uitgebloeid (bruine laag bloempjes op het weggetje).

Mijn vraag is wanneer je de honingkamers eraf moet halen. Kan je het ook nog wel even laten zitten in de hoop dat ze er nog wat honing bij halen van een laat bloeiende linde (staan allemaal veel verder weg) of halen bijen de verzegelde honing dan leeg als er geen dracht meer is? Ze voorspellen de komende dagen buien dus weinig goeds voor de bloesem en de bijen. Als ik de honing eraf haal zorg ik uiteraard voor voer zodat het de dames nergens aan ontbreekt.

Dan de honingramen zelf:
Ik weet dat alleen voor 2/3 verzegelde ramen geslingerd mogen worden maar wat doe je dan met de rest? Kan ik dit teruggeven aan de bijen zonder dat er roverij ontstaat of kan ik beter wat anders doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer haal je de honingkamer leeg

Bericht door Hans van der Post. » di 05 jul 2005, 10:57

Het aankomende weekeinde zou een optie zijn. Het bijenvolk heeft dan alle nectar omgezet in honing. Je hoeft dan ook niet meer bang te zijn dat nog niet verzegelde raten een te "dunne" honing bevat. Ik heb dit meermalen de gesloten en de open cellen gecontroleerd op het watergehalte met een "suikermeter". Er is een week na het einde van de dracht geen noemenswaardig verschil in watergehalte te meten. Als het nu plotseling weer warm wordt.....[:)]zullen de nectarbronnen weer gaan vloeien. Het is even afwachten.
Hans vdp

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer haal je de honingkamer leeg

Bericht door Okkie » di 05 jul 2005, 17:00

Ha Hans,

Het weekend. Dat komt inderdaad goed uit.

Verzegelen ze dan alles? Wat kan ik dan doen wanneer ze enkele ramen dan toch niet verzegelen?

Ps. bedankt voor het plaatsen van de foto [8D]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer haal je de honingkamer leeg

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jul 2005, 14:25

Okkie schrijft: Verzegelen ze dan alles? Wat kan ik dan doen wanneer ze enkele ramen dan toch niet verzegelen?
Je kunt niets doen om het verzegelen te bevorderen dan alleen hopen en bidden[:)] dat het de komende week nog wat warmer wordt. En verder is het zoals ik al eerder schreef: "een week na het einde van de dracht is alle nectar is omgezet in honing" en hoeft dan nog niet te zijn verzegeld. Het watergehalte is dan beneden de 20 %. Je kunt dus dan alles slingeren!
Hans

comphees
Berichten:4
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer haal je de honingkamer leeg

Bericht door comphees » wo 06 jul 2005, 20:12

Okkie,
Gefeliciteerd met je nieuwe oogst. Het is zoals Hans zegt, in het weekend is ook de onverzegelde honing wel rijp.
Hebben jullie bij de vereniging niet een refractometer? Dan kan je voor alle zekerheid het suikergehalte van je oogst meten.
Groeten,
Jan T

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten